|
Långledighet och befrielse från normala arbetsaktiviteter är viktigt då den ger rum till omväxling och återhämtning, vilket är bra både fysiskt och psykiskt, särskilt om man har känt sig stressad* på arbetet. En av de vanligaste orsakerna till stress på jobbet handlar oftast om dålig arbetsorganisation. Docent Roger Persson, som är arbets- och organisationsforskare vid Institutionen för psykologi, menar att otydliga arbetsorganisationer ofta är en såmaskin för stressproblem och något som går på tvärs över branscher.
– Med dålig arbetsorganisation menas att arbetet organiseras på ett sådant sätt att arbetskraven inte matchas av relevanta resurser. Detta kan t.ex. yttra sig som ojämn arbetsbelastning, bristande kommunikation, oklara ansvarsområden, att anställda inte vet hur de ska prioritera mellan olika arbetsuppgifter, och/eller att de kanske inte har blivit utbildade för de arbetsuppgifter de förväntas utföra. T.ex. är det inte ovanligt att anställda förväntas kunna hantera flera olika typer av administrativa system utan att ha fått utbildning i hur de fungerar.
Finns det några smarta, konkreta tips på hur man kan göra för att bli av med överhängande stress inför semestern?
– Människor är olika, en del vill kanske städa kontoret och varva ned de sista dagarna innan de går på semester. Andra människor kanske fördrar att städa kontoret efter semestern. Det är som regel bra att vara klar över sina egna och verksamhetens prioriteringar och stämma av med chefer och kollegor innan man går på semester. I det fall du oroar dig över att semestern innebär att du snart måste umgås med barn, anhöriga, släkt och vänner så är det kanske inte så mycket arbetsgivaren kan göra åt saken.
Hur ska man agera om man känner att man gärna vill ha med sig telefonen/datorn hem och kolla mail etc. för att man känner att man blir stressad av att ’något kanske behöver hanteras på jobbet medan man är borta’?
– Det beror helt och hållet på vad som står på spel. Ibland kan det faktiskt vara vettigt och nödvändigt att ta med telefonen och datorn hem. Men normalt bör man ha organiserat arbetet så att man skall kunna vara ledig när man är ledig och arbeta när man är på jobbet. Det gäller att se till att du äger tekniken och att den tjänar dina syften snarare än att du blir ett offer för den. Ta kontrollen och koppla ned och upp på dina villkor. Ett steg i denna process kan vara att komma överens i verksamheten om hur ni skall agera och när ni förväntas vara tillgängliga. Gör en förväntans-avstämning och respektera människors fritid.
När blir semestern en stressande faktor i sig och vad ska man akta sig för?
– Fördelen med semestern är att vi kan disponera vår tid på det sätt vi önskar. Men om våra prioriteringar inte är klara, och våra inre ambitioner tar överhanden, så kan även en semester skapa stress. Inte sällan kan vi uppleva att det är många saker som vi av plikt eller lust vill och borde göra samtidigt som vi inser att vi inte kan eller hinner göra allt. Och man ska också komma ihåg att vissa semesteraktiviteter inte alltid ger samtidig återhämtning för kropp och psyke. Det kan t.ex. vara skönt att åka två veckor till USA och koppla av och få ta del av nya intryck och bli intellektuellt stimulerad. Å andra sidan så kanske vi på samma resa äter mer ”skräpmat” och provocerar vår inre klocka och biologiska dygnsrytm, vilket gör att vi får kämpa med jetlag när vi kommer hem.
|
|