Näringslivsenhetens nyhetsbrev Webbversion
103 NY banner
1493 WxDSC 1287
Saxat

Företagsfrukost, 17 december 2021
1494 puct
Alla  vinner på en batterifabrik 
Snart får vi veta var Volvo och Northvolt tänker placera sin batterifabrik. Om det blir Torsboda är hela Västernorrland och inte minst Härnösand vinnare.
− Fabriken skulle ge totalt 13 500 nya invånare i Västernorrland, att jämföra med SCB:s prognos på -12 800 invånare, säger Christian Söderberg, vd för Timrå Invest.


Enligt ryktet återstår bara tre platser.

− Om vi blir tvåa blir jag självklart besviken. Men det ska byggas ungefär 40 batterifabriker i Europa och vi har redan dialog med flera andra.


Han betonar hur viktig den regionala samverkan är.
− Den är allt. Redan dagen efter Volvo/Northvolts annons hade vi byggt en organisation för samverkan.


Ett bra år – trots pandemin
Arbetet för en batterifabrik är naturligtvis en av de stora händelserna under 2021.
− Härnösand skulle vinna stort på det. Den skulle även dra med sig många andra företag. Från Härnösand har vi raka spåret till Torsboda, vi har industrimark på vägen och ungefär 1 000 bostäder på gång, många vid havet, säger tillväxtchefen Uno Jonsson.


Andra fina besked under året är hotellbygget som närmar sig, Domstolsverkets satsning och besked om det nya arkivet på Saltvikshöjden.


− Och så klart Rastas planer vid Högakustenbron. Det skulle bli Rastas största anläggning och betyda mycket för både Ramviksområdet, Härnösand och hela Höga Kusten, säger näringslivschefen Petra Forsström.
1495 wxDSC 1392
Curling-SM spelas i stan
16-20 mars är det dags för Curling-SM i Härnösand med de 24 bästa lagen i Sverige.
− Det finns bra chanser för de lokala företagen att vara med och stötta. Vi har stora isytor som exponeras mycket under sändningarna, säger förbundskaptenen Maria Prytz.
Hennes stora mål är annars OS i februari och även Paralympics, där Härnösandsspelaren Kicki Ulander ingår.
− Curlinggymnasiet i Härnösand är vår plantskola. I OS har sex av de åtta spelarna gått här.
1496 wxDSC 1396
jagharenide.nu
Den 17 januari öppnar anmälan till tävlingen jagharenide. Den har funnits sedan 2007 och hittills har ungefär 1 000 idéer varit med.
− Det kan vara vilka idéer som helst, produkter eller tjänster, stora eller små, säger projektledaren Ewa Sandeheim på Bizmaker.

Juryn bedömer särskilt om idéerna är hållbara, nyskapande och möjliga att skala upp. De som vinner får konsultcheckar, men alla som deltar får kontakter för att komma vidare. Adressen är jagharenide.nu
Missade du företagsfrukosten? Här kan du se den i efterhand. 
Obs! Den digitala Företagsfrukosten är tillgänglig i 14 dagar.
Företagsfrukost 17 december 2021
Nyhetssvepet december 2021
Företaget Rastas satsning vid Höga Kusten bron, Foodtech-företaget BlåGrön Odlings system når marknaden och nyföretagarmässa är några inslag i nyhetssvepet för näringslivet.
Se NYHETSVEPET DECEMBER 2021 här
1492 EBFL HK
Employer Branding for lunch!
Vill ditt företag spetsa ert varumärke, motiveras och utbyta erfarenheter med andra företag? I utvecklingsprogrammet Employer Branding for lunch lär ni er hur ni utvecklar en kultur och arbetsplats där medarbetare vill befinna sig och utvecklas till sin fulla potential! Vid fyra lunchtillfällen träffas deltagarna och får lyssna till inspirerande föreläsare, nätverka och få konkreta verktyg för hur de förstärker sitt företags arbetsgivarvarumärke. Varje träff har ett tydligt tema kopplat till Employer Branding likt: Hur attraherar och behåller vi talanger? och Hur arbetar vi med våra värderingar internt och externt?. Det är helt kostnadsfritt för företag att delta, oavsett bransch eller storlek. Det enda kravet är att deltagaren själv ansvarar för företagets varumärkesarbete samt att organisationen har minst 3 anställda.
ANMÄL DIG HÄR

