Mottagare av den prestigefyllda utmärkelsen "Årets Marknadsföringsbok" (2019) är alumnen Felix Mörée (och medförfattarna Hermann Simon och Andreas Jonason) som skrivit boken Ta betalt – Hur pris påverkar allt. Alla tre författarna är en del av Simon-Kucher & Partners och jobbar dagligen med kommersiell strategi.
Eftersom prissättning är ett mycket aktuellt ämne tror Felix Mörée själv att detta är en av anledningarna till att just denna bok vann priset. Enligt juryn är boken skriven med en praktisk infallsvinkel som varvar teori med praktiska exempel. Mörée menar på att just prissättning kanske är den mest bortglömda hävstången för en lönsam affär och att prissättning har störst, och i de flesta fall, snabbast effekt på ett företags vinst.
- Företag förstår mer och mer att man kan öka sin vinst signifikant genom en smart prissättning. Digitalisering spelar också en viktig roll här, då kostnadsbaserad prissättning som många företag traditionellt använder, inte längre fungerar. Digitala produkter har en marginalkostnad som nästan är noll och man måste därför använda en värdebaserad prissättning.
En annan aspekt som företag har förstått är att kostnadsbesparingar kan ta månader eller år att realisera, medan prisförändringar i många fall kan genomföras direkt, fortsätter han.
- Många personer tror att priser är satta efter någon naturlag, men man kan som företag påverka priser och kunders betalningsvilja mycket mer än man tror. Det finns många dimensioner att ta hänsyn till när man sätter ett pris – från prispositionering till psykologiska faktorer.
|
|
|