Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Fem tips för att nå ut till barn och unga

Porträtt av man.
Johan Kjellberg Jensen. Foto: Sara Håkansson

Vad är knepet för att nå ut med forskning till barn och unga? Doktoranden Johan Kjellberg Jensen är något av specialist på ämnet. Han lyckas engagera sommar­lovs­lediga barn i biologisk mångfald och låter skolelever inventera fåglar i sin forskning vid Centrum för miljö- och klimatvetenskap.

1. Bygg en relation och var personlig.

Det är ­särskilt viktigt med yngre barn för att skapa en trygg ­miljö. Jag brukar säga vad jag heter, varför jag är där och till exempel berätta om min favoritfärg eller ett favoritdjur. Då kan jag också be dem säga sin favorit, och så är samtalet igång.

2. Skapa en dialog, inte en föreläsning.

Som före­läsare är jag kanske van vid att stå och ”hålla låda”, men det är viktigt att engagera eleverna och ha en konversation med dem. Ställ många frågor.

3. Gör något aktiverande.

Barn kan ha ett kort fokus­spann, så det är bra att inte prata alltför länge utan låta dem interagera. I SVT:s ”Sommar­lov” fick barnen agera insekter och suga nektar med ­snablar (sugrör). Den som pratar om inflation ­kanske ­låter barnen blåsa upp ballonger – det finns mycket ­kreativt man kan göra.

4. Välj nyckeltermer och förklara dem.

I vardagligt tal är det bra med enkla ord, men var inte rädd för att välja ut några viktiga facktermer och förklara betydelsen av dem på ett pedagogiskt sätt. Barn har en fantastisk förmåga att lära sig saker.

5. Var tydlig med mål och syfte.

Även om barnen inter­agerar på ett roligt sätt är det inte meningen att lektionen ska upplevas som ett lektillfälle. Förklara vad du vill uppnå och låt gärna eleverna bidra. När vi till exempel bad skolbarn vara med i ett forskningsprojekt och inventera fåglar blev de väldigt glada och stolta över att kunna hjälpa till.

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.