Adlibris kommer att ansvara för den digitala bokförsäljningen på Bokmässan Play. Under det fysiska evenemanget på plats i Svenska Mässan delar tre stycken lokala bokhandlare från Göteborg på försäljningsansvaret: Mariaplans Bokhandel, Lohrs Pocket MedMera och Bokskåpet.
6932 5 bok21 header press
16 juni 2021 Läs på webben
7287 Bokhog 2019 Foto Niklas Maupoix 600x300 webb
640x640transp
Pressmeddelande 2021-06-16:
Adlibris blir Bokmässans digitala försäljningspartner 2021 – tre lokala boklådor delar på det fysiska arrangemanget
640x640transp
Nu är det klart hur bokförsäljningen i samband med årets Bokmässa ska arrangeras. Adlibris kommer att ansvara för den digitala bokförsäljningen på Bokmässan Play. Under det fysiska evenemanget på plats i Svenska Mässan delar tre stycken lokala bokhandlare från Göteborg på försäljningsansvaret: Mariaplans Bokhandel, Lohrs Pocket MedMera och Bokskåpet.

Bokmässan i Göteborg arrangeras i år som ett hybridevent med studiosamtal som spelas in på Svenska Mässan i Göteborg. Det luftiga mässgolvet byggs om till stora moderna tv-studior som kan ta emot studiopublik i den mån restriktionerna tillåter. Hela programmet direktsänds på Bokmässan Play. Oavsett om man deltar digitalt på Bokmässan Play eller fysiskt som studiopublik kommer det vara möjligt att på ett smidigt sätt köpa de böcker som presenteras i programmet.

– Vi vet att möjligheten att sälja och köpa böcker är viktig för såväl författare och förlag som för våra besökare och är väldigt glada över dessa fina samarbeten! Adlibris kommer att bli en kraftfull partner digitalt och Mariaplans Bokhandel, Lohrs Pocket MedMera och Bokskåpet kommer göra ett fantastiskt jobb på plats, säger Kim Nilsson, marknads- och försäljningschef på Bokmässan i Göteborg.

Den digitala bokförsäljningen tänds upp den 24 augusti i samband med att Bokmässan presenterar årets program. I jämförelse med förra året kommer de aktuella böckerna få en tydligare exponering på sajten genom till exempel bokomslag, något som tyvärr inte hanns med förra året på grund av den snabba utvecklingstakten. Bokhandlarna på plats kommer att samarbeta kring försäljningen under Bokmässans genomförandedagar den 23–26 september 2021.

– Vi är väldigt glada över att vara försäljningspartner på årets största event. Med tanke på att det kommer vara viss begränsning i antal fysiska besökare erbjuder vi ett smidigt sätt för alla digitala besökare att köpa böcker under Bokmässan, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.

Bokmässan Play är en egenutvecklad streamingtjänst som lanserades inför Bokmässan 2020, som för första gången på 35 år inte kunde arrangeras fysiskt på Svenska Mässan på grund av coronapandemin. Tjänsten blev mycket uppskattad av tittarna och genererade över 700 000 visningar mellan 24 september 2020–31 mars 2021. 90 % av tittarna gav Bokmässan Play-upplägget betyget ”bra eller mycket bra”. Även förlagen uppskattade Bokmässan Play, i en enkät svarade 94 % att de ville att Bokmässan skulle fortsätta utveckla plattformen, vilket teamet bakom Bokmässan har tagit fasta på.

Inför 2022 planeras en återkomst av Bokmässan så som många känner den, med utställning, scen- och monterprogram samt seminarier och samtal. Samtidigt kommer de nya formaten som utvecklats under 2020 och 2021 även fortsättningsvis kunna skapa mervärde för både utställare och besökare, såväl fysiskt som digitalt.

Om Bokmässan

Bokmässan är Nordens största kulturevenemang och årets viktigaste litteraturhändelse. Sedan starten 1985 har miljontals läsare, författare och branschfolk lockats till Göteborg i början av hösten. Mässan är sedan länge en mittpunkt för svensk bokutgivning och erbjuder även kompetensutveckling, inspiration och rekreation. Bokmässan 2021 blir ett hybridevent som arrangeras inför studiopublik på Svenska Mässan i Göteborg den 23–26 september och som direktsänds på Bokmässan Play. Årets teman är Demokrati (arrangeras i samarbete med Demokratin 100 år, Lärarnas Riksförbund, Globala Torget, Majblomman och Statens medieråd), LÄS! LÄS! LÄS! (arrangeras i samarbete med Läsrörelsen) och Nordisk litteratur.

För mer information, kontakta:
Charlotta Parkås
, presskontakt
0736-60 69 61
chp@bokmassan.se

Läs mer på www.bokmassan.se
                               
Pressbild Från Bokmässan 2019 / Foto: Niklas Maupoix >>

                                       
                                                                        
Bokmässan äger rum den 23–26 september 2021 på Svenska Mässan i Göteborg och på Bokmässan Play.

   

6555 bok ikon fb
6557 bok ikon twitter
6558 bok ikon insta
6559 bok ikon linkedin



Om du inte längre vill ha våra pressmeddelanden, avregistrera dig här.
Vill du veta mer om hur vi behandlar dina personuppgifter? Läs om det i vår integritetspolicy.

Bokmässan, 412 94 Göteborg.
Hemsida | hej@bokmassan.se | 031-708 84 00
$$$open$$