Ser mailet konstigt ut? Välj då istället webbversionen >> 
615 SFM Logga mindre
744 Sk%c3%a4rmavbild 2021 12 16 kl. 14.09.58
1x1
733 index (1)
1x1
Vd Karin Lindblad tackar för sig

Jag vill med årets sista nyhetsbrev från SFM passa på att tacka alla medlemmar under mina år som vd för SFM. Jag är mycket tacksam och glad över det engagemang och intresse ni har visat och bidragit med i SFM:s arbete för en kvalitativ och konkurrenskraftig försäkringsförmedlarbransch. Med önskan om en god jul går jag till årsskiftet i pension och lämnar över stafettpinnen till Per Johan Gidlund. Återigen stort tack till alla för dessa år tillsammans i branschen,
Karin Lindblad.



Läs en längre intervju med Karin Lindblad om hennes år som vd för SFM här >>>

1x1 747 Sk%c3%a4rmavbild 2021 12 17 kl. 14.13.05
1x1
Varmt välkommen till SFM alla nya medlemmar
SFM:s styrelse har vid styrelsemötet den 16 december godkänt närmare 50 nya medlemmar och flertalet nya bolag.

Under 2021 har 219 nya förmedlare och 16 nya bolag blivit medlemmar i SFM. På bilden visas nya SFM-förmedlare under 2021 och deras tidigare arbetsgivare.  

- Det är glädjande att SFM växer och att fler vill ansluta sig till oss och vår branschorganisation. Vi ser mycket fram emot att representera ert branschintresse och värdet av rådgivning, säger Karin Lindblad, vd SFM.

SFM:s kansli ordnar digitala träffar för nya medlemmar men också för nygamla medlemmar för att gå igenom SFM:s nya hemsida med funktionalitet och information om hur ni kan ta del av värdefull info som underlättar i ert vardagliga arbete. Vill du få en genomgång av hemsida och information kring SFM:s verksamhet kontakta medlemsansvarig; henrik.fredrikson@sfm.se

1x1 745 image001
1x1
Ordförande har ordet och önskar God Jul 
SFM:s styrelseordförande Gunnar Hökmark tackar alla medlemmar för året som gått med att önskar God Jul och Gott Nytt år i ett  julbrev. Logga in och läsa hela texten här >>>

Den svenska förmedlarmarknaden har under lång tid vuxit på grund av efterfrågan på förmedling, för att fler vill kunna hitta rätt försäkring, rätt premier, rätt skadehantering och rätt försäkringsgivare. Det har lett till att vi i dag har fler försäkringsbolag som verkar på den svenska marknaden, mot konsumenter och mot företag. Det är inte bara kunderna som har tjänat på det utan hela vår ekonomi, genom lägre kostnader som ger högre konkurrenskraft och genom att bra försäkringslösningar ger en stabilare utveckling.


"Save the date" - Föreningsstämma 24 maj
SFM planerar för en fysisk föreningsstämma den 24 maj nästa år i Stockholm. Utöver att det blir ett värdefullt tillfälle att träffa branschen, har SFM planerat för ett program med aktuella ämnen för marknadens framtid, där SFM exempelvis ser digitalisering, värdet av rådgivning samt hur konkurrens och transparens gynnar konsument som viktiga frågor.

Eftermiddagens program följs av den årliga pokalutdelningen och traditionsenlig middag - tillsammans med att vi får möjlighet att tacka Karin för hennes insatser för branschen.

Vi följer rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten och mer information om plats, tid och innehåll i programmet kommer att skickas ut till er i en separat inbjudan framöver.

Vid frågor kontakta emilie.wiklund@sfm.se
1x1 728 SIMPT
1x1
Ny vägledning, riskbedömning av kund
SFM har via Simpt tillsammans med Svensk Försäkring och med övriga berörda branschorganisationer nu tagit fram ytterligare vägledning inom penningtvättsregelverket. Vägledningen om kundkännedom för försäkringsförmedlare vid riskbedömning av kund beskriver hur branschen tolkar och tillämpar penningtvättsregelverket i aktuella delar och syftar till att stärka kundskyddet vad gäller exempelvis personuppgifter samt öka tilliten till försäkringsförmedarbranschen. Vägledningen är framtaget från ett förmedlarperspektiv men är relevant även för andra aktörer. Vägledningen finns här >>> 

1x1 736 BIPAR bild digitalt m%c3%b6te
1x1
Digitalt medlemsmöte med BIPAR
Den 15 december anordnade SFM:s kansli återigen ett digitalt medlemsmöte där vår europeiska medlemsorganisation BIPAR deltog och presenterade aktuella trender och regelverk på EU nivå direkt från Bryssel. Våra medlemmar som deltog fick en genomgång av Retail investment strategy, IDD, DORA, sustainable finance and anti-money laundering. Stort tack till alla som deltog!

