Saxat
Företagsfrukost, 28 januari 2022 |
|
− Vi blev helt sålda när vi såg det här läget!, säger Mikael Tervaniemi på Rasta om företagets planer på en anläggning söder om Högakustenbron, precis där E4 och väg 90 möts.
Det blir kedjans nordligaste och kanske en av de största anläggningarna. Förutom vägrestaurang och bensinmack pratar Mikael Tervaniemi om livsmedel, hotell, café och även andra restauranger.
− Och så ska vi ligga i framkant när det gäller framtidens bränslen. Vi tänker inte fyra utan kanske fyrtio laddstolpar och även vätgas för den tunga trafiken.
Det blir många nya arbetstillfällen och Rastas mål är alltid att hitta lokal personal. Rasta hade nyligen ett möte med närboende. − Vi känner oss otroligt varmt välkomnam, det här ska bli jättekul!, säger Mikael.
|
|
Missade du företagsfrukosten? Här kan du se den i efterhand. Obs! Den digitala Företagsfrukosten är tillgänglig i 14 dagar. |
|
All time high för HÄR-kortet, Nya Graf växer fram och fler och mer utbildningar och medel till Härnösand är några inslag i nyhetssvepet. Se NYHETSVEPET JANUARI 2022 här |
|
Nu bjuder Handelskammaren Mittsverige in till utvecklingsprogrammet med namnet Employer Branding for lunch. Vid fyra tillfällen får deltagarna ta del av föreläsningar och dela erfarenheter med varandra. − Det har varit otroligt spännande, väldigt proffsiga föreläsare och det har gett oss mycket kunskap som vi har tagit med hem till vår verklighet, säger Elin Eriksson på Energihem i Sundsvall som deltagit i en tidigare omgång.
Programmet är gratis. Enda kravet är att ditt företag har minst tre anställda. Max 15 företag kan vara med. Läs mer och anmäl dig här nedan. |
|
|
|
Vill ditt företag spetsa ert varumärke, motiveras och utbyta erfarenheter med andra företag? I utvecklingsprogrammet Employer Branding for lunch lär ni er hur ni utvecklar en kultur och arbetsplats där medarbetare vill befinna sig och utvecklas till sin fulla potential! Vid fyra lunchtillfällen träffas deltagarna och får lyssna till inspirerande föreläsare, nätverka och få konkreta verktyg för hur de förstärker sitt företags arbetsgivarvarumärke. Varje träff har ett tydligt tema kopplat till Employer Branding likt: Hur attraherar och behåller vi talanger? och Hur arbetar vi med våra värderingar internt och externt?. Det är helt kostnadsfritt för företag att delta, oavsett bransch eller storlek. Det enda kravet är att deltagaren själv ansvarar för företagets varumärkesarbete samt att organisationen har minst 3 anställda. ANMÄL DIG HÄR
|
|
| Programupplägg, start i mars 2021
| Träff 1 31 mars
| Attrahera och behålla talangerna – Hur tar man sitt Employer Brand till nästa nivå Vad kan man som företag vinna på att arbeta aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke? Fredrik Stranne, VD på Employer Branding byrån Coreworkers går igenom grunderna inom Employer Branding och hur strategiska och konkreta satsningar kan bidra till att attrahera och behålla talanger. Under föreläsningen ges konkreta uppdrag och verktyg som går att applicera direkt i organisationen. Tid: 11.00 – 14.00
| Träff 2 28 april
| Den globala trenden kring distansarbete Maria Svensson Wiklander från Remote Lab berättar utifrån forskning om de senaste årens utveckling och ger oss en kik in i framtiden om hur organisationer och medarbetare kan komma att snabbare formas av den sedan länge eskalerande trenden av distansarbete. Hon belyser också vilken konkurrensfördel det är för organisationer som erbjuder ett flexibelt arbetssätt. Tid: 11.00 – 14.00
| Träff 3 17 maj
| Talent Management Hur behåller man talanger i en tid då allt fler vill göra minst två karriärer under sitt arbetsliv? Pernilla Bolander professor på Stockholm School of Economics, berättar utifrån sin forskning och sina möten med näringslivet om varför talang har blivit den avgörande konkurrensfördelen för dagens organisationer, vad man behöver tänka på för att behålla och locka en yngre generation och varför man som företag behöver ta sig en rejäl funderare på hur man definierar begreppet talang. Tid: 11.00 – 14.00
| Träff 4 9 juni
| Modiga ledare får hållbara medarbetare Att arbeta strategiskt med ledarskapsfrågor inom organisationer är en avgörande faktor för att bygga ett attraktivt varumärke som kan behålla medarbetare över tid. Ulrika Sedin från företaget Modern Mind pratar om vikten av att företag satsar på ledarskap och hur du som ledare kan förebygga stressrelaterad ohälsa och bidra till hållbara medarbetare genom att vara en modig ledare. En ledare som sätter tydliga ramar och regler, som utmanar till pauser och som vågar säga stopp. Tid: 11.00 – 14.00
|
|
|
Har du en idé som kan bidra till att minska samhällets klimatpåverkan? Då kan du söka medel från Klimatklivet för att utföra åtgärden. LÄS MER OCH SÖK HÄR |
|
Med fokus på turism- och landsbygdsföretag erbjuder Trampolin PR i samarbete med Länsstyrelsen i Västernorrland ett antal utbildningar inom kommunikation och marknadsföring för företag i Västernorrlands län. Ett bra tillfälle för dig som vill vässa dina kunskaper! Mer information och intresseanmälan |
|
|