I vår öppnar vi dörrarna till två dagar fyllda av energi, kunskap och möjligheter. Den 11-12 april samlas vi i Helsingborg för att tillsammans skapa framtidens besöksland och lyfta branschen till nya höjder.
Vi som bjuder in är SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations), SNED (Swedish Network of Event Destinations) och SNCVB (Swedish Network of Convention Bureaus).
Destinationsdagarna är mer än en konferens - det är en gemenskap där vi knyter starka band, delar idéer och inspirerar varandra till framgång. Vi välkomnar dig till en dynamisk arena där Sveriges främsta organisationer inom platsutveckling möts för kunskapsutbyte och nätverkande.
Träffa engagerade personer från hela landet, alla inom samma bransch och med liknande utmaningar. Vi kommer att diskutera, inspirera och dela våra erfarenheter för att gemensamt ta besöksnäringen till nya höjder.
Programmet är framtidslutande och är späckat med inspirerande programpunkter. För dig som vill förlänga upplevelsen, erbjuder vi intressanta aktiviteter redan kvällen innan (10 april) samt på förmiddagen den 11 april, innan konferensen drar igång.
Säkra din plats redan nu genom att anmäla dig via länken nedan. Vi ser fram emot att skapa minnen, dela kunskap och tillsammans göra Destinationsdagarna 2024 till årets höjdpunkt inom besöksnäringen!
Var: Helsingborg, Dunkers Kulturhus. När: 11-12 april – lunch till lunch. Kostnad: 1 900 kr/person ex moms för medlemmar i SNDMO och SNCVB. 2 900 kr/person ex moms, ej medlemmar. |
|
|
|
Mingel och registrering från kl. 11.30
Lunch kl. 12.00
En starkare röst - Med en imponerande omsättning på 249 miljarder kronor år 2021 står besöksnäringen i Sverige stark som aldrig förr och är en betydande kraft för tillväxt och utveckling som skapar arbetstillfällen, lockar investeringar och bidrar attraktiva platser för både invånare och besökare. Ett intressant samtal med: Sofie Lidholm, ordf SNDMO, Anna Lilja, ordf SNCVB och Patrik Tengwall, ordf SNED.
Sveriges framtid som besöksland - Turismsektorn förändras ständigt och vi behöver ligga steget före för att vara en attraktiv plats för besökare även i framtiden. En fördjupande omvärldsspaning med värdefulla insikter om Sveriges möjligheter framåt som besöksland.
Lyssna till Susanne Andersson, vd Visit Sweden.
Sökes! Gemensamma mål och prioriterade inriktningar för Sveriges besöksnäring - . Varför har vi inga gemensamma mål och en samsyn över hela landet? Och vad hände egentligen med den nationella strategin? Sverige har goda förutsättningar att fram till 2030 placera sig i toppen som ett hållbart och kvalitativt resmål och vara ett föregångsland inom hållbar turism. För att nå dit krävs en tydlig taktpinne som pekar ut vägen.
Lyssna till en intressant debatt med representanter från politik, näringslivet och Visita.
Deltagare; Ann-Charlotte Hammar riksdagspolitiker (M) Jan Björklund, oppositionsledare Helsingborg (S) Jimmie Bergqvist, vice vd FlygBRA Niklas Blonér, vd Väla Centrum Susanne Andersson, vd Visit Sweden. Annika Birkfeldt, vice ordf Visita Syd.
FIKA med gruppdiskussioner
Hur ser vägen mot 2030 ut? - Hur ska vi samverka tillsammans för framgång och vilka prioriteringar och verktyg behövs? Vilka utmaningar men även möjligheter har vi? vad kan vi tillsammans uppnå på sex år?
Samtal med inspel från pausens diskussioner ledd av SNDMO, SNCVB och SNED.
Framtidens organisation och uppdrag - Hur anpassar vi våra organisationer till framtidens utmaningar? Vilka trender och innovativa lösningar behöver vi säkerställa för konkurrenskraft och hållbarhet.
Lyssna till Caroline Strand tf. vd Stockholm Business Region om hur de valt att organisera sig för att möta framtida utmaningar.
Evenemang som stärker Sverigebilden - Malmö = Eurovision Song Contest 2024. 1974 satte ABBA Sverige på den musikaliska kartan genom att vinna Eurovision Song Contest med låten ”Waterloo”. Exakt 50 år senare står Sverige åter värd för världens största direktsända musiktävling tack vare Loreens historiska vinst i Liverpool våren 2023. Lyssna till melloexperterna Christer Björkman, tävlingsproducent Eurovision Song Contest, Christel Tholse Willers ,Showrunner och executive producent på SVT och Micael Nord, Näringslivsdirektör Malmö Stad.
Hur arbetas det nationellt och internationellt med statistik och Data Driven Destination? - Hur kan vi med hjälp av data förstå mer om våra besökares beteende och preferenser och optimera utveckling och framgång på våra destinationer.
Lyssna till Åsa Stengel Egrelius, Senior Public Affairs Manager Visit Sweden och Ines Antti, Head of Business Events Finland Convention Bureau.
