Nyhetsbrev från Näringslivs- och destinationsutveckling Öppna i webbläsaren.
270 Header n%c3%a4ringsrikt2020

Hej!
Nu summerar vi en tredjedel av sommaren och i princip hela H22 City Expo! Vad tar vi med oss, både som minnen, och som saker som kommer att leva vidare och som vi behöver jobba med i höst? På näringslivs- och destinationsutveckling har vi hela tiden haft fokus på hur vi ska kunna dra nytta långsiktigt av allt som gjorts och som vi nu har fått uppleva. Läs mer nedan under H22 – Fokus framåt.

Men efter sommaren kommer ju också ett val runt knuten, och givetvis vill vi bevaka detta ur ett näringslivsperspektiv. Redan 30/8 kör vi Hbg-frukost valspecial. Vi får se och höra när HD:s Csaba Bene Perlenberg träffar företrädare för samtliga politiska partier i Helsingborgs fullmäktige för att ta reda på var de står i de lokalt och regionalt mest näringslivsrelevanta frågorna. Anmälningslänk nedan.

Nu tror jag att vi alla ser fram emot lite semester och då vill vi bjuda på en del skön sommarläsning. Nedan hittar ni de senaste digitala utgåvorna av WORK – näringslivsmagasinet, VISIT – besöksmagasinet, men också HBG STDNT – magasinet som välkomnar alla nyblivna studenter på Campus Helsingborg till hösten. Kanske intressant även för andra att se hur vi välkomnar denna målgrupp till vår stad?

Nästa Näringsrikt kommer i augusti!
Varma sommarhälsningar,
image
Annette Melander Berg
Näringslivsdirektör

1096 hbgde
H22 – Fokus framåt
Näringslivs- och destinationsutveckling arbetar med att utveckla Helsingborg till en attraktiv plats för näringsliv, besökare och studenter på högre utbildning. I det arbetet har H22 och H22 City Expo varit otroligt viktiga. Man kan se H22 som en stor kännedomsaktivitet och en möjlighet för många olika målgrupper att få upptäcka Helsingborg på olika sätt. Men, det verkligt utmanande arbetet börjar när vi ska skapa långsiktigt värde och utväxling. H22 är en hävstång för att hitta lösningar tillsammans på gemensamma utmaningar. Så vilka långsiktiga värden vill vi nu säkra att vi tar vara på och utvecklar vidare? Här är några exempel som är extra viktiga utifrån vårt perspektiv:

  • Helsingborgsdeklarationen: Över 40 företag skrev tillsammans med staden på för att accelerera den gröna omställningen mot klimatneutralitet 2030. Extremt viktigt och detta arbete ska nu omsättas i handling! I arbetet behöver vi ha staden som en testbädd där det krävs. Läs mer här om Helsingborgsdeklarationen

  • Oceanhamnen – ett innovationsdistrikt: en ny stadsdel har byggts och står nu i princip klar. Många har kunnat upptäcka stadsdelen under H22 och Varvsbron har blivit en naturlig koppling som binder ihop den med city. Förutsättningar för innovativa företag och initiativ har skapats där och samarbeten uppstår. Denna utveckling mot ett innovationsdistrikt – som skapar värde för staden och de som sitter där – kommer vi att stötta och vilja vidareutveckla tillsammans. Vi vill speciellt lyfta initiativet att ge Tretornhuset en ny identitet – Fabriken 1891 och att HETCH som sitter i Prismahuset har fått Vinnovas utnämning för inkubator excellensSaker som kommer att lyfta området och staden till gagn för hela näringslivet.

  • Helsingborgsrummet: En mötesplats, en möjlighet till dialog, ett besöksmål - en fysisk plats för att prata om framtidens Helsingborg tillsammans med invånare, besökare och näringsliv. Den finns i Prismahuset och kommer att finnas kvar framåt. Vi kommer att kunna möta våra målgrupper här på olika sätt och Helsingborg blir tillgängligt på ett högst påtagligt sätt. Läs mer här

  • Destinationsutveckling: Under hela expot har Familjen Helsingborg tillsammans med Helsingör kommun haft en paviljong där besökare har kunnat upptäcka hela vår destination (de 11 nordvästskånska kommunerna och Helsingör). Tillsammans med besöksnäringen vill vi nu bygga vidare på detta och skapa framtidens hållbara destination.

  • Kompetens: en av företagens största utmaningar och ett hinder för tillväxt! Tillgång till kompetens är en ödesfråga och under expot har vi tillsammans med kollegor i staden haft en kompetenspaviljong för att dela med oss och få del av andras bästa initiativ för det framtida arbetet.

Allt detta är exempel på frågor som är långsiktiga, som finns högt på vår agenda och som vi har fått extra kraft i genom H22. 
1109 DSC 5236 1200px
Godbitar från H22 som blir kvar ett tag till
H22 paviljongen - Den stora H22 paviljongen kommer stå kvar ända till den 14 augusti och nu verka som ett informationsnav för stadens alla besökare. Här kommer det att finnas personal att tillfråga, visst material att tillgå såsom ex. kartor men det kommer också att finnas möjlighet att upptäcka H22 City Expo i efterhand och ta del av vilka delar som fortsatt finns att besöka. Paviljongen kommer att vara öppen dagligen mellan klockan 10.00 – 18.00.

