NYHET19 september 2017

Hogia har valt Stenungsund i 37 år

"För mig är entreprenörskap något som skapar långsiktig nytta, och då även för andra än mig själv", säger Bert-Inge Hogsved, VD och grundare av Hogia. Att långsiktigt finnas till hands för sina kunder var centralt för Bert-Inge redan när han startade företaget 1980. Det är lika viktigt för honom idag och orden är de mest centrala i den affärsidé som Hogia haft sedan dess.

Målsättningen har aldrig varit att maximera resultatet. I stället har merparten av det man tjänat under alla år återinvesterats i produktutveckling och tillväxt.

– Vår strävan är att vara en mycket långsiktig leverantör. Långsiktiga satsningar går inte ihop med kortsiktiga vinstintressen. När riskkapital sätts in i ett företag börjar en förvandling av bolaget och långsiktigheten äventyras, säger Bert-Inge.

I 37 år har företaget anpassat sig till ständigt nya krav från omvärlden, i en bransch som hela tiden utvecklas och rör sig framåt.

– Egentligen är vår position idag resultatet av att jag mycket tidigt såg möjligheterna med mikrodatorn. Sedan dess har vi hela tiden vågat förändras och sett möjligheterna i olika tekniksprång. Det här har varit en mycket viktig framgångsfaktor för oss, säger Bert-Inge.

Hogia-gruppen består idag av 27 bolag i Norden och Storbritannien som tillhandahåller affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Via Hogias programvaror får till exempel 2 miljoner svenskar lön. 70 procent av alla resenärer som reser kollektivt i Norden får reseinformation via Hogias system. I företaget finns utvecklare, säljare och supportmedarbetare. De senaste åtta åren har man ökat personalstyrkan med 25 personer per år, vilket man räknar med att göra även i år.

– Hela denna tillväxt har skett organiskt. Det är de medarbetare som finns hos oss som skapar vår tillväxt, inte företagsförvärv som ofta skapar problem genom kulturkrockar. Det är därför viktigt för oss att hela tiden försöka behålla den kompetens som finns i de befintliga medarbetarna genom att erbjuda goda utvecklingsmöjligheter, förklarar Bert-Inge.

Att företaget ligger just i Stenungsund ser man som en stor fördel. Närheten till Göteborg och ha havet och naturen som granne. Kombinationen av de faktorerna skapar en miljö som människor trivs i. Nu investerar man 160 miljoner kronor i en ny byggnad i Stenungsund som ska ge plats åt 200 personer, och räknar med att personalstyrkan där på sikt skall ha ökat med 35 procent till 750 medarbetare.

– Jag känner att vi verkligen har gjort en stor samhällsinsats genom att skapa 550 varaktiga arbetstillfällen i Stenungsund. Vi har gjort våra investeringar med egna medel. säger Bert-Inge. Vi har inte belastat kommunen eller Sverige med krav på bidrag eller särbehandling av något slag. Vi har också valt att stanna i Sverige, vilket många börjar sätta värde på.

Inför förra valet talade de blivande regeringspartierna varmt om hur man skulle ta hänsyn till företagen och företagarna i sin politik om man skulle hamna i regeringsställning. Något som Bert-Inge idag ser tillbaka på och snarare upplever att inställningen till företagande blivit allt sämre.

– Värst är debatten om vinster i välfärden. Diskussionen är i sig demotiverande för många människor som egentligen vill vara med och skapa och utveckla vårt samhälle. Den tar bort engagemang och drivkraft, och särskilt trist är det att kvinnors företagande kanske påverkas mest, avslutar Bert-Inge.

EntreprenörskapKonkurrensKompetensförsörjningArbetsmiljö
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist