Viktig säkerhetsuppdatering – Nya lösenord för FTP-åtkomst
Webbversion
627 VertigisLogo
274 server 2160321 1920
Viktig säkerhetsuppdatering – Nya lösenord för FTP-åtkomst
Som en del av vårt säkerhetsarbete behöver vi justera lösenorden till kund-SFTP:n.

Ert nuvarande lösenord gäller till och med 7 oktober 2024. Från och med den 8 oktober 2024 träder det nya lösenordet i kraft.

Tisdag den 1 oktober kommer vi att sända ut en engångslänk med ert nya lösenord. Denna länk kommer att vara aktiv i en vecka.

Efter att lösenordet har ändrats kommer det nya lösenordet att vara aktivt tills något annat meddelas från VertiGIS, eller om ni själva återkopplar till VertiGIS angående en förändring av lösenordet.

Vad du behöver göra

  1. Ett mail kommer att sändas från VertiGIS AB till systemansvariga hos er den 1 oktober.
  2. Mailet kommer att innehålla en engångslänk, vilket innebär att det endast går att klicka en gång på länken.
  3. Om det exempelvis är tre systemförvaltare hos er, kommer samtliga tre personer att få ett mail med länk.
  4. Personen som först klickar på länken får då upp följande meddelande i webbläsaren.
    743 Bild1
  5. Anteckna ert nya lösenord och distribuera det till berörda i er organisation på ett säkert sätt enligt er IT-policy. Om du är osäker på hur lösenordet får distribueras, prata med er säkerhetsansvarig.
  6. Om man klickar på länken igen efter första klicket, då öppnas webbläsaren och följande text visas744 Bild2

Scenario A:
När jag klickar på länken får jag meddelandet ”Secret does not exist”.

Lösning 1: Kontakta din kollega som också är systemförvaltare och fråga om hen har klickat på länken och antecknat lösenordet.
Lösning 2: Kontakta VertiGIS-supporten via supportportalen och be om ett nytt lösenord.


Scenario B:
IT-policyn säger att vi inte får klicka på länkar.

Lösning: Om ni inte vill ha lösenordet distribuerat via länk, ta kontakt med VertiGIS-supporten via supportportalen så hjälper de er vidare.


Scenario C:
Det har gått mer än en vecka sedan jag fick mailet, och när jag klickar på länken får jag meddelandet ”Secret does not exist”.

Lösning 1: Kontakta din kollega som också är systemförvaltare för att se om hen har klickat på länken och antecknat lösenordet.
Lösning 2: Kontakta VertiGIS-supporten via supportportalen och be om ett nytt lösenord.


Vi värdesätter din säkerhet och arbetar kontinuerligt för att skydda din data. Om du har några frågor eller behöver hjälp med att uppdatera ditt lösenord, tveka inte att kontakta oss.

Tack för ditt samarbete i att hålla ditt konto säkert.
627 VertigisLogo
Ni har fått det här utskicket för att Ni varit i kontakt med oss tidigare och därav tror vi att detta kan vara av intresse för Er. Klicka här för att avanmäla Er från dessa utskick från oss.