I dag, 27 september, korades vinnarna av MegAward i kategorierna Årets förnyare, Årets normbrytare och Årets raket. Vinnarna firades av mediebranschen under Mediedagarna i Göteborg på Svenska Mässan och festen pågår än.
I huvudkategorin Årets förnyare tog utställningen I am alive hem priset med följande motivering: När närhetsprincipen inte håller längre behöves storytelling utvecklas för att nå ut med journalistiken. Data blir då ett verktyg för att teckna bilden av hur det verkligen är. Genom interaktivitet och visualisering kan journalistik bli världsunik i ett format som mediekonsumenten är beredd att betala för. Vinnarens användning av GPS-positioner, sms, chattmeddelanden och bilder beskriver hur farlig flykten över Medelhavet i överfyllda gummibåtar är. Vinnaren väcker empati och engagemang, Annah Björk och Mattias Beijmo visar vägen för modern journalistik där berättandet, data och analys är kärnan.
I den nya kategorin Årets normbrytare vars vinnare tas fram i samarbete med GeNews blev vinnaren Aftonbladet-projektet Mitt ID med följande motivering: Genom att utnyttja sin breda plattform för att nå ut till svenska folket har årets normbrytare satt fokus på en grupp människor som sällan får utrymme i svenska medier. I en mångfacetterad rapportering bestående av video, text och interaktiv chatt har vi fått följa med i hur det är att vara ung transperson i Sverige idag. Bakom projektet står Olivia Svenson, Frida Söderlund, Emma Fägerwall, Anna Tärnhuvud, Linn Ogelid, Lisa Sjösten, Jenny Bunnel och Jonathan Perlmann.
Priset Årets raket delas ut till en svensk, digital makthavare. Någon som etablerat sig under det senaste året och seglat högt upp på listan över inflytelserika personer i våra största sociala medier. Årets raket har tagits fram av Medieakademin och tilldelas Youtubern, instagrammaren, twittraren och influencern Linn Ahlborg med motiveringen: Årets raket tilldelas i år någon som förkroppsligar hela den mediemaktförflyttning som länge pågått. Årets raket är nyss fyllda 18 år, bor i Gävle och har på kort tid skapat en dominerande Youtubekanal och Instagramkonto och det senaste året även klättrat upp i toppskiktet på Twitter. Allt genom att "bara vara sig själv". Hennes liv är innehållet och framtiden är - vad hon än vill.
– I en tid där mediebranschen är under utveckling känns det otroligt glädjefullt att lyfta fram så värdiga vinnare som transformerar branschen. Vi har mycket att lära av dessa aktörer som idag breder väg för en vidgad och mer innovativ mediebransch, säger Frida Edman, ansvarig Meg.
Vinnarna i varje kategori tilldelas 25 000 kronor att disponera som yta eller programpartner vid Mediedagarna 2018.
För fler frågor, kontakta Joanna Wahlsten, presskontakt jw@meg.se 031-708 84 13 |