BizWizard Web page
178 LU SE stand 100

Den akademiske läckergommen

2457 dec19 bild1
Ett urval av bordets läckerheter i något aväten form. Målning i Lunds universitets konstsamling av Willem Claesz Heda. Foto: Gunnar Menander

Gourmeter och gourmander, finsmakare, matvrak och läckergommar. Kort sagt: livsnjutare med smak för mat och dryck i olika kombinationer av kvalitet och kvantitet. Detta är sannerligen inte något som saknats vid Lunds universitet genom tiderna. I början av 1800-talet hade vi exempelvis domprosten och teologiprofessorn Christian Wåhlin, kopiöst fet, vilken lär ha myntat talesättet att ”gåsen är en besvärlig fågel – för liten för två men för stor för en”. Runt hundra år senare visade den legendariske överliggaren Sam Ask inte bara upp en kroppshydda likartad Wåhlins, utan också en kräsenhet och kunnighet vid restaurangmatsedeln som mången kypare och hovmästare fick känna av. Det senare gällde i hög grad även för Sten Broman, viken också själv bedrev kokkonst i den högre – och inte sällan excentriska – skolan. Broman såg därtill till att klä sitt matintresse i en mer organiserad dräkt genom att bli en av initiativtagarna till Gastronomiska akademien. I detta samfund med syfte att ”värna om och verka för den gastronomiska kulturen” har genom åren ingått åtskilliga andra prominenta lundaalumner såsom Fritiof Nilsson Piraten, Hans Alfredson, Jan-Öjvind Swahn, David Ingvar och Ingvar Andersson. Och än längre i att göra vetenskap av bordets sinnliga håvor har den tidigare lundastudenten och sommelièren Mischa Billing – känd från TV 4:s ”Sveriges mästerkock” – gått i sin egenskap av lärare och forskare vid Restauranghögskolan i Grythyttan.

Frågan är dock om någon annan lundaalumn har gått så långt i sina försök att vetenskapligt beskriva föremålen för gommens njutningar som filosofie magistern och docenten Bengt Bergius? När han 1780 frånträdde posten som preses i Vetenskapsakademien gjorde han detta med att hålla ett fyra timmar långt anförande ”om läckerheter”, vari han med hela det upplysta 1700-talets systematiseringsiver gick igenom all världens kända ät-, drick- och till och med rökbara njutningsmedel, först från växt- och sedan från djurriket
En föräldralös student
Innan vi här närmare går in på detta tal, låt oss dock ge en liten biografisk bakgrundsskiss kring dess upphovsman, den mångordige hyllaren av matbordets fröjder, Bengt Bergius. Han var född den 2 september 1723 i västgötska Hålanda som näst äldst i en syskonskara om sex bröder och två systrar, barn till en häradshövding med samma namn som Bengt själv och dennes hustru, prästdottern Sara Maria Dryselia. Det vore antagligen fel att hävda att unge Bengt hade en lycklig barndom. Det faktum att han som sexåring var ”på vägen at bli ihjälstångad af en tjur” var kanske mest en stundens övergående förskräckelse; värre var att han året därpå miste sin far och som 14-åring sin mor. Under en tid bodde den omyndiga barnaskaran för sig själv i ett litet hemman där Bengt och hans äldre bror Johan Erland fick agera lärare för sina småsyskon. I sinom tid tog dock släktingar sig an barnen, och Bengt kunde återuppta de studier han tidigare bedrivit, först genom privata informatorer och sedan som elev vid gymnasiet i Växjö. Arton år gammal var han 1741 klar med det senare och redo för universitetet.

Enligt sina egna biografiska anteckningar hade Bengt själv gjort ”många förslag” om ”resans anställande til Upsala”, men det blev i Lund han hamnade. Gissningsvis var detta för att han där redan hade ett gott kontakt- och skyddsnät. Utöver den nämnde storebrodern Johan Erland fanns ett antal kusiner och även ett par av hans gamla privatlärare i staden. Efter ett par år hamnade därtill en av Bengts systrar, Christina Regina, i Lund sedan hon gift sig med akademisekreteraren vid universitetet, Erland Junbeck.

