|
Aktuell kollektivtrafikforskning från K2 | | Ta del av nyhetsbrevet i din webbläsare, klicka här. | | Så kan vi få unga att välja kollektivtrafiken I ett samarbete med Västtrafik har en forskargrupp vid K2 studerat vad som behövs för att unga vuxna ska vilja fortsätta åka kollektivt efter gymnasiet. | | Stort för intresse för ny masterskurs Vår masterskurs Hållbar mobilitet ges på halvtid i samarbete med Malmö högskola. I januari började 20 studenter läsa kursen som ger förmåga att förstå mobilitet i hållbar stadsutveckling ur olika perspektiv. | | Bättre störningsinformation - förslag på lösningar I samband med en oplanerad störning i tågtrafiken måste både aktören och resenären fatta snabba beslut om åtgärder och alternativa resvägar. Ett gemensamt informationssystem saknas i dagsläget. | | Ett andra körfält eller inte? I centrala lägen kan ökade kapacitetskrav för buss- och spårvagnshållplatser komma i konflikt med begränsat markutrymme. En ny simuleringsmodell har tagits fram för att utvärdera olika utformningsalternativ av hållplatser. | | För lätt att ta bilen På forskningsparken Medicon Village i Lund tar över hälften av de anställda bilen till jobbet, trots stor potential att välja gång, cykel eller kollektivtrafik. Det visar en ny förstudie till grön mobilitetsplan för anläggningen, som är långtifrån unik vad gäller den stora tillgången till billig parkering. | | K2 storsatsar på kollektivtrafikforskning Nu inleds arbetet med att definiera nästa genrations forskningsprojekt i K2. Totalt satsar vi 25 miljoner kronor på ny kollektivtrafikforskning under 2018-2019. Vi välkomnar idéer och uppslag till forskning som kan ge ny och relevant kunskap utifrån K2:s forskningsinriktning. | | ... vi söker även tre nya forskningsledare Vi söker tre forskningsledare som vill bidra till forskning om kollektivtrafikens roll för attraktiva och hållbara städer och regioner. Forskningsledarna kommer att spela en central roll i att utveckla K2:s och därmed Sveriges forskning inom kollektivtrafikområdet. | | Så kan kontrakt påverka kollektivtrafiken I vårt senaste faktablad i serien "Kollektivtrafikforskning på 5 minuter" reder vi ut skillnaderna mellan bruttokontrakt, incitamentskontrakt och nettokontrakt. Faktabladet är kostnadsfritt att ladda ned. | | Omvärldsbevakning från K2 - få koll på kollektivtrafik! Omvärldsbevakningen ger en översiktlig bild av händelser och forskningsresultat med koppling till K2:s forskningsområden. KOLL ges ut fyra gånger per år och är kostnadsfritt. | | Dags för fortbildning, med professor Jeffrey Kenworthy Vi finns här för dig! Under våren anordnar vi bland annat en kurs i hållbar transport-planering tillsammans med professor Jeffrey Kenworthy. Mindre bil, mer cykel, gång och kollektivtrafik! Vi anordnar även fem forskarluncher i vår. | | Diplomering på innovations-kurs som drivs i samverkan Den 17 januari var det avslutning och diplomering på kursen "Innovation som drivkraft för förändring inom kollektivtrafiken". Bakom kursen står K2, Samot och Samtrafiken. Kursen kommer åter hösten 2017 - vi återkommer med mer information. | | Följ oss i sociala medier | | |
|
|
|
|