Anette Falkenroth, medicinsk informationsdirektör på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.
400 medicinskt ansvariga till Vitalis
En delegation på cirka 400 första linjen-chefer från Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Närhälsan besöker årets Vitalis.
- Vi ser det som ett utmärkt tillfälle, säger Anette Falkenroth, medicinsk informationsdirektör på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.
Det här är första gången de chefer som jobbar närmast vården, det som brukar kallas första linjen, träffas i så här stort antal för att diskutera e-hälsofrågor.
Delegationen består av runt 200 från Sahlgrenska Univeritetssjukhuset och lika många från Närhälsan i Västra Götalandsregionen.
Primärvårdsspåret går onsdag 26 april kl. 8.30-17.
Primärvård@vitalis - Heldag om Primärvård
Primärvården är navet i svensk hälso- och sjukvård och behovet är stort att hitta nya vägar för att bättre kunna nyttja resurser – inte minst personalens tid – för att tillhanda hålla en god och jämlik vård till alla patienter.
Efter det stora intresset förra året har vi valt att återupprepa och utvidga denna heldagen fylld av ny inspiration och fler konkreta goda exempel på verksamhetsutveckling med ny teknik i primärvården.
Min Doktor - så fungerar det Så fungerar läkarbesök över nätet - vi demonstrerar Sveriges första och största digitala vårdgivare Min Doktor. Se hur interaktionen mellan patient och läkare fungerar och varför 85 % av patientärendena kan hanteras tryggt, enkelt och smidigt i läkarappen genom endast skriftlig, asynkron kommunikation. Läs mer om Min Doktor - så fungerar det.
För en personlig och digital vårdupplevelse – framtidens primärvård Ta del av framtidsspaning på hur primärvården kan komma att förändras med hjälp av digitala lösningar, framtagna genom det Vinnova-finansierade projektet Nya förutsättningar för primärvården genom digitalisering. Läs mer om För en personlig och digital vårdupplevelse – framtidens primärvård.
- Alltför många av dagens vårdbesök, i hemmet eller på olika typer av mottagningar, sker utan att vi egentligen vet om patienten verkligen har behov av vård. I många fall sker besöket för att skaffa sig information om behov föreligger. I ett framtidsscenario känner man sina patienters vårdbehov, utgår från individerna och fokuserar primärt på de med störst behov, berättar Thomas Bergqwist, VD och grundare på Cross Technology Solutions. Han fortsätter:
- Personalen vet hur patienterna mår tack vare en internetbaserad plattform som stora patientgrupper använder hemifrån. Gränssnittet är användarvänligt och patienten når det när som helst via sin telefon, dator eller surfplatta. Trygghetskänslan ökar och motivationen höjs när patienterna samtidigt får ett verktyg för att själv hantera sin hälsa och sitt sjukdomstillstånd.