Junbeck hade då ganska nyligen efterträtt den man som varit akademins sekreterare när Bengt Bergius skrev in sig: Sven Bring. Denne hade nämligen kort därefter avancerat till professor i historia. På den posten skulle han göra sig berömd som en av sin tids största svenska vetenskapsmän, och adlades 1769 för sina insatser med namnet Lagerbring. Bring blev också en av Bengt Bergius viktigaste lärare, och under åren 1743–45 uppträdde Bergius minst fyra gånger som opponent eller respondent vid disputationer över avhandlingar skrivna av Bring (det var vid denna tid mer regel än undantag att professorerna skrev de avhandlingar som studenterna sedan fick öva sig i att argumentera för och mot). Detta renderade sistnämnda år Bergius magistergraden inom Filosofiska fakulteten – motsvarigheten till dagens filosofie doktor.

Bergius utmärkte sig uppenbarligen som en god student, ty redan 1744 hade han fått ett kungligt stipendium. Han gjorde sig också ett namn som talare, och 1747 fick han uppgiften att för Smålands nations (vilken han som gammal Växjöstudent naturligt nog tillhörde) räkning hålla högtidstalet i samband med att nationens medlemmar avlade tro- och huldhetsed till tronföljaren Adolf Fredrik. Samma höst lyckades han dock uppenbarligen även säga något mindre uppskattat – i vart fall vad medlemmarna i den Skånska nationen anbelangade. Exakt vad Bergius då hade sagt och vad ett ”liderligt följe” av skåningar därför önskade göra med honom vet vi inte (manuskriptet till hans självbiografiska anteckningar är skadat här), men tydligen ledde det till att hans nationskamrater i ”6 veckor vakade på mig hvar afton med gevär”. Bergius undkom också utan att skåningarna ”fingo röra ett hår” på honom. Till saken hör att ”gängbråk” mellan studenter av olika nationer – och då särskilt skåningar och smålänningar som i regel var de två största grupperna – alls inte var ovanliga i äldre tiders studentliv.

Akademiskt gick det fortsatt bra för Bergius som 1747 blev professor Brings docent. Som sådan undervisade han i svensk historia men även i latin, och lade 1748 fram en egenhändigt författad avhandling om fenomenet budkavlar: De baculis nuntiis. Att respondenten kanske inte var alltför hård mot detta debutalster kan man möjligen gissa av det faktum att denne var en av Bergius kusiner…
2459 Bengt Bergius
Bengt Bergius porträtterad av J J Streng 1761. Bildkälla: Personhistorisk tidskrift XLIII (1944–45)
Från historia till naturvetenskaper
Att vara docent var då som nu en oavlönad ära, och då Bergius kungliga stipendium löpte ut 1749 lämnade han Lund och hamnade, efter kortare besök i Uppsala och Åbo, i Stockholm. Exakt hur han livnärde sig där de första åren är oklart, men viktigt var i vart fall att han – i en tid då ännu ingen offentlighetsprincip rådde i Sverige – lyckades skaffa sig tillträde till två av stadens viktigaste arkiv: Riksarkivet och Antikvitetsarkivet. Under Brings ledning i Lund hade Bergius nämligen fått upp smaken för att forska i historiska originalkällor, och nu började han ivrigt att skriva av och publicera olika viktiga och intressanta dokument, försedda med egna kommentarer, vilka beskrivits som ”skarpsinniga” men också ”stundom […] vidlyftigare” än de handlingar de kommenterade. Han försökte också grunda en ”historisk akademi”, dock utan framgång.

Bergius skaffar sig med tiden även lägre tjänster i olika ämbetsverk, men enligt tidens vana medför dessa ofta föga eller ingen lön. Hans ekonomiska räddning kommer i stället i form av en yngre bror, Peter Jonas Bergius (1730–90). Även denne har i ungdomen varit inskriven vid Lunds universitet. Han lider dock av stamning, och, som han senare själv skriver, ”igenom detta fel, befans [jag] vara oskickelig till thelogiska och juridiska studier”. Släkten beslutar därför att unge Peter Jonas i stället bör läsa medicin, och inom det ämnet anses Uppsala vid tiden ha bättre lärare än Lund, varför lillebror Bergius far norrut och får studera under dåtida storheter som Linné och Rosén von Rosenstein. Han visar sig bli en utmärkt läkare, vars privata praktik med tiden gör honom till en  förmögen man. Till storebror Bengt står han i ett nära förhållande och de båda ungkarlarna flyttar 1755 ihop för att fyra år senare skaffa sig en malmgård – ”Bergielund” – i vad som nu är Vasastan, men som då är en del av Stockholms omgivande landsbygd. Här anlägger bröderna en präktig trädgård och inte minst bygger de upp ett omfattande bibliotek, som rymmer allt från unika handskrifter till tidens rikligt florerande reseskildringar. Av de senare blir det med tiden runt 600 volymer!