Ca. kl. 17.00 Tack för idag och tid för incheckning för hotellgäster.
Kvällen avslutas med en härlig middag på Teaterkrogen Culise. |
|
|
|
Dagen startar kl. 08.30, kaffe och mingel från kl. 08.00.
Från globalt till lokalt och det magiska ordet samverkan -Perspektiv och inspiration från Visit Skåne AB.
Lyssna till Max Granström, vd, Carla Aguirre Mouritzen, vice VD och Viktor Johansson Bytyqi, analytiker. Nästa steg för platsutveckling – dags att göra AI till vår bästa vän Tillsammans upptäcker vi hur AI (tillsammans med internet) kan vara din mest kraftfulla, och kanske rent av oväntade, partner i att driva framgång för din destination och turism i stort. Genom praktiska exempel och framtidsspaningar utforskas nya vägar för innovation och tillväxt. Hög energi, interaktivitet och fokus på vad som går att göra NU!
Lyssna till en spännande dragning av Joakim Jardenberg, The internet and AI guy följt av ett panelsamtal med starka profiler inom tech med bland andra Dan Granath, vd GoToHUB och Mercedes Nadjafi, Senior Management Consultant Knowit. FIKA
Välj mellan Break out Case eller workshop
Break out Case - lyssna till flera spännande och framåtlutade case från destinationer runt om i landet.
Workshop - diskutera intressanta frågeställningar kopplat till dagarnas program.
Sammanfattning & avslut
Lunch kl. 12.00
|
|
|
Emma är konsult på New Republic och har lång erfarenhet inom platsutveckling, kommunikation och samhällsbyggnadsfrågor i skärningspunkten mellan kommuner, regioner och näringslivet.
Emma har arbetat som marknadschef i resebranschen, som destinationsutvecklingschef på Helsingborg stad och som VD för Helsingborg City.
De senaste åren har hon varit konsult på Place Promotion som tillhandahåller expertis inom stads- och platsutveckling. Hon har också haft uppdraget som projektledare på H22 City Expo. Emmas expertis ligger inom plats- och evenemangsutveckling, projektledning, strategi- och varumärkesutveckling. |
|
|
Johan är näringslivsutvecklare och teamledare på Malmö Convention Bureau där han driver strategisk förflyttning, för att skapa en hållbar och inkluderande tillväxt, med kongresser och business events som verktyg.
Johan har varit chef för ett team med uppdrag att utveckla stadens värdskap och värvade framgångsrikt internationella megaevent till Malmö. Johan har även arbetat som försäljningschef på kongressbyråer (PCO:er) i Köpenhamn, Stockholm, Göteborg och Malmö.
Johans expertis ligger inom strategi, ledarskap, processledning och … ordvitsar. |
|
|
|
|
|
Omtyckt affärshotell med bästa läge direkt vid Helsingborg C.
|
|
|
|
|
|
|
Stadens äldsta hotell i en vacker anrik byggnad med anor från 1300-talet. 5 minuters promenad från Helsingborg C.
|
|
|
|
|
Stadens nyaste hotell beläget i nya stadsdelen Oceanhamnen. 5 minuters promenad från Helsingborg C.
|
|
|
För dig som väljer att anlända till Helsingborg dagen innan, den 10 april, har vi förberett en extraordinär upplevelse för att du ska kunna utforska och njuta av staden innan konferensen drar igång. Det är en perfekt möjlighet att skapa minnen, knyta viktiga kontakter och hitta nya lösningar i en av Sveriges mest charmiga städer.
Här är några av de fantastiska aktiviteterna som väntar dig utöver det officiella konferensprogrammet: |
|
För dig som väljer att komma redan på onsdagen den 10 april bjuder Helsingborg på en klassisk upplevelse i form av en tura kl. 19.00 med färjan Aurora. Vi åker på båten mellan Helsingborg och Helsingör och intar en god middag medans solen går ner över sundet.
Öresundslinjen är världsunika med sina elfärjor men även deras hållbarhetstänk i restaurangen.
Anmäl ditt intresse i anmälan. |
|
|
För er som redan är frälsta kallbadare eller är nyfikna och vill prova för första gången. Kallbad erbjuds både torsdag (11/4) och fredag morgon (12/4).
Anmäl ditt intresse i anmälan.
|
|
|
Torsdag förmiddag (11/4) erbjuder Helsingborgs stad intressanta inspirationsblock om hur de arbetar inom utvalda områden.
Anmäl ditt intresse i anmälan. |
|
|
Starta fredag morgon (12/4) på bästa sätt! Upptäck Helsingborgs mest ikoniska platser samtidigt som dagens löprunda avklaras.
Arrangeras i samarbete med Helsingborgs marathon.
Anmäl ditt intresse i anmälan. |
|
|
Sista dagen att anmäla dig är den 10 mars 2024. Men varför vänta när du kan säkra din plats redan idag och vara med från början av denna spännande resa mot framtidens besöksland?
|
|
|
|