|
Illustration: Li Rosén Zobec |
I slutet av april gick årets hyresgästenkät ut via mejl/sms och nu i maj med posten. Cirka en tredjedel av våra hyresgäster får den. Kanske är du utvald? Svaren är viktiga för oss! Ett stort tack till alla som svarar – med er hjälp fortsätter vi att utveckla och förbättra vår service till dig och förvaltningen av huset du bor i.
Vad har hänt sen sist undrar du kanske? Här hittar du några exempel på vad vi har gjort sedan den förra enkäten. |
|
Familjebostäder satsar på planteringar som håller länge och är bättre för klimatet. När vi gör nya rabatter får de, där det är möjligt, ersätta säsongsblommor i stor kruka. Tillfälliga planteringar i kruka behöver mer vatten än rabatter och bidrar till onödiga transporter när växterna ska bytas ut och vattnas.
När vi väljer växter tänker vi på att de ska passa planteringsplatsen och uppskattas både av dig som boende och av pollinerande insekter som bin, humlor och fjärilar. Många arter av pollinerare minskar i antal och vissa är starkt hotade. Pollineringen är viktig för växterna och vi människor behöver den för vår matförsörjning.
Foto: Ulf Huett Nilsson/Johnér Bildbyrå |
|
|
|
Vi håller på att gå igenom området, tar fram planer för trädvård och beskär träden enligt dessa. Beskärning av trygghetsskäl görs löpande.
Ovan syns ett körsbärsträd på Johan Skyttes Väg 251 före och efter beskärning. |
|
|
Armborstvägen 9-17, Sandalettgatan 4-12, Spikskogatan 8-12, Götalandsvägen 221-227 A-C, Pendlargatan 2-6 A-C, Älvsjö Torg 2-6 Vi har startat samarbetet ”Trygga trappan” med lokalpolisen för att öka tryggheten i husen. Ronderingar av polisen ska minska att personer som inte bor i huset hänger i trapphuset. Källaren är stängd mellan kl 22-06. Vi samverkar också med andra bostadsbolag i området, SL, socialförvaltningen och stadsdelens fältassistenter.
Glasfibergatan 4 Här har vi förstärkt källardörrarna med brytskydd och bytt till elektroniskt låssystem. Öppettiderna är satta till klockan 06-22.
Armborstvägen 2 I kollektivhuset har vi målat hissdörrar och trappa, gjort i ordning lekrummet och kompletterat belysning i källare och på gården. Under året planerar vi att göra en stamspolning för att rör och avlopp ska fungera bra.
|
|
|
Här har elektroniska lås i entrén installerats på de ställen där det saknades. Vi har också installerat porttelefon så att du enkelt kan släppa in gäster och leveranser. Foto: Christian Björnehag. Exempel på hur det kan se ut när elektroniskt nyckelsystem installerats.
Tellusborgsvägen 37-39 A-B, Vattenledningsvägen 10-24 A-C Här har vi planterat syrenhortensia, geranium, näva och vintergröna. Alla växter mår tyvärr inte så bra. I år är vår ambition att rusta upp innergården. Vi planerar att göra detta i samband med kommande garageåtgärder. Växterna kommer då att behöva flyttas tillfälligt. Det blir också en del nyplantering.
Elsa Beskows Gata 4, 4 A, Gamla Södertäljevägen 1 A-B, Vantörsvägen 237-239 Här planerar vi att sätta upp en flaggstång i vinter. Den får belysning så att den ser ut som en ljusgran. Under året kommer vi också att börja se över vilka åtgärder vi kan göra för att gården ska bli roligare för barn och mer trivsam för hyresgäster i alla åldrar.
Elsa Borgs Gata 12-24 A Vi planerar att utöka med stolpbelysning. Många upplever att det är mörkt på parkeringen.
Sjättenovembervägen 202-204 Många har synpunkter på entréportarnas skärmtak. Vi hoppas kunna förbättringsmåla dem i år.
Snöskostigen 8 Här har vi kompletterat med ny belysning vid portarna för ökad trygghet. Våra sommarjobbare har målat soprummen.
Långbrodalsvägen 1B, 1C, 3A, 3B, 3C, Sjättenovembervägen 202-204, 206 Totalt 7 hissar har renoverats.
Hägerstensvägen 235 Flera har önskat en ny cykelbur för att få mer plats för cyklar. Vår ambition är att bygget ska bli av i år efter samråd med den lokala hyresgästföreningen. |
|
|
|
Foto: Markus Hallberg |
Inför varje säsong bidrar vi med naturjord till våra hyresgästers odlingar i Aspudden, Axelsberg, Hägerstensåsen och Västertorp. Alla odlingar får också kogödsel, utom odlingen på Torsten Alms Gata som får gödsel från en 4H-gård i närheten.
|
|
|
|
Foto: Mikael Dubois/Johnér Bildbyrå |
Under våren kommer kundservice, förvaltningsteamen och uthyrare med flera att gå vår nya utbildning i kundbemötande som tagits fram tillsammans en extern partner. Även om de flesta hyresgäster verkar nöjda med vårt bemötande vill vi såklart bli ännu bättre i våra kontakter med dig och dina grannar. Under året ges samtliga medarbetare möjlighet att gå kursen. |
|
|
|
|
|
Hur var det nu igen – betalade du hyran? Eller har avin inte kommit fast det är sista veckan i månaden? Du hittar dina hyresavier och fakturor på Mina sidor! Där kan du också se om du har betalat eller ej. Annat du kan göra dygnet runt på Mina sidor är felanmälan, boka tvättstuga, spärra din nyckelbricka, ändra nummer till porttelefonen och se alla lediga p-platser hos oss. |
|
|
|
|
|
|
Är det helt stopp eller rinner vattnet undan långsamt? Har det samlats mycket hår i golvbrunnen i dusch eller badkar? Hur byter man lampa i kökets vitvaror? Har strömmen försvunnit? Hur får du bra luft och värme hemma? Svårt att vrida runt nyckeln när du ska låsa dörren? Filmer och information om hur du fixar vanliga fel själv hittar du på familjebostader.com/fixafelet. |
|
|
|
|
Drygt var femte person har någon gång utsatts för våld i en nära relation. Mäns våld mot kvinnor är vanligt, men ofta vet polisen och socialtjänsten inte när och var det händer. Du kan hjälpa till genom att tipsa om du är orolig för någon. Du kan vara anonym. Tillsammans kan vi förhindra att fler män dödar sin partner och att barn tvingas uppleva våld i sina hem. |
|
|
|