Digitala spel och e-sport står i fokus när Bokmässan lanserar årets Bootcamp. Syftet är öka förståelsen bland vuxna för digitala spel och ungas spelande samt belysa hur spelande kan användas för ett berikat lärande.
4974 BOK sidhuvud press svenska
2019-06-27
Läs på webben
5482 Bootcamp 600x300 webb
640x640transp
Pressmeddelande 2019-06-27:
Digitala spel och e-sport i fokus på årets Bootcamp på Bokmässan
640x640transp
Digitala spel och e-sport står i fokus när Bokmässan lanserar årets Bootcamp. Syftet är öka förståelsen bland vuxna för digitala spel och ungas spelande samt belysa hur spelande kan användas för ett berikat lärande.

– Bokmässan är en plats där berättelsen utgör kärnan. Boken är ett format bland flera uttryck, digitala spel ett annat. Att ge plats åt en kulturyttring som bejakar det större delen av våra barn och ungdomar ägnar sin tid åt är både viktigt och självklart. För att få ihop världen över generationsgränser ser vi en möjlighet i att unga utbildar äldre i denna form av digital kulturyttring. Som ansvarig för skola och bibliotek på Bokmässan är jag mycket glad över möjligheten att vidga lärandet och det demokratiska samtalet ytterligare, berättar Annica Andersson på Bokmässan.

Satsningen går under namnet Bootcamp i E-sport och digitala spel och presenteras som ett led i Bokmässans testområde för aktuella frågor som speglar samtiden. Bootcamp på Bokmässan startade förra året, då som Bootcamp i källkritik, i samarrangemang med Lärarförbundet och Mobile Stories. I år arrangeras Bootcamp i E-sport och digitala spel med Rainy Lab och mySafety Försäkringar som huvudpartners.

– Vi är väldigt glada över att ha fått den här möjligheten att lyfta fram digitala spel. Det är så enormt många unga som spelar idag och det är en kulturform som vi ser växer hela tiden, säger Max Horttanainen, vd på Rainy Lab.

Bootcamp i E-sport och digitala spel på årets Bokmässa fokuserar på att lyfta fram olika aspekter av digitala spel, allt från den pedagogiska sidan till digitala spel som kulturform. I montern kommer besökarna att kunna prova på digitala spel och VR-spel. De kan även lyssna på samtal med syfte att visa hur digitala spel kan användas i lärande, och framförallt hur stor del digitala spel har i ungas liv.

– Vi kommer även ha programpunkter på den närbelägna Fantastikscenen. Då står frågan om nätkultur i centrum. Professor Mårten Schultz talar om gaming och näthat utifrån en rapport han tagit fram på uppdrag av mySafety Försäkringar. Sedan kommer vi att vara på Lärarscenen med två panelsamtal om digitalt berättande och hur vuxna kan lära sig mer om spelande, säger Max Horttanainen.

Medverkande i monterområdet är Dreamhack, Forum för levande historia, Friends, Futurion, Insert Coin, Inet och Mi5 Communications.


Bokmässan i Göteborg pågår under 26–29 september. Seminarieprogrammet presenterades i Stockholm och Göteborg den 28 maj. Årets temasatsningar är Sydkorea, som är hedersgäst och temaland, Medievetenhet samt Jämställdhet.

Läs mer på www.bokmassan.se

För mer information, kontakta
Charlotta Parkås
, presskontakt Bokmässan
0736-60 69 61
chp@bokmassan.se
                             
       
Bild från Bootcamp på Bokmässan 2018. Foto: Natalie Greppi.
           
                                                  
Bokmässan äger rum 26–29 september 2019 på Svenska Mässan i Göteborg.
Tre teman på Bokmässan 2019: Sydkorea, Jämställdhet och Medievetenhet (MIK).


1260 facebook icon     1259 twitter icon     1258 instagram icon

Om du inte längre vill ha våra pressmeddelanden, avregistrera dig här.
Vill du veta mer om hur vi behandlar dina personuppgifter? Läs om det i vår integritetspolicy.

Bokmässan, 412 94 Göteborg.
Hemsida | hej@bokmassan.se | 031-708 84 00