Nyhetsbrev om näringsliv och tillväxt - juni 2020 Visa i webbläsare
NÄRINGSLIVSENHETEN
HÄRNÖSANDS KOMMUN
852 Amanda
En annorlunda sommar!
Säsongens sista företagsfrukost hade temat – Härnösand i sommar. Företagsfrukosten livesändes av Näringslivsenheten och HNEF, torsdagen den 18 juni. 

Amanda Lind - Kultur- och demokratiminister, med ansvar för idrottsfrågorna medverkade på länk, och på scenen fanns bland andra Mia Karlsson VD för Höga Kusten Destinationsutveckling och Ingemar Wiklander, Styrelseledamot i Höga kusten Destinationsutveckling.

Övriga frukostgäster var:
  • Anna-Karin Ahde - sångerska, High Coast Pop Out. 
  • Lena Nordlander - trädgårdsmästare, Norrlands Park & Mark.
  • Milly Lundstedt - kulturutvecklare, Härnösands kommun. 
  • Petra Forsström, näringslivschef.
  • Kristina Lockner - representant, HNEF.
Som vanligt var Tobias Wikström, Moowik, moderator under frukosten.
Om du missade att se att se livesändningen, kan du se den i efterhand.
844 367559 sunflower fields
Nu ser vi fram emot en återstart efter sommaren!
I början var vi nog många som trodde att coronakrisen skulle gå över ganska fort. Nu vet vi att det inte kommer att bli så och vad som händer när "Coronomin" klingar av är svårt att sia om. Vi vet inte hur lång tid det kommer att ta, eller hur stora förlusterna blir.
Vad som händer så har vi alla drabbats av någon typ av förlust, men även lärt oss nya saker om oss själva, företagande och den kraft som finns i att arbeta tillsammans.

Vi har sett flera exempel på företag som ändrar sina affärsmodeller för att överleva. Restauranger erbjuder sig att laga mat hemma hos kunden. Klädaffärer har börjat med take-away och skräddarsyr öppettider för riskgrupper, hotell hyr ut rum till de som måste ”jobba hemma” och erbjuder paketpriser för hemester. Men vi ser också företag som aldrig haft en bättre tid än nu. Hem & trädgård, inredning, hantverkare med fler. Vart kunderna tar vägen till hösten vet vi ju förstås inte.

Vad vi vet är att ännu fler kunder har valt att handla på nätet, vilket gör det ännu viktigare för företagen att hänga på den trenden. För det beteendet kommer inte att gå över med corona. Nu ser jag fram emot en återstart efter sommaren utifrån den gemensamma kraften vi har i den varma Härnösandsandan som finns i kommunen, och som burit många företag igenom den akuta krisen. Tack!

Trevlig sommar och var rädda om varandra! Hälsningar Petra Forsström, näringslivschef.
640x640transp 846 F%c3%b6retagsakuten 4 block
Rådgivning och stöd via Företagsakuten
Härnösands kommun erbjuder olika sorters rådgivning och stöd att få för dig som är företagare i Härnösand. Vår nyaste tjänst är Utbildningsakuten. Hör av dig om du vill finnas med. Företagsakuten erbjuder dessa tjänster:
  • Ekonomisk rådgivning
  • Krishantering och samtalsstöd
  • Besöksnäringsakuten
  • Utbildningsakuten
På kommunens webbsida kan du läsa mer om Företagsakuten
834 Handelskraft
Handelskraft – projektet som ska lindra handelsanställdas situation
I Västernorrland ökar permitteringar i små och medelstora företag med anledning av coronapandemin. Projektet Handelskraft, som har en budget på 8 miljoner, inleds i juni med en kompetenskartläggning av Företagarnas medlemmar inom handel, försäljning samt närliggande branscher. Aktiviteter i form av riktade kunskapshöjande insatser och uppdragsutbildningar ska resultera i att 450 individer inom handel och närliggande branscher genomgår kompetenshöjande insatser. Region Västernorrland har tillsammans med Region Jämtland Härjedalen, Handelskammaren, Arbetsförmedlingen och Företagarna ansökt om projektmedel för att lindra situationen i dessa branscher. Läs mer om projektet.
855 Solstol
Solstolskampanj 2020
Tillsammans skapar vi lägereldskänsla.
Syftet med ”solstols-kampanjen" är att addera en nivå av nyfikenhet, dels till de målgrupper som kanske inte söker sig till Höga Kustens utbud vanligtvis, där kampanjen kan vara en ögonöppnare och ett annorlunda uttryck för en annorlunda sommar.
Som företagare kan man med samma syfte vara med och sprida bilden av en annorlunda sommar, där traditionella solstolen utomlands är utbytt mot en annorlunda solstol, lika avkopplande men med andra upplevelser, nya upplevelser, trygga upplevelser. Kontraster för att fånga uppmärksamhet. Var med och sprid bilden av en annorlunda sommar i Höga Kusten! Läs om solstolskampanjen här
853 vasternorrland 1
Småföretagsbarometern i Västernorrland
Nedgång för småföretagskonjunkturen i Västernorrlands län. Trots att företagarna i Västernorrlands län trodde på en uppgång i konjunkturen förra året, har den nu backat för tredje året i rad. Dock ökade tillväxten i orderingång, omsättning och lönsamhet under året. Det visar årets Småföretagsbarometer, som presenteras av Företagarna, Swedbank och Sparbankerna. Du hittar hela rapporten här.
854 2185289 hands
Härnösands 24 stödåtgärder
Den 19 mars, en vecka efter att coronakrisen var ett faktum, kallade Andreas Sjölander, Kommunstyrelsens ordförande, politiker, tjänstemän, HNEF, HÄR och Svenskt Näringsliv till det första avstämningsmötet. Sedan dess har det varit 14 avstämningsmöten. Det har resulterat i 24 olika stödåtgärder för att stötta våra företagare i kommunen.

Här kommer några exempel på åtgärder:
1) Kommunen har samlat information, länkar och vägledning på ett ställe - Företagshjälpen. www.harnosand.se/foretagshjalpen

2) Näringslivsenheten har särskilt fokus på branscher i kris. Åtgärdspaket till
besöksnäringen på plats. Liknande paket för handel på gång och kampanjer görs för att stötta restauranger och caféer.

3) För att bygga lojalitet och stärka lokal handel genomför kommunen ett antal kampanjer och marknadsföringsinsatser – som till exempel #MittHärnösand och Hemma bra, ute bäst!

4) Dialog 2020 ställdes om till exempel Walk and Talk- pratpromenader. För att inte tappa bort det viktiga arbetet som startades upp med Dialog 2020 vid årsskiftet, har dialogen fortsatt utomhus.

5) Utbildningssatsning inom marknadsföring och affärsutveckling med satsning på landsbygdsföretagare som erbjuder konsultstöd och utbildning inom marknadsföring. En riktad insats som möjliggör för landsbygdsföretagare att fördjupa sina kunskaper genom sju timmars kostnadsfritt och anpassat marknadsföringsstöd.

6) Kommunen delar ut sommarpresenter till alla medarbetare i form av presentkort från HÄR-handel. Vilket innebär 1,2 miljoner i tillskott för handel och restaurang i Härnösand.

7) Företagare slipper skyltavgiften. I sommar slopas avgiften för företagare som söker tillfälligt bygglov för att sätta upp en skylt. Ett beslut för att stötta lokala företagare.

Här hittar du alla 24 stödåtgärder.