Drygt en och en halv månad efter årets Bokmässa uppgår det totala antalet visningar på Bokmässan Play till 600 865. Av dessa utgörs nästan 228 000 av on-demand-visningar.
6932 5 bok21 header press
19 november 2020 Läs på webben
6976 Bokmassan Play 2020 hemma 1 Foto NatalieGreppi WEB 4 600x350
640x640transp
Pressmeddelande 2020-11-19:
Bokmässan Play passerar 600 000 visningar varav 228 000 i efterhand
640x640transp
De kostnadsfria studiosamtalen från Bokmässan 2020 i digitalt format fortsätter att locka tittare. Under årets mässa den 24–27 september nådde Bokmässan Play över 373 000 visningar, vilket var ett resultat över förväntan. Drygt en och en halv månad senare uppgår det totala antalet visningar till 600 865. Av dessa utgörs nästan 228 000 av on-demand-visningar, vilket tyder på ett stabilt publikintresse för innehållet även efter Bokmässans genomförande.

– Det är oerhört glädjande att intresset håller i sig. Vi var mycket nöjda med antalet visningar under mässdagarna och har på olika sätt fortsatt att tipsa om samtalen under hösten, t ex i samband med Läslovet, då vi uppmuntrade Sveriges lärarkår att ta del av samtalen som kostnadsfri kompetensutveckling, säger Oskar Ekström, programchef på Bokmässan.

Bokmässan 2020 bestod av Bildningshubben och Litteraturfestivalen med sammanlagt 154 digitala studiosamtal som sändes på Bokmässan Play tillsammans med förlag och andra samarbetspartner från Fotografiska i Stockholm, Svenska Mässan i Göteborg, Sveriges generalkonsulat i New York och flera andra platser i Sverige och utomlands. Därutöver förstärktes programmet av tio olika scenprogram från externa arrangörer, såsom Se människan, Lärarscenen och Globala Torget. Under hösten har också femton författarsamtal översatts och textats till engelska, tyska, franska, spanska och arabiska vilket möjliggjort ytterligare spridning av studiosamtalen.

Webbstatistik visar att det främsta upptagningsområdet för Bokmässan Play är Norden, men att även England, Tyskland, USA och Sydafrika har en tydlig tittarbas. Den svenska publiken är mer utspridd över hela Sverige än besökarna på den fysiska mässan, där majoriteten av besökarna under ett ”normalår” är bosatta i Västra Götaland, Mälardalsregionen och Skåne.


Ett ökat intresse för Bokmässans program i det digitala formatet märktes också hos den manliga delen av befolkningen. 32% av tittarna på Bokmässan Play var män, medan procentandelen män en vanlig mässa brukar ligga på runt 20%. Åldersfördelningen vittnar om ett starkt tittarstöd i de äldre målgrupperna men svagare i målgruppen 35–44 år. 54% av tittarna uppgav att de tidigare inte hade besökt Bokmässans fysiska seminarier och 25% uppgav att de besökte Bokmässan för allra första gången – delvis säkert tack vare det digitala formatet.

– Vi tolkar det som att vi har nått en stor ny publik med Bokmässan Play vilket var vår förhoppning. Det är också intressant att det som syns som en visning i statistiken i själva verket kan ha setts av flera personer – vi vet bland annat att bibliotek och kulturhus runtom i Sverige har visat programmet offentligt och därigenom ökat räckvidden ytterligare, säger Oskar Ekström.

Enkätsvar visar att Bokmässan Play får ett högt betyg av såväl tittare som samarbetspartner. 90% av tittarna gav upplägget på Bokmässan Play betyget ”bra” eller ”mycket bra” och nästan lika stor andel – 86% – gav samma omdöme åt innehållet. Många tittare uppskattade också möjligheten att själva kunna välja när de ville se samtalen samt att de gick att se i efterhand. 89% av tittarna uppgav att de skulle fortsätta ta del av studiosamtalen under hösten. 95% av Bokmässans samarbetspartner som besvarade enkäten bedömde programmet i sin helhet som ”bra” eller ”mycket bra” och 94% gav samma betyg åt studiosamtalen. Det som anges som det viktigaste utvecklingsområdet är sajtens möjlighet till bokförsäljning, här anger 27% av Bokmässans samarbetspartner att de vill se en förbättring. Medan 65% anger ”ingen åsikt” eller ”varken eller” tycker endast 8% av Bokmässans samarbetspartner att sajten erbjöd en bra möjlighet till bokförsäljning.
 
Såväl tittare och samarbetspartner uttryckte att de gärna ser en fortsatt satsning på det digitala formatet, i kombination med den fysiska mässan. Av de samarbetspartner som besvarat enkäten angav hela 94% att Bokmässan borde fortsätta utveckla Bokmässan Play.

Bokmässan 2020 arrangerades på Bokmässan Play den 24–27 september. Teman var LÄS! LÄS! LÄS! i samarbete med Läsrörelsen, och Digital kultur i samarbete med Dreamhack, Göteborg & Co, Lin Education, Majblomman och Storytel. Programmet finns tillgängligt kostnadsfritt på Bokmässan Play till och med den 31 december 2020.

För mer information, kontakta:

Charlotta Parkås, presskontakt
0736-60 69 61
chp@bokmassan.se

Läs mer på www.bokmassan.se


Pressfoto /  Foto: Natalie Greppi  >>
                                               
                                                 
Bokmässan äger rum den 23–26 september 2021 på Svenska Mässan i Göteborg.

   

6555 bok ikon fb
6557 bok ikon twitter
6558 bok ikon insta
6559 bok ikon linkedin



Om du inte längre vill ha våra pressmeddelanden, avregistrera dig här.
Vill du veta mer om hur vi behandlar dina personuppgifter? Läs om det i vår integritetspolicy.

Bokmässan, 412 94 Göteborg.
Hemsida | hej@bokmassan.se | 031-708 84 00
$$$open$$