Under året har SFM arrangerat digitala event på följande ämnen:
  • Nya hållbarhetsregler
  • Kvalitetsprocessen/compliance för sakförmedlare
  • Digital transformation – växlar digitaliseringen vår kapacitet
  • Aktuella remisser och regelverk
  • Genom Simpts försorg – uppdaterad vägledning för motverkande av penningtvätt
Per Johan Gidlund i Podd-intervju om nya vd-rollen
Per Johan Gidlund i en längre intervju i Risk & Försäkringspodden om sin nya roll som vd för SFM. Om branschutmaningar, möjligheter och vad han önskar sig i julklapp.

Lyssna till podden här >>>

SFM:s årliga enkätundersökning 🏆- Brilliant 
Efter tre år kan vi nu statistiskt följa trenden i marknaden och vi ser fram emot att se utfallet för fjärde året i rad. SFM kommer som vanligt att tillsammans med Brilliant genomföra vår mer ingående enkätundersökning till förmedlare och administratörer, där de får chans att betygsätta de olika förmedlardiskarna/försäkringsbolagen utifrån de egenskaper som är viktigast.

Rapporten som Brilliant tar fram ligger sedan till grund för utnämningen av ”årets förmedlar- respektive administratörsdisk samt årets produkt, sjukvårdsförsäkring.
 
Nu i december kommer SFM skicka ut mail till försäkringsbolagen för anmälan att delta i 2022 års undersökning för utvärdering av år 2021.
 
Vad har dessa enkätundersökningar hittils lett till?
  • Sammantaget stort intresse där många försäkringsbolag bett om en dragning utöver rapporten samt flera och fördjupande dragningar.
  • Väldigt uppskattat att man får se sin trend på olika områden och kan jämföra denna med trenden för samtliga bolag för att se om man trendar bättre eller sämre än kollegorna/konkurrenterna.
Enkäten kommer som vanligt att skickas ut i mars 2022.

För frågor kontakta emilie.wiklund@sfm.se
Informationsstandard kundkännedom KYC
De förmedlarbolag respektive försäkringsbolag som har anslutit sig till projekt Informationsstandard KYC är Söderberg & Partners, Max Matthiessen, Tydliga, Säkra och Hjerta, Länsförsäkringar, Movestic, Futur Pension, Skandia, Swedbank Försäkring, SPP, SEB, Folksam samt Lumera.
 
Mål och syfte med en samlad gemensam informationsstandard i pdf-format för att förenkla och effektivisera nyteckning av tjänstepension vid förmedlad affär. När det gäller tjänstepensionsförsäkringar är bedömd produktrisk för penningtvätt och finansiering av terrorism låg därför har S4I börjat med just den produkten för att se om branschen skulle kunna tillämpa förenklade förfaranden.  
 
Styrelsen i S4I har på styrelsemötet den 9 december fastställt att framtagen PDF-blankett som standardiseringsutskottet i S4I har lämnat som förslag till beslut blir en standard i branschen för nyteckning av tjänstepension vid förmedlad affär.
 
Överlämning av standarden sker till S4I där fortsatt förvaltning och vidareutveckling sker.

-Det är mycket glädjande att branschen nu har en gemensam informationsstandard för kundkännedom KYC. Detta är ett viktigt steg i digitaliseringen av branschen. Jag vill rikta ett stort tack till alla som engagerat deltagit i projektet inom S4I, Standard for Insurance, för att vi nu kunnat sjösätta detta och därmed möjliggjort en effektivisering av nyteckning av tjänstepension vid förmedlad affär, säger Karin Lindblad, vd S4I.

DORA- IT- säkerhet för den finansiella sektorn
SFM och vår europeiska medlemsorganisation BIPAR har sedan september 2020 aktivt arbetat för att ökad proportionalitet måste implementeras, i detta regelverket som träffar allt från globala finansiella grupper till försäkringsförmedlare med en anställd. Regelverket är viktigt för EU:s sammankopplade inre finansiella marknad där spridningsrisken från cyberattacker kan äventyra den finansiella stabiliteten. Gruppen försäkringsförmedlare som är små- och medelstora bör däremot enligt SFM:s analys undantas, givet deras mycket begränsade inverkan på IT-risker för de finansiella marknaderna i stort.

Det har varit centralt för SFM att engagera sig i denna fråga för att öka förståelsen hos EU-kommissionen, EU-parlamentet, EU-rådet och EIOPA, för hur försäkringsförmedlare arbetar, där upplever vi att SFM kommit väldigt långt för att minimera den icke proportionerliga administrationskostnaden som regelverket är förknippat med, kommenterar Per Johan Gidlund.  

Den 1 december röstade det ekonomiska utskottet i europaparlamentet om DORA där utskottet antog kompromissen som undantar SME. Nu börjar trialogförhandlingar vilket sker mellan rådet, europaparlamentet samt kommissionen och slutligt regelverk är att vänta under nästa år.
Hållbarhet
Försäkringsförmedlare fyller som rådgivare en central och viktig funktion i att möjliggöra hållbara investeringar för de konsumenter och företag som efterfrågar detta, runt om i EU och i Sverige. En central del för hållbara investeringar, är att möjliggöra jämförelser av hållbarhet mellan olika produkter att investera i. Det ramverk som nu etableras, och kommer etableras över flera år, syftar till att möjliggöra just detta. Från och med 2 augusti 2022 träder vidare kraven om att kartlägga kundens hållbarhetspreferenser i kraft, i form av ändringar i IDD-förordningen. Samtidigt är det inte sannolikt att fullständig information om hållbara investeringsalternativ finns på plats förrän 2024, men i delar från 2023. Detta uppenbara glapp mellan regelverken anser SFM behöver åtgärdas.
 
I syfte att underlätta informationsutbytet mellan försäkringsförmedlare och försäkringsbolagen om just hur marknaden implementerar regelverket, har SFM samordnat en arbetsgrupp med jurister från förmedlarbolag och försäkringsbolag, på uppdrag av Forum för Livförsäkring. Arbetet samordnas med Svensk Försäkring för att nå mesta möjliga ändamålsenlighet i branschen.
 
Fokus för diskussionerna behöver för närvarande vara kundens hållbarhetspreferenser, hantering av målmarknad och övergångsproblematiken, samtidigt som vi genom SFM:s deltagande i BIPAR:s arbetsgrupp för hållbarhet säkerställer informationsutbytet på EU-nivå, kommenterar Per Johan Gidlund.
SFM:s mall för rådgivningsdokumentation
Under januari bjuder SFM in medlemmar att lämna synpunkter på den befintliga mall för rådgivningsdokumentation Liv, ta del av den här: https://www.sfm.se/medlemsportalen/vagledning-och-regelverksstod/radgivningsdokumentation-och-uppdragsavtal/

SFM kommer att under första kvartalet göra en översyn av mallen och är angelägen om att samla in synpunkter i ett tidigt skede.

Har du inspel, skicka de till info@sfm.se senast 31 januari, skriv gärna ”Mall – rådgivningsdokumentation” i ämnesraden.
Möte med Finansinspektionen
Den 27 oktober hade SFM kvartalsmöte med Finansinspektionen. FI informerade om fokusområden under 2022 som effekterna av IDD, Mifid 2 samt tredjepartsersättning. SFM lyfte behovet av att förankra för branschen viktiga regelverkstolkningar. Nästa möte är planerat i Q1 2022.

Konsumenternas och konsumentverket
Den 12 oktober hölls kvartalsmöte med SFM, Konsumenternas försäkringsbyrå, - bank och finansbyrå och Konsumentverket. Konsumenternas informerade bla om att trenden för klagomål mot försäkringsförmedlare är fortsatt sjunkande även om det förekommer t.ex. ärenden i ARN mot förmedlare. Där det förekommer klagomål inom försäkringsförmedling är det i huvudsak i samband med inkomstförsäkring och försäkring vid bolån, billån eller andra typer av krediter. Konsumentverket fortsätter informera till nya förmedlare om regelverkskraven på marknadsföring, där nu SFM är en del av informationen. Nästa möte sker i Q1 2022.
Standard för ersättningsrapportering
Ett arbete har bedrivits inom ramen för SFM för att skapa en standard för ersättningsrapportering för skadeförsäkring. Det har visat sig att det är en liten skillnad mellan behoven för den redan framtagna ersättningsfil som S4I har tagit fram på livsidan vilket innebar att det fanns stora fördelar i att göra de mindre justeringar i livstandarden för att samma standard ska kunna användas inom båda områdena. Projektet är nu genomfört och 18 bolag har varit med och finansierat projektet.
 
