Inga restriktioner och vår i sikte! Det finns saker att glädjas åt. Samtidigt sker det annat i vår omvärld som skapar ny osäkerhet och oro och då tänker jag bland annat på Ukraina*. En viktig del av det vi gör är omvärldsbevakning för att försöka förstå vad som påverkar vårt arbete och därmed prioriteringarna vi bör göra. Igår släppte staden sin trend- och omvärldsanalys, ta gärna del av den här: Trend- och omvärldsanalys | Helsingborgs stad
En viktig prioritering för oss är att arbeta för den hållbara, smarta och omtänksamma staden, hur vill vi leva nu och i framtiden? Ett verktyg för det är H22, och snart kommer H22 City Expo gå av stapeln där en hel del av detta arbete visas upp men också tar avstamp framåt. Vi kan såklart inte arbeta med detta själva utan vi gör det tillsammans med bl a näringslivet. Vill du eller ditt företag vara en del av H22 City Expo? Läs mer nedan och anmäl intresse!
Driver du eller arbetar på ett besöksnäringsföretag funderar du kanske på hur ni ska manna upp i sommar? Inte bara utifrån att det är högtryck normalt sett utan också för att expots 35 dagar kommer att dra mycket människor som vill bo, äta, dricka och uppleva vår region. Vi samarbetar kring en sommarjobbskampanj och här har du möjlighet att få synlighet om du har tjänster som du behöver tillsätta. Mer info längre ner om hur man gör för att vara en del av kampanjen och göra Helsingborg till sommarjobbsstaden nummer 1 2022!
Slutligen vill jag slå ett slag för nya utgåvan av magasinet WORK, där du bland annat kan inspireras av företag som har använt H22 som ett verktyg för att utveckla sina verksamheter, eller som tar chansen att synliggöra sitt arbete under H22 City Expo. Du läser den digitalt här nedan och får den snart i din brevlåda. Det går också att beställa den på work@helsingborg.se.
* Business Sverige och Handelskammarenhar båda bra och informativ information om hur invasionen av Ukraina påverkar näringslivet.
Trevlig läsning och varma vårhälsningar, |
|
Annette Melander Berg Näringslivsdirektör
|
|
|
Stadsmässan som blir både en färgsprakande folkfest med aktiviteter och underhållning för alla åldrar. Samtidigt är det en unik arena för att utveckla framtidens smarta, hållbara och omtänksamma stad.
I arbetet med det senare har bygg- och fastighetsbranschen en nyckelroll att spela. Bland H22 City Expos samarbetspartners finns många av landets och världens ledande företag och flera hundra innovationer visas upp runt om i staden.
Utforska den unika cirkulariteten i nybyggda Oceanhamnen, där bland annat det världsunika avloppssystemet, Tre rör ut, visas upp. Få en guidad tur i de smarta bostäderna, bli cirkulent hos Serneke eller besök de WELL-certifierade arbetsplatser av Castellum som tar staden in i framtiden.
Se förvandlingen av det historiska kvarteret Spårvagnshallarna där Riksbyggen låter det gamla ge liv åt det nya genom nytänkande mobilitetslösningar, smarta hemsystem och aktiviteter för hela familjen. Utforska Helsingborgshems co-living-boende, annorlunda boendemodeller och upprustningen av Drottninghög i samarbete med invånarna själva, eller varför inte IKEA:s unika experiment för hur framtidens samhällen och boende kan byggas med minsta möjliga miljöpåverkan på Camp Tillsammans i Fredriksdalsskogen? Gör H22 City Expo till din egen plattform och hitta nya byggstenar för framtidens boende – 30 maj till 3 juli i sommar! |
|
|
|
Under Näringslivsveckan den 7 juni – 14 juni sätter vi ljuset på frågor som är extra viktiga för näringslivet. Vi utgår från ett antal tema som vi och våra partners på olika sätt belyser och bidrar till: Kompetent arbetskraft, innovation och företagsamhet, platsens kvaliteter, utrymme för hållbar tillväxt och lätt att göra rätt (service och myndighetsutövning). Dessa teman är vägval som vi tillsammans med näringslivet i Helsingborg mejslat fram som fokus i vårt arbete, och som vi vill driva tillsammans med näringslivet och akademin. Olika programpunkter, både öppna och stängda, på dessa tema går det att ta del av under Näringslivsveckan den 7 – 14 juni.