Umgänget med brodern innebär också en förändring i Bengts vetenskapliga inriktning. Han börjar intressera sig för naturvetenskap och inte minst tidens ”nyttiga” modevetenskap: ekonomi eller ”hushållning”; ett ämne som vid denna tid i mycket handlar om att förbättra lantbruket. Sedan han 1766 har blivit invald i Vetenskapsakademien (där lillebror redan sitter sedan 1758) är det i detta ämne han framlägger olika skrifter om allt från enskilda grödor (”Corinthiska rättikan”, 1767) till mer övergripande ämnen (”Tal om svenska äng-skötseln, och dess främjande genom lönande gräs-slag”, 1769). Det är också i detta sammanhang man skall se huvudtemat i denna artikel: det ovannämnda ”Tal om läckerheter”. Låt oss nu alltså titta litet närmare på det.
2460 dec19 bild2 600
Försättsbladet till den första delen av den tryckta utgåvan av Bergius ”Tal om läckerheter”. Bildkälla: Kungliga biblioteket.
Bland pissanger, snablar och avokadon
Gud, konstaterar Bergius, har inte bara vist nog ordnat så att naturen erbjuder människan sådant som erbjuder henne ”uppehälle och förfriskning”. Han har därtill givit dessa livsmedel ”de egenskaper, at kunna, jämte upfyllande af magens behof, gifva henne en behagelig känsla på tungan och i gommen, eller, med få ord sagdt, at förnöja hennes smak”. Därigenom förunnas människorna att icke blott äta och dricka av nödtvång utan även ”med en ljuflig känsla och vällust”. Dock påpekar Bergius även att smaken är delad: ”Jag vet intet ämne i hela Naturen, som kan behaga hvar och en lika och på alla tider, ty smaken är så mycket skiljaktig, och rättar sig ofta efter Människornas olika tilstånd”. Barn och vuxna, sjuka och friska, svältande och mätta liksom folk i olika länder och tider tycker olika ting är läckra. Likväl ger sig Bergius på att ge en definition av själva begreppet ”läckerhet”:

Med Läckerhet förstår jag hvarje sådant ämne, som, då en frisk Människa det njuter, på ett ljufligen förnöjande sätt retar dess nerv-papiller på tungan och i gommen, blifvandes läckerheten ofta förhöjd, då en behagelig lukt dermed instämmer.

Med detta sagt kommer Bergius efter ett tag till själva huvudämnet: de enskilda läckerheterna. Bland det han beskriver finns förstås en del som redan då är välbekant för de flesta svenska gommar – exempelvis smultronet, ”förstlingen af våra smakeliga frukter om året”, vilket Bergius prisar för ”ljuflig lukt” och ”angenäm smak” samt gärna använder som jämförelse för att beskriva även smaken på andra växter – men inte minst tar talaren med sin publik på en resa jorden runt och vittnar om växter och djur som få svenskar då hört talas om, än mindre ätit.

Ett exempel på detta  är bananen (eller pissangen, som Bergius kallar den); i vår tid en självklar basvara, men då – och långt därefter – ännu en exotisk delikatess. Bergius berättar om flera olika banansorter, där vissa blir njutbara först ”sedan de genom människo-åtgärd blifvit förbättrade […] medelst kokning, stekning och soltorkning” medan de ”förnämligaste”  även är ”angenäma at äta rå”. Bananen kan dessutom serveras ” äfven för de spädaste barn” (något nutida småbarnsföräldrar torde kunna intyga), och allt detta gör ”denna frukt en af de gagneligaste, som människorne af Försynen fått”.