Programupplägg, start i mars 2021

Träff  1 31 mars
Attrahera och behålla talangerna – Hur tar man sitt Employer Brand till nästa nivå
Vad kan man som företag vinna på att arbeta aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke? Fredrik Stranne, VD på Employer Branding byrån Coreworkers går igenom grunderna inom Employer Branding och hur strategiska och konkreta satsningar kan bidra till att attrahera och behålla talanger. Under föreläsningen ges konkreta uppdrag och verktyg som går att applicera direkt i organisationen.
Tid: 11.00 – 14.00

Träff  2 28 april
Den globala trenden kring distansarbete
Maria Svensson Wiklander från Remote Lab berättar utifrån forskning om de senaste årens utveckling och ger oss en kik in i framtiden om hur organisationer och medarbetare kan komma att snabbare formas av den sedan länge eskalerande trenden av distansarbete. Hon belyser också vilken konkurrensfördel det är för organisationer som erbjuder ett flexibelt arbetssätt.
Tid: 11.00 – 14.00

Träff 3
17 maj
Talent Management
Hur behåller man talanger i en tid då allt fler vill göra minst två karriärer under sitt arbetsliv? Pernilla Bolander professor på Stockholm School of Economics, berättar utifrån sin forskning och sina möten med näringslivet om varför talang har blivit den avgörande konkurrensfördelen för dagens organisationer, vad man behöver tänka på för att behålla och locka en yngre generation och varför man som företag behöver ta sig en rejäl funderare på hur man definierar begreppet talang.
Tid: 11.00 – 14.00

Träff  4
9 juni
Modiga ledare får hållbara medarbetare 
Att arbeta strategiskt med ledarskapsfrågor inom organisationer är en avgörande faktor för att bygga ett attraktivt varumärke som kan behålla medarbetare över tid. Ulrika Sedin från företaget Modern Mind pratar om vikten av att företag satsar på ledarskap och hur du som ledare kan förebygga stressrelaterad ohälsa och bidra till hållbara medarbetare genom att vara en modig ledare. En ledare som sätter tydliga ramar och regler, som utmanar till pauser och som vågar säga stopp. Tid: 11.00 – 14.00
Save the date - Fokusmässan 2022
Vi håller tummarna för att Fokusmässan 2022 blir av och inte tvingas ställas in på grund av pandemin. Nu har HNEF:s projektgrupp planerat datum för mässan 2022 som är den 13 och 14 maj. Mer information kommer inom kort men boka redan nu in datumet. 
1497 Tempen nr12
Turist- och besöksnäringsföretag - vässa din marknadsföring 
Med fokus på turism- och landsbygdsföretag erbjuder Trampolin PR i samarbete med Länsstyrelsen i Västernorrland ett antal utbildningar inom kommunikation och marknadsföring för företag i Västernorrlands län.  Ett bra tillfälle för dig som vill vässa dina kunskaper!
Mer information och intresseanmälan
1498 objetvision
Ledig mark
På Objektvision hittar du objekt till salu i Härnösands kommun, så väl kommunägda som privatägda. Du kan också kostnadsfritt marknadsföra dina objekt på webbplatsen. Instruktioner på hur man gör finns.
Lokal, mark, fastigheter, företag
1499 20102045 business teamwork
Pågående upphandlingar
Vill du bli leverantör till Härnösands kommun? Håll koll på pågående och kommande upphandlingar i e-Avrop.
Kommunens upphandlingar
Kalendarium 2022
20/1 Nyföretagarmässa, 28/1 Företagsfrukost, 25/2 Företagsfrukost, 25/3 Företagsfrukost, 31/3 Business Day, 29/4 Företagsfrukost, 13-14/5 Fokusmässan, 20/5 Företagsfrukost, 17/6 Företagsfrukost.
1413 H%c3%a4rn%c3%b6sands kommun vit
1438 Harnosand neg sve
God Jul & Gott Nytt År 
önskar vi på Näringslivsenheten!
Tack för ett bra samarbete i år och vi ser framemot ett fortsatt fint samarbete och att vi kan ses!
Önskar Petra Forsström med personal
1455 wgruppbild ny med Ola
104 Hrnsandskommunlogotext

108 google plus sign109 facebook sign110 twitter sign111 linkedin sign

Dela på sociala medier
Om du inte längre vill ha dessa utskick, vänligen avregistrera dig här.