Över 100 husvärdar, drifttekniker och trädgårdsingenjörer jobbar i och mellan våra hus varje dag för att åtgärda fel och göra vardagen enklare för våra hyresgäster. Foto: Fredrik Hjerling
Detta har vi gjort i ditt område
Varje vår skickar vi ut en hyresgästenkät till cirka en tredjedel av våra hyresgäster. Svaren använder vi för att fortsätta förbättra och utveckla vår service till dig och hur vi tar hand om huset du bor i.
I det här mejlet kan du se några av de åtgärder som vi gjort där du bor efter förra årets enkät. Tack till alla som svarar och hjälper oss att bli en bättre hyresvärd!
Rent och snyggt För dig som bor på Flossagränd 3-10, Kvarnbacksvägen 106-114 och 122-134 i Riksby startade förra våren en stadsodling i pallkragar på gården vid port 106-108. Dessutom har en ny bänk satts ut på platsen, vi har renoverat grillhuset och förbättrat belysningen.
På Flossagränd har dessutom en ny plantering gjorts. Några björkar, som tyvärr blivit för dåliga för att stå kvar, har fått ge plats åt en ny plantering med en perennrabatt och rödbladig lönn.
På Tyska bottens väg 60 i Bromma har rabatter förnyats och nya planteringar gjorts. Temat för växterna är ögonfröjd och biologisk mångfald, och här finns bland annat hortensia, lavendel och oregano. Låga växter som inte skymmer sikten eller skuggar, och som uppskattas av pollinerande insekter. Bra för miljön på flera sätt, helt enkelt!
På Tältgatan i Nockebyhov har utemöblerna bytts ut mot nya, fräscha och funktionella.
Mellan husen på Fredrikslundsvägen 29-33 A och 35-39 pågår arbete med en ny uteplats som ska vara klar innan sommaren. Plattor ska läggas under den nya grillen och under de nya utemöblerna som ska stå en bit bort på gräsmattan.
Kvalitetskontrollen av skötseln av utemiljön samt städning av grönytor har förstärkts för att kunna åtgärda eventuella problem snabbt.
Trygghet Med början hösten 2022 och fortsatt under 2023 ser vi över all utebelysning och fasadbelysning i Bromma. Vi tittar på var belysningen behöver utökas eller uppdateras med LED. (Se bild för exempel på hur ny fasadbelysning med LED kan se ut.) Efter inventeringen kommer förbättringsarbetet att ske för ökad trygghet och trivsel.
På Fredrikslundsvägen 29-33 A och 35-39 har vi bytt ut belysningen i källarna och på fasaderna för ökad trygghet och energieffektivisering. Nu i dagarna är arbetet med att byta ut utebelysningen på Brommabågen och Drottningholmsvägen klart. Vid Johannesfredsvägen och Stångjärnsvägen pågår bytet.
För dig som bor på Ståltrådsvägen 27-29 har vi bytt trapphusbelysningen samt på vinden och i källaren.
Vi jobbar aktivt för att motverka olovliga och oriktiga hyresförhållanden, bland annat genom bomöten. Att folkbokföra sig där man inte bor är ett brott. Och att ha koll på vem som bor i fastigheten stärker övriga hyresgästers säkerhet.
Många ögon hjälper Den övergripande tillsynen av både städning och skötsel kombinerat med brandskyddskontroll ger oss många ögon på statusen i området där du bor. I Bromma sker regelbunden tillsyn minst en gång i veckan. Tack för att du också uppmärksammar oss på vad som behöver göras!
Underhåll och renoveringar Planeringen inför renovering med trygghetsfokus på Flossagränd 3-10, Kvarnbacksvägen 106-114 och 122-134fortsätter. Du som bor här får mer information i god tid innan arbetet sätter igång.
Under 2023 kommer alla hyresgäster som saknar nyckeltuber på lägenhetsdörrarna att få det. I nyckeltuben kan du lägga dörrnycklar inför att du till exempel ska få en felanmälan åtgärdad hemma. Då kan du lättare få service och slipper vara hemma bara för att öppna dörren, om du inte vill det. (Se bild för exempel på hur en tub kan se ut från utsidan av dörren.)
Foto: Fredrik Hjerling
Insatser för miljö och klimat
Familjebostäder pressar under 2022 vår elförbrukning med 5,6 procent. Den gemensamma solelen ökar rejält och producerar årligen 750 000 kwh. Steg för steg minskar vi vår klimatpåverkan genom bättre klimatkalkyler vid nyproduktion och mer återbruk när vi bygger om.
Sedan 2022 har alla som bor hos oss i Bromma möjlighet att sortera matavfall!
I Bromma, Åkeshov, Åkeslund och Nockebyhov sorterade ni hyresgäster 130 000 kg av era sopor 2022. Det motsvarar drygt 113 kg per hyresgäst, varav 14 kg papper och tidningar, 43 kg glas.
Foto: Johnér Bildbyrå/Cultura Creative
Fler möter oss på webben – bättre digital service
Det enklaste sättet att felanmäla och hitta svar på dina frågor är på familjebostader.com där också Mina sidor finns.
2022 hade vi 1,4 miljonerbesök på vår webbplats, en ökning med 20 procent.
Under året utökade vi den digitala servicen till dig med ytterligare två e-tjänster – kontraktsskrivning och beställning av underhåll i lägenheten.
Med reservation för förändringar i tidplanen och felskrivningar.
Alltid öppet på Mina sidor
Mina sidor har öppet dygnet runt! Du kan till exempel spärra din nyckelbricka, byta telefonnummer till porttelefonen och se din hyresavi och om du betalat den.