|
Den 29 november träffades ett fyrtiotal företagare och kommunanställda för att titta tillbaka på året som gått. Vilken marknadsföring har vi gjort och hur fungerade den?
Vilka gäster har Karlstad haft och vad tyckte de? Men också vad som väntar nästa år. Allt i en julfin atmosfär på hotell Drott. Henrik Sundqvist, hotelldirektör på Drott berättade också om hotellets historia och de satsningar som gjorts under alla år. |
|
|
|
Under året har vi gjort olika typer av kampanjer, både större och mindre. Vi annonserar de artiklar som finns på visitkarlstad.se men även enskilda evenemang eller tips. På Instagram var det en följare som skrev en kommentar där hen tyckte om och uppskattade de små och personliga tipsen som kom upp som annonser i flödet.
Här är några exempel på hur och var vi marknadsförde Karlstad och vilket resultat det gav:
- Visit Karlstad har genomfört 56 olika marknadsföringsinsatser under året.
- Karlstadsregionskampanjen fick 5 miljoner exponeringar.
- Kampanjen med grannarna i Norge nådde 500 000 norrmän.
I början på nästa år kommer en mer utförlig rapport om resultatet av marknadsföringen och vilka gäster som besökt oss. |
|
|
|
I årets gästundersökning så frågade vi både besökare och invånare om vad de tyckte. Att majoriteten av besökarna är positiva till Karlstad har vi sett tidigare, men extra kul var frågan till Karlstadsborna, där en stor del uttryckte sig mycket positivt om besökare. "Tycker om när det rör sig turister i staden. Gör mig stolt om de verkar trivas", "Ju fler turistmål desto fler möjligheter till aktiviteter för alla. Det utvecklar även näringslivet och bidrar till nya idéer och nya företag" Var två av de positiva omdömen som kom upp. Läs gärna rapporten. Det finns mycket intressant i den. |
|
|
|
Vi vill passa på att önska dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Besöksrikt År och hoppas vi kommer i kontakt på många sätt under nästa år. Vi tror att det blir ett utmanande och spännande år och tror verkligen att vi behöver hjälpas åt att locka än fler gäster till vår vackra kommun.
Vi kommer ut med ett nytt nyhetsbrev i slutet av januari där vi berättar om vad som är på gång och var vi kan ses och planera vidare. |
|
|
|