Nyheter för dig inom besöksnäringen Dela nyhetsbrev  /  Webbversion
header
Hej!
Fick idag på Instagram upp vad jag la in för ett år sedan och det var en bild på årets första snödroppar. Jag har ännu inte sett några och det beror säkert på den kalla vintern som vi har haft men trots det så tror jag många med mig känner att våren snart är på väg. Vårkänslorna har helt klart kommit! Även om vi fått ett litet bakslag just nu.

Kallbadsveckan är precis avslutad – en succé även i år. Vi sätter verkligen Helsingborg på både den nationella som den internationella kartan – ett besöksmål värt att fortsätta utveckla. När jag badade blåste det rejält men det gav det en extra dimension och man var verkligen fulladdad av energi efter.

2024 är redan ett spännande år. Vi kommer få äran att välkomna Svenska Destinationsdagarna den 11-12 april där cirka 250 deltagare från hela Sverige kommer till oss för att stärka arbetet framåt med att belysa vikten av en stark besöksnäring. Vi kommer att visa Helsingborg från sin allra finaste sida och försöka på kort tid visa den bredd vi har att erbjuda. Det blir tura, kallbad med mera – bara för deltagarna att välja och vraka. Eller kanske hänga på allt!

Vi kommer i år att skicka totalt 9 utskick till er alla – och hoppas de ska vara läsvärda både för er och andra hos er – bara att sprida. Vill ni vi ska lägga till fler på utskickslistan – maila oss.

Avslutningsvis ska vi stänga 2023 – en sammanställning är på gång. Givetvis delar vi den med er så snart den är klar.  I förra veckan fick vi den preliminära statistiken för antalet kommersiella gästnätter 2023 på årsbasis och med en ökning med över 44 600 övernattningar slår vi rekord jämfört med 2022. Bakom ligger ett medvetet och långsiktigt arbete tillsammans med er och alla inom besöksnäringen. TACK till er alla!

Ser fram emot att möta er alla framöver – och kom ihåg – det är tillsammans vi utvecklar Helsingborg till en av Sveriges bästa destinationer.

Regniga och blåsiga februarihälsningar

1147 Helena W signatur
Helena Wennerström
2193 DSC00598
Kallbadsveckan 2024 – Genererar internationella besökare
Vi kan summera ännu en välbesökt kallbadsvecka med mycket energi, kalla bad, hälsa och välbefinnande! En härlig vintervecka i Helsingborg som har bjudit besökarna på ett fantastiskt program under hela sex dagar. Det har varit allt från aufguss och bastuchill, till föreläsningar, träningspass, smakprovningar och guidade turer på både Fredriksdal och Ramlösa Brunnspark. Ett evenemang som berör hela destinationen alltmer och som har sitt ursprung i vår stolta badtradition.

Förutom att vi ser alltfler långväga svenska besökare, så lockade vi även i år besökare ifrån Danmark, Tyskland, Polen, Frankrike och USA. Det här bidrar till många positiva effekter, inte minst en ökad omsättning året runt, för hotell och restaurangnäringen, men också underbara möten mellan helsingborgare och besökare.

Se gärna inslaget på SVT med två besökare från Tyskland:
Anette och Kristina kom från Tyskland för att bada kallt i Helsingborg | SVT Nyheter

Nu drar snart planeringen igång för Kallbadsveckan 2025. Vill du vara en del av den? Hör av dig till Anette Lindstrup.
📧 anette.lindstrup@helsingborg.se

2195 norra hamnen kv%c3%a4ll feras jarghon 5 (1)
Premiär Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg
Den 11-12 april samlas Sveriges organisationer inom destinationsutveckling och besöksnäring i Helsingborg för att skapa en gemensam mötesplats för kunskapsutbyte, nätverkande och inspiration. Vi är stolta över att vara värdstad den första gången som destinationsdagarna arrangeras. Det är även första gången som de tre största nätverken i branschen går samman för att skapa en enad röst gentemot regeringen i turismfrågor.

Bakom inbjudan står SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations),  SNED (Swedish Network of Event Destinations), och SNCVB (Swedish Network of Convention Bureaus).


Deltagare utanför nätverken välkomnas även till Destinationsdagarna. 
Anmäl dig här
2196 77A9997 1
Helsingborg slår besöksrekord i antal gästnätter 2023
Enligt preliminära siffror från Statistiska centralbyrån (SCB) och Tillväxtverket ökade antalet övernattningar under 2023 med 5,4 procent till drygt 871 500. Det är en ökning med över 44 600 jämfört med 2022.