Exempel på programpunkter under Näringslivsveckan 7-10 juni Kompetenspaviljong 7 juni Näringslivsfrukost 8 juni Business arena syd på Clarion Hotel Sea U(businessarena.se) 9 juni Snacka Näringsliv med oss! Vi bjuder in Sveriges alla näringslivschefer för runda bordssamtal. 9 juni Helsingborg växer – en eftermiddag om Helsingborgs stadsutveckling, investeringsmöjligheter och framtidsplaner. 10 juni Innovationsdag för näringslivet på Hetch 14 juni Nordic Place Branding på Radisson Blu Hotel Metropol (nordicplacebranding.com)
|
|
|
En 35 dagars stads- och innovationsmässa med massor av möjligheter! Låt dig inspireras eller inspirera andra på temat innovation, hållbarhet och framtid. Är du intresserad av att vara med och skapa upplevelsen eller kanske ser du stora möjligheter att visa upp era produkter eller tjänster?
Det kommer att finnas ett antal utställarplatser på City Expots olika huvudområden: Drottninghög, Slottshagen, City och Oceanhamnen. Dessa platser har delats in i följande kategorier:
- Relaterade till något av områdenas tematik och program
Utställare som ställer ut med en aktivitet, tjänst, produkt, uppvisning som kompletterar områdets tematik och/eller program. Intresseanmälan görs till daniel.nilsson@helsingborg.se Utställare som ej är relaterad till områdets tematik och/eller program. Huvudsyftet för utställaren är att sälja en aktivitet, tjänst, eller produkt. Intresseanmälan görs till daniel.nilsson@helsingborg.se Intresseanmälan görs senast den 11 mars: Streetfood intresseanmälan - H22
Ett annat sätt att vara en del av det är att besöka expot och passa på att bjud hit era kunder och kollegor, bättre anledning är svår att slå!
Det finns olika nivåer att vara en del av H22 City Expo, ta tillfället i akt att vara en del av sommarens innovationsfest! Utöka dina kunskaper, nätverk, affärer och njut av staden. Vi ses i sommar!
|
|
|
|
Nu har det första Visit-magasinet kommit ut! För första gången gör hela Familjen Helsingborg och Helsingör ett gemensamt magasin för att visa på alla de fantastiska upplevelser och besöksmål vi har i regionen.
Denna upplaga finns på både svenska och danska och visar på en del höjdpunkter från H22 City Expo programmet. I maj kommer volym 2 som kommer vara på engelska för att passa den internationella H22 City Expo-gästen samt sommarturisterna.
Vill du ha Visit-magasinet till er verksamhet? Maila Destinationh22@helsingborg.se |
|
|
|
Till sommaren ökar gästerna till Helsingborg naturligt och samtidigt hålls H22 City Expo i Helsingborg, vilket kommer att bidra till ytterligare tryck på besöksnäringen.
För att hjälpa företagen i Helsingborg tar vi tillsammans med Helsingborgs City och Arbetsmarknadsförvaltningen fram en gemensam sommarjobbskampanj. Målgruppen är säsongsarbetare, studenter, gymnasielever och unga vuxna i regionen. Kampanjen kommer gå i sociala medier där målgruppen (16-25) befinner sig.
Om du söker personal i sommar kan du redan nu fylla i ett enkelt formulär för att tjänsten ska synas på landningssidan för kampanjen. Lägg upp din/dina tjänster här.
Kampanjen går live i nästa vecka, men vi kommer lägga upp aktuella tjänster under hela kampanjperioden (mars ut). Har du några frågor kan du höra av dig till madelene.hansson@helsingborg.se. |
|
|
Årets första Work är nu klart. Första temat för året är ”H22 som möjliggörare” och i magasinet ger flera representanter från näringslivet i Helsingborg sin bild av hur de har engagerat sig. Vi har försökt spegla det lilla som det stora då allt är av vikt för att ta oss in i framtiden. H22 ska bidra till att stärka Helsingborgs attraktivitet och skapa ännu starkare förutsättningar för näringslivet att växa och utvecklas. Vi vill att fler besökare ska upptäcka Helsingborg, fler personer ska vilja studera och jobba här och fler företag ska investera och etablera sig i vår fantastiska stad. Vi vill att H22 ska vara en möjliggörare, inte bara sommaren 2022 utan även därefter.
Läs nya Work 1/22 här. Vill du ha Work skickat till dig – maila på work@helsingborg.se. |
|
|
I mars månad bjuder YH-acceleratorn Familjen Helsingborg in företag och arbetsgivare till fördjupande branschdialoger kring olika yrkesroller. Syftet med branschdialogerna är att ge näringslivet en möjlighet att ge direkt feedback och input på kursinnehåll för framtida Yrkeshögskoleutbildningar. Vi kommer bjuda in till dialog för yrkesroller inom bland annat logistik, tillverkande industri och Data/IT. |
|
|
|