GastroNords nyhetsbrev med inspiration, trender och spännande utställare!

Öppna i webbläsare
4343 Nya mailtoppen m slevar rating 640x250

GastroNords nyhetsbrev med inspiration, trender och spännande utställare!

4697 Martin 2 foto Rickard Karlsson 640x640transp
640x640transp En av GastroNords återkommande utställare  delar sina upplevelser och framtidsplaner
640x640transp
640x640transp

För Johan i Hallen är det viktigt att en mässa ska vara rolig. Både besökare och utställare ska känna inspiration och glädje och det ska vara en positiv mötesplats som skapar energi – då mår alla bra, menar Martin Eriksson, försäljningschef.

– Den personliga kontakten, människa till människa, är otroligt viktig för oss och på GastroNord kan vi nå varandra på riktigt, säger han och fortsätter:

 – Vi är ett litet land och vi påverkar varandra enormt mycket. Därför är det viktigt att ta väl hand om varenda besökare och inte minst, få studenter att känna att det här är den roligaste branschen som finns.

Hur tänker ni inför GastroNord 2018?
– Vi planerar att bygga upp något helt nytt, och dessutom försöka få fler utställare med oss. Vi vill förmedla känslan av att gå på ett mattorg i Madrid eller Gamla Stan. Man ska kunna mingla, äta, mysa och upptäcka nya smaker på ett härligt sätt. Mötesplatsen är extra viktig i dag eftersom alla är så digitala. Vi ska satsa på att få till den där sköna mötesplatsen. 

Läs hela intervjun här »

Foto: Rickard Karlsson

4677 Alexander Sjo%c2%a6%c3%aagren Pressbild Gastronomi Sverige
640x640transp
Alexander Sjögren och Tony Olsson om VM i Lyon
640x640transp
Alexander Sjögren med sitt team kom på sjunde plats i årets upplaga av kock-VM, Bocuse d’Or i Lyon.

– Jag är mest nöjd med vår slutpresentation och helheten som blev jäkligt bra, även om jag hade hoppats på ett bättre slutresultat, säger han och fortsätter: – Det är mäktigt när man tänker på att världens absolut bästa kockar var på plats. Och med många svenskar på läktaren som förde mer liv än på vilken fotbollsmatch som helst – det går inte att laga mat med en häftigare inramning.

Tack vare sponsorer har Alexander och teamet haft möjlighet att utforska sina råvaror in i minsta detalj för att få till ett perfekt slutresultat.

– Och att stå på Stockholmsmässan och träna inför publik med det rätta köket – det var guld värt, säger han.

Alexander berättar att han har lärt sig att hantera stress och framförallt – att ta hjälp.

– Med hjälp av en idrottspsykolog och en bättre psykisk balans kunde jag lägga min energi på rätt saker. Mitt bästa råd för den som tävlar nästa omgång är att ta hjälp såväl mentalt, som fysiskt och idémässigt, avslutar Alexander.

Alexander tävlade med hjälp av commis Hampus Risberg och coach Jonas Lundgren.
4693 Skulpturer 590
640x640transp
Det svenska konditorlandslaget kom på elfte plats i konditor-VM, Coupe du Monde de la Pâtisserie, och kammade dessutom hem priset för bästa innovation. Lagledaren Tony Olsson är helnöjd med lagets presentation.

– Att leverera tre fantastiska skulpturer med de smaker vi gjorde, tårtan, desserten och glassen, på tio timmar är otroligt bra. Jag trodde aldrig att vi skulle nå den nivån på de 18 månader som vi har tränat, säger Tony och fortsätter:

– Vårt tema var ”fashion” och fransmännen gillade det. Vi är mycket stolta över att vi fick innovationspriset. Det är ett bevis på att vi är på väg mot vårt mål att bli ett stabilt landslag som ska vara med på VM framöver.

Som uppladdning inför tävlingen körde laget bland annat ett tiotimmarspass på ett franskt konditori. Men bakom framgångarna låg också möjligheten att få träna i ett skalenligt kök på Stockholmsmässan.

– Det är ovärderligt. Dessutom hade vi en publik med många konditorer och det skapar en nervositet som ger värdefull träning i sig, menar Tony.

Laget består av, förutom Tony, Lina Östberg, Maria Grave, Ronny Latva och Fredrik Otterberg. Coach är Martin Isaksson.

Foto: Viktor Fremling/Gastronomi Sverige och Pressbild Konditorlandslaget.
640x640transp
4668 vimmel i g%c3%a5ng GN2016 1500x8
640x640transp

GastroNord lockar köpsugna besökare

640x640transp

Stockholmsmässan har följt upp besöksstatistik och mönster för GastroNord/Vinordic 2016 –och mässdagarna går inte att beskriva som annat än en succé. Hela 20 148 personer tog sig till Älvsjö och Stockholmsmässans lokaler, och de gick därifrån belåtna. I snitt gav besökarna GastroNord betyget 4,2 av 5, vilket är ett toppbetyg för GastroNord.

En av tre personer som besökte mässan var återkommande, och hela 82 procent svarar att de troligen eller definitivt kommer att besöka GastroNord 2018. Ungefär en tredjedel av fjolårsbesökarna uppgav också att de knöt nya leverantörs- eller affärskontakter under GastroNord och så många som 55 procent tänker inom en tolvmånadersperiod föreslå inköp av produkter som de fick syn på under mässdagarna.

Den 24-27 april 2018 är det återigen dags att samla mat- och dryckesbranschen till Nordens största evenemang – vad tänker du ta med dig?

Om undersökningen
406 slumpmässigt utvalda mässbesökare intervjuades (utställare, press och studenter räknades bort) och undersökningen utfördes av Fairlink. Undersökningsresultaten används bland annat för att styra och utveckla marknadskampanjer i syfte att möta både besökarnas och utställarnas förväntningar.

Foto: Gustav Kaiser

4750 Sk%c3%a4rmklipp 640x640transp
640x640transp Låt dig inspireras!
640x640transp
640x640transp

2016 års upplaga av mässan innehöll bland annat Burger Battle, Food Truck-SM och BarNordic.

Se filmen, klicka på bilden!






scandic
eventplanner sv
GastroNord
Kontakta eventet | Webbplats
gastronord@stockholmsmassan.se
 
unknown link