Hoppa till innehållet

De ger snabbfil till datajobbet

I flera år har företag vittnat om hur svårt det är att rekrytera programmerare.
It-företaget Hogia tar nu saken i egna händer och snabbutbildar tio personer helt utan förkunskaper i programmering.

Markus Hogsved, utvecklingsansvarig på Hogia, här tillsammans med företagets hr-specialist Barbro Lien Rönn.
Markus Hogsved, utvecklingsansvarig på Hogia, här tillsammans med företagets hr-specialist Barbro Lien Rönn.Bild: Bo Håkansson

”Mina kolleger som arbetar med rekrytering har stenkoll på alla som läser på systemvetarlinjerna och yrkeshögskoleprogrammen. När de nu har dammsugit skolorna, tänkte vi att det måste gå att göra något mer”, säger Barbro Lien Rönn, hr-specialist på Hogia med ansvar för kompetensförsörjning.

För ungefär ett år sedan var hon med på ett lunchseminarium som Academic Work höll om sin öppna programmeringsutbildning. Där såddes idén om att skräddarsy en utbildning för att tillmötesgå Hogias behov.

Under tolv veckor ska därför nu tio personer, som inte hade några förkunskaper inom programmering, genom en intensivutbildning lära sig att koda så pass bra att de kan börja arbeta som utvecklare på Hogia.

”När vi tog bort förkunskapskravet, visade vips 700 personer intresse för att arbeta för oss.”
450 påbörjade ett kapacitetstest som Academic Work hjälpte till med.

”De fick göra ett logiskt test, ett numeriskt test och ett verbalt test. Då försvann nästan hälften av alla som sökte”, säger Barbro Lien Rönn.

De 250 som klarat testerna uppmanades att skicka in sitt CV.

”Det var först då som vi fick en uppfattning om hur gamla det var, vilken nationalitet och vilken bakgrund de hade”.

Sedan återstod arbetet med att sålla fram de tio som skulle gå utbildningen. De kommer enligt Barbro Lien Rönn att efter utbildningen ha dubbla kompetenser som är väldigt viktiga för Hogia.

”En av deltagarna är revisor, en annan är hr-specialist en annan har kört lastbil.”

Hogia gör såväl redovisnings-, löne- och transportplaneringssystem. Bolaget har investerat en halv miljard kronor i att ta fram en plattform med en gemensam arkitektur för alla företagets produkter.

”Därför fungerar den här utbildningsformen så bra för oss. Den gör att vi genom en snabb utbildningsinsats kan få in nya utvecklare som direkt blir produktiva i vår utvecklingsmiljö”, säger Markus Hogsved, utvecklingsansvarig för företagets administrativa produkter och son till grundaren Bert-Inge Hogsved.

Utbildningen hålls av Academic Works dotterbolag Academy, specialister på vad som kallas accelerated learning. I utbildningen ingår 500 kodtimmar, vilket enligt Barbro Lien Rönn motsvarar vad som ingår i systemvetarprogrammet. Under ett första år kommer de nyutbildade att vara anställda och hyras ut av Academic Work. Därefter går anställningen över till Hogia.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera