BizWizard Web page
178 LU SE stand 100

Alumn vinner 2019 års marknadsföringsbok och delar med sig av sina bästa tips om hur man lyckas med sin prissättning 

2617 Felix Moree Color 1x1
1x1

Mottagare av den prestigefyllda utmärkelsen "Årets Marknadsföringsbok" (2019) är alumnen Felix Mörée (och medförfattarna Hermann Simon och Andreas Jonason) som skrivit boken Ta betalt – Hur pris påverkar allt. Alla tre författarna är en del av Simon-Kucher & Partners och jobbar dagligen med kommersiell strategi.

Eftersom prissättning är ett mycket aktuellt ämne tror Felix Mörée  själv att detta är en av anledningarna till att just denna bok vann priset. Enligt juryn är boken skriven med en praktisk infallsvinkel som varvar teori med praktiska exempel. Mörée menar på att just prissättning kanske är den mest bortglömda hävstången för en lönsam affär och att prissättning har störst, och i de flesta fall, snabbast effekt på ett företags vinst.

- Företag förstår mer och mer att man kan öka sin vinst signifikant genom en smart prissättning. Digitalisering spelar också en viktig roll här, då kostnadsbaserad prissättning som många företag traditionellt använder, inte längre fungerar. Digitala produkter har en marginalkostnad som nästan är noll och man måste därför använda en värdebaserad prissättning.

En annan aspekt som företag har förstått är att kostnadsbesparingar kan ta månader eller år att realisera, medan prisförändringar i många fall kan genomföras direkt, fortsätter han.

- Många personer tror att priser är satta efter någon naturlag, men man kan som företag påverka priser och kunders betalningsvilja mycket mer än man tror. Det finns många dimensioner att ta hänsyn till när man sätter ett pris – från prispositionering till psykologiska faktorer.
2618 ta betalt hur pris paverkar allt 1x1
1x1
Felix Mörées 4 bästa tips på hur man lyckas med sin prissättning som företagare

1. Pris = värde
På latin är ordet för pris detsamma som för värde – kom ihåg det och upprepa det dagligen. Att tänka på att pris ska motsvara värdet är en bra och grundläggande vägledning för prissättningen. Låter självklart, men på tok för många företag misslyckas med detta.

2. Differentiera mera
Dina kunder är inte lika och därför ska inte dina erbjudanden heller vara det. Se till att anpassa erbjudanden och priser efter kundernas behov.

3. Gör prissättning till en del av företagets DNA
Prissättningen ska vara en central del av produktutvecklingen - tänker man på priset tidigt så är det mycket större sannolikhet att man kan utveckla en vara eller tjänst som kunder faktiskt vill betala för.

4. Välj en prismodell som kommunicerar värde
Se till att prismodellen och metriken reflekterar värdet man får ut av varan. Ett kranföretag ändrade, på vår rekommendation, prismetrik från pris per kran till pris per kranlyft. Det var nämligen kranlyften som skapade värde för kranföretagets kunder. I och med att man kan mäta mer idag så kan man vara mycket innovativ här – tänk bortom metriker som bygger på pris per timme eller pris per licens till förmån för pris per användande och faktiskt värdeskapande.


152 Lunds universitet L RGB