Genom att stävja studsande ljudvågor har flera skolor i Landskrona förvandlats från ekande bullerburkar till behagligt dämpade ljudmiljöer som innebär att lärare slipper höja rösten och elever slipper överrösta varandra. En förändring som till och med visat sig i att betygenomsnittet påtagligt höjts sedan ljudsaneringen införts, samtidigt som det blivit lugnare i de åtgärdade skolorna. Saneringen har utvärderats i ett forskningsprojekt som är delfinansierat av LjudMiljöCentrum vid Lunds Universitet och som letts av Viveka Lyberg Åhlander, ledamot i Ljudmiljöcentrums styrelse och docent i logopedi vid Lunds universitet. Hon är specialiserad på lärares röster i relation till arbetsmiljön, och håller i studien. Inom kort publiceras en av rapporterna. – Det vi vet är att lärare generellt mår bättre med bättre akustik, och att den utbildning som vi jobbar med förbättrar lärarnas röster, välbefinnande och känsla av kompetens. Det bästa är förstås om skolor från start kan byggas med hänsyn till ljudmiljön, konstaterar Viveka Lyberg Åhlander. Läs mer |