– Det är med råge den högsta siffran någonsin. Ökningen ska ses i perspektivet att antalet övernattningar i Skåne ökade med 4,2 procent och i Sverige med 1,4 procent, säger Helena Wennerström, biträdande kommunikations- och näringslivsdirektör i Helsingborg.
Läs hela pressmeddelandet här
2199 Namnl%c3%b6s design (19)
Ta dina Sociala medier till nästa nivå.
Under våren vill vi ge dig som arbetar med besöksnäring i Helsingborg eller är medlem i HBG City möjlighet att ta ditt företags sociala medier till nästa nivå.

Utbildningen består av tre av varandra oberoende tillfällen där du kan välja att gå på samtliga tre eller välja den som du känner är mest intressant. Utbildningarna riktar sig till dig som redan arbetar med sociala medier eller behöver komma igång. Utbildningarna kommer ge ny inspiration och kunskap för att öka takten i era digitala kanaler.

Samtliga tillfällen är kostnadsfria och det är först till kvarn som gäller.

Följande tillfällen erbjuds:
8 april kl. 8:00-10:00 - Trendspaning Sociala Medier
15 april kl. 8:00-10:00 - Skapa bra innehåll för Sociala Medier
22 april kl. 8.00-11.00 - Annonsering i Sociala Medier

Läs mer och anmäl dig här
2200 Annonser 1080x1080 (2)
Sportlovstips för leksugna barn
I vanlig ordning har vi sammanställt en fullmatad lista med tips för sportlovet. Dela gärna i era kanaler eller varför inte dela er personliga sportlovslista? Du skapar din egna lista enkelt på visithelsingborg.com genom att hjärtmarkera dina favoriter.
Saknar du något på listan? Hör av dig till Evelina Castro.
📧 evelina.castro@helsingborg.com.


2204 MICE annonser 1080x1080
Pågående kampanjer
Just nu har vi två kampanjer som rullar i Danmark och södra Sverige. En för sportlovet som länker in till vår sportlovslista och en för mötesmarknaden i Danmark. Har du inte redan sett vår nya mötessektion på visithelsingborg.com så kika gärna in här.
2205 74A7323 1600px
Senaste nytt från Helsingborg Convention and Event Bureau
Här nedan kan du se de möten och evenemang som är inbokade i Helsingborg via Helsingborg Convention och Event Bureau för 2024. Här du frågor vänligen kontakta Elin Lindström.
📧 Elin.lindstrom@helsingborg.se


Möten och Evenemang 2024
2194 DSC 4491
Vi paketerar våren!
Vi går nu in i andra året med bokningsplattformen GotoHUB. Vi är så glada för alla som valt att bli en del av arbetet med att göra vår destination bokningsbar.

Våren är på ingång och vi förbereder nu med att skapa olika boendepaket som vi kommer marknadsföra i våra olika kampanjer och annonser under våren. Först på tur blir att lyfta cykel, vandring, golf och påsken.

Är du ännu inte med i hubben och vill veta mer? Kontakta Anette Lindstrup
📧  anette.lindstrup@helsingborg.se
2198 DJI 0064 2 1600px (1) 1
Corporate sida för dig som driver destinationen framåt!
Vår corporate sida på visithelsingborg.com är skapad just för dig och alla andra som arbetar för destinationen Helsingborg. Här hittar du bland annat fria bilder som ni fritt kan använda i era kanaler. Men även vår gemensamma destinationsstrategi och årets aktivitetsplaner. Men även senaste nytt från destinationen i ett nyhetsflöde. Och saknar du något tar vi gärna emot önskemål. Maila till Evelina Castro.
📧 evelina.castro@helsingborg.com.
FB-grupp stänger
Vår Facebook-grupp Helsingborg | Besöksnäring kommer snart att stängas ner. Vår initiala tanke var att vi alla inom besöksnäringen skulle ha en plattform att diskutera, dela nyheter och skapa relationer på. Vi vet att det idag är svårt att nå ut i bruset och att vi alla har mycket med våra egna kanaler. Så även om tanken var god så gick den inte hela vägen fram. Och så får det vara ibland, vi måste våga testa och köra för att sedan utvärdera.

Vi väljer nu att lägga mer tid och kärlek till vårt besöksnäringsutskick som i år blir totalt 9 st. samt vår corporate sida. Dela gärna vårt utskick till era kollegor!
2197 DSC02835
Besöksnäringsträff – Save the date 19 april
Arbetet med vår gemensamma destinationsstrategi “Älska Helsingborg” fortsätter och den 19 april bjuder vi in till årets första träff med alla er i besöksnäringen. Notera detta datum i era kalendrar mellan kl. 08.30 – 12.00 med efterföljande lunch, så återkommer vi inom kort med en inbjudan. Även om du inte varit med på tidigare nätverksträffar, så är du varmt välkommen. Det här är ett arbete vi gör tillsammans!
Helsingborg
Logo Helsingborg
Helsingborgs stad
Linkedin