Nyhetsbrev från Näringslivs- och destinationsutveckling Öppna i webbläsaren.
270 Header n%c3%a4ringsrikt2020
Hej!
Goda exempel, framtidstro, engagemang och hjälpsamhet. Det måste väl alltid vara viktiga saker att fokusera på? Oavsett vilka tider vi lever i så är det vårt fokus i näringslivsmagasinet WORK, men i det aktuella numret har vi lyft fram detta med ett speciellt filter på, utifrån de nya utmaningarna som näringslivet ställs inför nu. I dagarna har den landat i brevlådorna och den digitala utgåvan kan du läsa här nedan i nyhetsbrevet.

Det är i dagsläget också extra svårt att ”se runt hörnet”. Vår analytiker Andreas Roth bidrar i detta nyhetsbrev med en omvärldsanalys som du kan djupdyka i.

Vad vi däremot säkert vet är att sommaren nu står för dörren och med den säkerligen lite välbehövlig semester. I nyhetsbrevet kan du läsa om Hemester, och vad vi gör för att inspirera till den bästa möjliga semestern på hemmaplan.

Varma sommarhälsningar
image
Annette Melander Berg
Näringslivsdirektör
298 doj historia hastskrammel 3 1000x750 foto lindberg foto helsingborgs museisamling
Är ditt företag redo för en ny verklighet?
Det har varit en minst sagt märklig vår, på grund av en global pandemi som plötsligt spred sig som en löpeld. Vi väntade oss det värsta och beslutsfattare världen över drog i handbromsen olika hårt, men sen kom det aldrig riktigt hit - eller i alla fall inte i den omfattning som befarades. Det har varit svårt att få överblick över situationen och psykologi har spelat minst lika stor roll som biologi. Även om smittspridningen troligen varit begränsad lokalt, så har det lokala näringslivet och arbetsmarknaden påverkats kraftigt av coronakrisen.

Påverkan har sett olika ut för olika företag och branscher, men i stort har det rört sig om avbrott i försörjningskedjor, nationella restriktioner och inte minst beteende- och konsumtionsförändringar utifrån människors oro. Lokalt har även Danmarks gränsstängning påverkat stort. Efter en första akut chock mot ekonomin har nu krisen rört sig in i en mer utdragen fas där det på sätt och vis stampar. Vi är många som är rätt så trötta nu och som bara vill att det ska ta slut och återgå till det normala.

Men hur ser det normala ut framåt? Allt mer pekar på att förutsättningarna har ändrats och att krisen så att säga är det nya normala.  Vi kan konstatera att det har blivit en långvarig kris, där många av de effekterna vi såg tidigt har blivit ett nytt normalläge. Förloppet har blivit utdraget och vi kan bara spekulera i hur länge krisens effekter kommer att pågå.

Om man ska beskriva situationen i ett enda ord så är det osäkerhet, både för nuläget och framtiden. Osäkerheten gäller inte minst de saker som avgör utvecklingen i ekonomin framöver. Det gäller sjukdomen, både smittspridning och eventuella medicinska framgångar. Det gäller psykologi och den oro som finns i samhället. Det gäller de restriktioner och åtgärder för att dämpa smittspridningen som införs eller hävs. Det gäller omfattningen av den ekonomiska stimulanspolitiken och hur länge stödpaketen gäller. Det gäller utvecklingen i andra länder. Och inte minst gäller det tiden – ju längre krisen pågår desto större och mer bestående blir effekterna.

Läs hela Andreas Roth, omvärldsanalytikers krönika om coronakrisen och hur han ser på framtiden.


Fortsätt till hela krönikan
293 work 4
Work 04 är här
Att mitt i en pandemi ge ut ett magasin för och om näringslivet är inte helt lätt. Det är många som går igenom otroligt tuffa tider men vi har ändå valt att fokusera på allt positivt, att försöka lyfta fram det engagemang, hjälpsamhet och kreativitet som det frambringat.

I det här numret kan du läsa om fantastiska initiativ som kommit ur krisen som Action Helsingborg, Företagskonsulterna och Your local hero. Styrelseproffset Kristina Jarring myntar begreppet #ingenkangöraalltmenallakangöranågot och vi berättar om små och stora omställningar i krisen som Lilla Spritfabriken som vanligtvis tillverkar gin, akvavit och punsch men som nu under rådande omständigheter ställde om produktionen till handsprit.