Om Bergius själv någonsin ätit en banan framgår inte, men i många andra fall är det tämligen säkert att han själv aldrig har varit i närheten av det han beskriver. Det behöver han inte heller, ty denne man, som troligen aldrig varit längre utrikes än i Danmark, har ju sin enorma samling av reseskildringar som han kan göra jämförande kompileringar ur. Och resultatet blir ofta beskrivningar som är nog så detaljerade som korrekta. Det gäller exempelvis avokadon, vilken Bergius – kanske som förste svensk – skildrar sålunda:

”Avocato (Laurus Persea L.), en frukt större än en knytnäfve, af mörk färg stödande på purpur, hyser en stor kärne, som man icke äter, men derjämte ett grönaktigt kött, nästan utan lukt, mjukt som smör, och af en egen och ganska angenäm smak, som ej har likhet med någon Europeisk frukt.”

Bergius går sedan vidare med att citera olika personers omdömen om smaken, och summerar man de namn som förekommer i såväl brödtext som i de tillhörande noterna kan man konstatera att han här, för ett enda livsmedels skull, har konsulterat inte mindre än elva olika, främst franska men också brittiska, författare!

Choklad hade väl redan vid denna tid fått insteg även i det svenska kosthållet – ännu dock bara i form av dryck – men inte på samma sätt som i spanska Kartagena: ”Chocolat, som i Carthagena är allenast bekant under namn af Cacao, är så allmänt därstädes, at alla människor […] nyttja det ordenteligen hwarje dag efter frukosten”. Det är dock ett bruk med klasskillnader: medan ” Det Chocolat som de förnämare dricka är af bara Cacao, tillagadt” så är enklare folks ”ej gjord af bara Cacao, utan af Maizmjöl blandadt til en liten quantité Cacao”. Det är inte utan att man associerar till hur smakhipsters i dag gärna vill ha chokladkakor med högsta möjliga kakaohalt samtidigt som folk i gemen föredrar mjölkchoklad…

Om mycket av det som på Bergius tid var okänt och ovanligt i Sverige i dag har blivit vardagsmat så finns det alltjämt sådant som nog få svenskar provat. I delen om djur skriver Bergius exempelvis en hel del om ätandet av elefantkött. Han konstaterar att köttet är ”både mycket groft och hårdt” men ändå skattas som ”en ypperlig spis” av Afrikas svarta befolkning, medan den förnämare delen av befolkningen borta i Vietnam ratar merparten av djuret och ”endast förbehålla sig Snabelen, hvilken är den läckraste mat man vil begära”.
Det bergianska arvet
Bergius tal lär, som nämnts, ha tagit runt fyra timmar att framföra. Därmed ansåg han sig dock långtifrån ha sagt nog. När han efteråt satte sig att redigera sitt anförande för att ge ut det i tryckt form kompletterande han manuskriptet med en sådan oerhörd mängd av omfångsrika fotnoter att det hela svällde ut till minst det tredubbla. Det var ett så omfattande redaktionellt arbete att han inte själv hann slutföra det i sin livstid trots att fyra år gick mellan att talet hölls och att Bergius, en skrivbordsmänniska som aldrig varit särskilt fysiskt stark, avled av tarmvred med åtföljande kallbrand i underlivet den 28 oktober 1784. Lillebror Peter Jonas och akademikollegan Samuel Ödmann (också han en gammal Växjögymnasist) ombesörjde dock att talet kom i tryck i två digra band.

När även Peter Jonas gick bort sex år senare tillföll hans och broderns gemensamma dödsbo – inklusive malmgård med botanisk trädgård och bibliotek – Vetenskapsakademien. Malmgården är i dag borta och trädgården, känd som den bergianska, har till följd av Stockholms senare expansion fått flyttas ut till Frescati, men biblioteket finns alltjämt intakt i akademiens ägor. Till följd av att bröderna haft dåliga erfarenheter av mindre noggranna boklånare föreskrev testamentet dock att böckerna inte får lånas ut, endast läsas på plats.

I en artikel av detta omfång har det bara varit möjligt att hastigt nosa på Bergius kulinariska jorden-runt-skildring. Den som vill fördjupa sig i verket har dock i våra dagar utomordentliga möjligheter att göra detta. Icke blott har Kungliga biblioteket digitaliserat båda originalbanden av Tal om läckerheter (inskanningarna kan nås via biblioteksdatabasen Libris), utan därtill har Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien år 2015 publicerat verket i en vacker nyutgåva med olika inledande texter av bland annat den lundensiske idéhistorikern Gunnar Broberg. Även denna version finns fritt tillgänglig digitalt via Akademiens hemsida.

Fredrik Tersmeden
Arkivarie vid Universitetsarkivet



152 Lunds universitet L RGB