1. Bygg en relation och var personlig.
Det är särskilt viktigt med yngre barn för att skapa en trygg miljö. Jag brukar säga vad jag heter, varför jag är där och till exempel berätta om min favoritfärg eller ett favoritdjur. Då kan jag också be dem säga sin favorit, och så är samtalet igång.
2. Skapa en dialog, inte en föreläsning.
Som föreläsare är jag kanske van vid att stå och ”hålla låda”, men det är viktigt att engagera eleverna och ha en konversation med dem. Ställ många frågor.
3. Gör något aktiverande.
Barn kan ha ett kort fokusspann, så det är bra att inte prata alltför länge utan låta dem interagera. I SVT:s ”Sommarlov” fick barnen agera insekter och suga nektar med snablar (sugrör). Den som pratar om inflation kanske låter barnen blåsa upp ballonger – det finns mycket kreativt man kan göra.
4. Välj nyckeltermer och förklara dem.
I vardagligt tal är det bra med enkla ord, men var inte rädd för att välja ut några viktiga facktermer och förklara betydelsen av dem på ett pedagogiskt sätt. Barn har en fantastisk förmåga att lära sig saker.
5. Var tydlig med mål och syfte.
Även om barnen interagerar på ett roligt sätt är det inte meningen att lektionen ska upplevas som ett lektillfälle. Förklara vad du vill uppnå och låt gärna eleverna bidra. När vi till exempel bad skolbarn vara med i ett forskningsprojekt och inventera fåglar blev de väldigt glada och stolta över att kunna hjälpa till.