Oceanhamnen är en helt ny stadsdel där industribyggnader möter ny arkitektur och land möter hav. Men de verkligt spännande innovationerna pågår under ytan – där ansvaret för livet i havet tar ny form och cirkulära lösningar inspirerar. Missa inte Havoteket, en prototyp av ett framtida stadsrum för upplevelser och marint lärande. Havoteket kommer att hålla öppet dagligen mellan 4 juli till den 14 augusti mellan klockan 10.00 – 18.00. Bredvid finns den nya lekplatsen ”Djungellekan”.

Drottninghög är en stadsdel som förvandlats genom kreativitet, dialog och samskapande tillsammans med de boende i området. Här finns innovativa boendeprojekt och stora grönområden med kreativa lek- och mötesplatser. Besök DM (Do More) en marknadsplats där människor på ett naturligt sätt kan träffas, arbeta, utbilda sig, äta, handla eller bara umgås. Du kan också besöka en lägenhet som den såg ut 1972. Under sommaren färdigställs också den nya vattenlekplatsen.  

För mer information besök Visit Helsingborg - Den officiella besöksguiden
1094 Omslag Face
Boka in höstens event innan semestern - Nu till early bird-pris
Äntligen blir Hbg Talks av och vi kan se fram emot ett häftigt höstevent där vi får snacka näringsliv tillsammans. Oktober kan kännas långt borta nu, men om du säkrar din plats redan nu får du det till ett fantastiskt early bird-pris. Ordinarie pris är 896 kr ex moms och nu får du det för 796 kr ex moms.

Årets tema: Vart är vi på väg?
Vart är vi på väg? Den På Spåret-doftande frågan sätter ramen när Hbg Talks har nypremiär 2022 efter en minst sagt speciell tid. Vi kommer att hålla till på Helsingborgs nya kongresscenter – Clarion Hotel Sea U. Mitt i city, precis vid havet, med ett brännande aktuellt ämne.

Så tar du del av early bird-priset
När du beställer din biljett, lägg till koden nedan i fältet för kampanjkod när du går vidare för betalning för att få priset 796 kr ex moms (ord. pris 896 kr ex moms).

Rabattkod: earlybird
Giltighetstid: Gäller till den 25 augusti
Länk direkt till biljettköp: Köp nu
Läs mer och köp din biljett
1097 hbgfrukost2
640x640transp Hösten startar med Hbg Frukost
640x640transp Bara 12 dagar från valdagen får vi se och höra när HD:s Csaba Bene Perlenberg träffar företrädare för samtliga politiska partier i Helsingborgs fullmäktige för att ta reda på var de står i de lokalt och regionalt viktigaste näringslivsfrågorna.

Hur klarar vi klimatomställning, trygghetsfrågan och kompetensförsörjningen?  Hur ser vi till att elen räcker och att vi har en levande stadskärna? Frågorna är svåra och många. Ta chansen att kunna rösta på ett mer upplyst vis.
Läs mer och anmäl dig till Hbg Frukost redan nu
640x640transp 1107 Livsmedelsakademin
Diskutera möjligheterna med Artificiell Intelligens (AI) i er verksamhet och delta i utvecklingsprojekt
DigIT Hub AI är en del av EU:s satsning på att använda digital teknik för att stimulera en grön och hållbar återhämtning efter pandemin. Målet är att uppnå detta genom att hjälpa små och medelstora företag att förbättra sin verksamhet med hjälp av AI. 
Livsmedelsakademin erbjuder seminarium kring hur ni som företag kan gå tillväga för att lösa dessa problem, belyser olika företag som redan tagit steget att inkorporera AI i sin verksamhet och ger en grund­läggande utbildning som hjälper er på vägen då det är viktigt att ni har grundläggande kunskap av möjligheterna med AI för att kunna göra välgrundade val.

Om ni önskar veta mer om hur Livsmedelsakademin kan hjälpa er, fyll i en intresseanmälan så kontaktar de er.
Fyll i intresseanmälan
Unna dig lite inspirerande läsning i sommar:
954 936 WORK
WORK - nr 2 2022
Årets andra nummer av Work har fokus på ”HBG företag på prispallen”.

Helsingborg ska vara en bra plats att starta, driva och etablera företag på. Vår stad är entreprenörsdriven och här vill vi passa på att lyfta några av de företag som har prisats på olika sätt och som har bidragit och bidrar till Helsingborgs företagsamhet och framgång.

Vi skriver också om Sveriges bästa logistikläge och det arbetet som fortgår kring att bibehålla den platsen.
Läs den digitalt här
1095 Visit
Visit - Two countries, one destination
Visit 2 finns ute hos hotell, restauranger och intressanta besöksmål inom hela Familjen Helsingborg och i Helsingör.

I det här numret hoppas vi kan förmedla inspiration till utflykter för de små, möjligheter till en aktiv semester, tips på mysiga platser att njuta av god mat och dryck och mycket mer.

Vill du att vi ska skicka dig ett ex går det också bra – maila till work@helsingborg.se.
Läs den digitalt här
1098 Studentmagasinet 2022 slutkorr Sida 01
HBG STDNT - Studentstaden Helsingborg
Campus Helsingborg har ungefär 4000 studenter och är en del av Lunds Universitet. Vi har nu för andra året i rad gjort ett magasin tillsammans med Campus och studentmedarbetare som skickas ut fysiskt till alla som blivit antagna till Campus Helsingborg. Ett magasin som är fullspäckat med det bästa från staden, tillsammans med artiklar från befintliga studenter.

Visst blir du lite sugen på att ta del av studentlivet efter att du läst den? 
Läs den digitalt här
Läs de senaste nyheterna på LinkedIn
Click to visit us on LinkedIn
 För att avsluta din prenumeration, klicka här
$$$open$$