Projektet har tagit fram följande:  
 
•       Fastställt gemensamma begrepp, format och struktur
•       Inkluderat relevant information för kontroll, uppföljning och rapportering till kund:
–       Information om grund för provisionsberäkning
–       Information om arvode
–       Koppling till försäkring, kund och upphandling
 
•       Beskrivas i ett enkelt tekniskt format

Ersättningsfilen inom liv utökas med ersättningsrapportering sak
Det har framkommit från förmedlarsidan och försäkringsbolag som arbetar både med sak och liv att man vill undvika att det etableras två olika standarder med i princip samma innehåll.  Styrelsen i S4I beslutade den 9 december 2021 att ställa sig bakom en utökning av ersättningsfilstandarden med de justeringar som krävs för sakförsäkring. Standarden ska fortsatt förvaltas av S4I.

Nominering av styrelseledamöter SFM
På SFM:s föreningsstämma den 24 maj 2022 fastställs enligt stadgarna styrelsen. Vill du som medlem nominera en kandidat inför valberedningens process maila valberedninges ordförande mats.andersson@svenskafinans.se


BankID som inloggningsalternativ 
Efter en rad förfrågningar från medlemmar om att kunna se över och förenkla inloggningsprocessen till hemsidan, är vi på kansliet nu glada över att det till början av nästa år kommer kunna erbjudas BankID som inloggningsalternativ till SFM:s hemsida.


640x640transp 622 hedda
God Jul önskar SFM:s kansli, Karin, Per Johan, Henrik och Emilie 
590 InsureEd logga5
2022 års utbildningar
Först ut att lanseras är Livförsäkringsdistributör – Kunskapsuppdatering 2022 och redan 20 december kommer den att lanseras till ett antal s.k. referenspersoner.  

2022 års utbildningar innehåller alla förutom nytt, omarbetat och kvalitativt utbildningsinnehåll, nyheter som:

•gemensam och enhetlig layout/profil
•en introduktion som redogör för utbildningsmodulen med innehåll, kunskapsmål och studietips
•nedladdningsbar och utskrivningsbar sammanfattning med möjlighet till att anteckna men även digitala anteckningssidor för den som föredrar det
•en progressbar inne i en utbildningsmodul vilken illustrerar framsteg bland obligatoriska moment
•olika övningsmoduler som slumpmässigt genererar övningar av olika svårighetsgrad
•avslutningsvis finns Kunskapskollen som i kunskapsuppdateringen är uppbyggd enbart av fallstudiefrågor.

Alla våra utbildningsmoduler är omarbetade inför 2022 i syfte att dels öka användarupplevelsen och användbarheten men framför allt med syftet att öka graden av förståelse och kunskapsökning.  

Näst efter Livförsäkringsdistributör – Kunskapsuppdatering 2022 lanserar vi i relation till InsureSec:
•Distributionsstöd
•Ledningsfunktion Grund
•Ledningsfunktion kunskapsuppdatering
•Skadeförsäkringsdistributör Kunskapsuppdatering
•Livförsäkringsdistributör Grund
•Skadeförsäkringsdistributör Grund
•Livförsäkringsdistributör Fortbildning
•Skadeförsäkringsdistributör Fortbildning
•Investeringsrådgivning Kunskapsuppdatering
•Investeringsrådgivning Grund

Vårt övriga utbildningsutbud fortsätter att växa med förutom tidigare nämnda produktutbildningar nyheter så som:
•Förmedlarmarknadens utveckling
•Hållbarhet I kundmötet
•Försäkringsdistribution Bas
•Försäkringsdistribution Påbyggnad

Utbildningsintyg uppgående till minst 15 timmar
Året lider mot sitt slut och vi vill påminna om kravet att kunna uppvisa utbildningsintyg om minst 15 timmar. Har du redan skrivit ditt uppföljande kunskapstest och vill ta del av annan spännande kunskap och därigenom erhålla intyg om minst 15 genomförda utbildnings- och fortbildningstimmar, uppgradera din kunskapsuppdatering med ytterligare givande material. Vill du uppgradera din utbildning skicka dina kontaktuppgifter till utbildning@insureed.se


619 Endast SFM

Telefon 08-545 215 40  |  Hemsida  |  info@sfm.se  |  Avanmälan

Följ oss gärna på LinkedIn 

617 linkedinme.svg 150x150