I veckan ska alla företag i Helsingborg fått ett exemplar av Work 04 men om ni önskar fler ex till ert företag så hör av er till oss på work@helsingborg.se. Du kan även läsa Work 04 här!

I mitten av oktober kommer nästa nummer av Work!
Läs Work 04 här
291 Framtidscoach familjen
Framtidscoach för företag
Nu finns det möjlighet för dig som företagare att få kostnadsfri coachning för att ta dig igenom dagens situation och komma stärkt ur den. Det handlar om traditionell rådgivning och affärscoachning men även stöd för att gå igenom din affärsplan, lyfta blicken, tänka ”utanför boxen” och eventuellt förbättra ditt arbetssätt. Coachningen omfattar flera steg och anpassas efter just dina behov, det finns även möjlighet för mentorskap.

Läs mer och anmäl dig här
296 HD barnklubb liten
297 Work Poolaccess liten
Semester på hemmaplan
Äntligen är det sommar! Säkert något som många har längtat efter. Men i år blir det för många en annorlunda sommar, en sommar på hemmaplan. Besöksnäringen i staden är hårt drabbad av den kris vi just nu går igenom. Förhoppningen är att vi alla väljer att ”hemestra” och njuta av allt som Helsingborg med omnejd kan erbjuda. Här finns mycket att upptäcka även om man är född och uppvuxen i staden.

visithelsingborg.com ger vi tips om spännande besöksmål för gammal som ung. Här finns tips för dig som vill ha en aktiv semester men även för dig som önskar njuta nere vid vattnet på någon av Helsingborgs fantastiska restauranger. En kampanj är framtagen som förstärker den semesterkänsla man får av att bo i en av Sveriges finaste sommarstäder. Under sommaren kommer kampanjen utvecklas med många härliga semestermotiv.

Följ oss gärna på Instagram och Facebook på @visithelsingborg – här kommer tips på utflyktsmål både i Helsingborg och i Familjen Helsingborg. Och har du egna bra tips som du vill dela med dig av ser vi fram emot att höra från dig på visit@helsingborg.se.
Planera semestern på visithelsingborg.com
295 digitala event
Förändrade tider – förändrade event
Har du fått ställa om event från fysiska träffar till digitala konserter, utbildningar eller seminarium? Glöm inte att du fortfarande kan registrera dem i Helsingborgs stads evenemangsdatabas. Ett enkelt och kostnadsfritt sätt att öka synligheten och nå nya målgrupper! Du som har ett företag eller en organisation som är registrerat i Helsingborg, registrera dina fysiska och digitala event här.
Eventen du registrerar visas på bland annat helsingborg.se inom 24 timmar på vardagar, under förutsättning att de uppfyller riktlinjerna
Registrera evenemang
294 Hus och tv%c3%a5 personer med logga
H22 
H22 City Expo är en internationell stadsmässa i Helsingborg sommaren 2022. Men H22 är också resan dit och den fortsatta färden in i framtiden. H22 är mängder av spännande lösningar som ska ge människorna i Helsingborg högre livskvalitet i en smartare och mer hållbar stad.

Samhället står inför utmaningar. De offentliga intäkterna kommer att minska och fler kommer att vilja bosätta sig i attraktiva städer som Helsingborg. Vi vill samtidigt ha ökad livskvalitet och ännu bättre service. Och det här går att lösa!
Men då behöver vi andra sätt att tänka, smartare teknik och nya lösningar och tjänster. Det är det som H22 handlar om. H22 City Expo är magneten som lockar skarpa hjärnor från hela världen. Längs vägen ska vi tänka, utforska, utveckla, testa och göra.

H22 samarbetar redan med många nationella och globala partners som funderar på hur vi ska kunna bygga våra städer smartare, mer hållbara och bättre. Invånare, staden, näringslivet, föreningslivet och akademin skapar tillsammans livskvalitet ihop med de här innovatörerna.
Nyfiken? Vill du vara med på resan? 
Läs mer om H22 här
 För att avsluta din prenumeration, klicka här