|
Det finns nog ingen tid som går så fort som maj månad och nu väntar en spännande sommar utan restriktioner. De två senaste somrarna har vi under juli haft fler svenska gäster än någonsin, men de täckte ju inte upp för de saknade norrmännen och andra nationaliteter. Nu väntar vi med spänning på att få höra norska, tyska och danska på gator och torg, samtidigt som vi hoppas på att den positiva trenden med fler svenska gäster håller i sig.
Här kommer en liten uppsummering om vad som hänt i vår och vad som är på gång i sommar. |
|
|
Under våren har vi jobbat med marknadsföringskampanjer riktade mot olika målgrupper för att lyfta Karlstad och få fler intresserade av att komma och besöka oss. På webben har vi skrivit olika artiklar exempelvis en sportlovsartikel med tips som Brigadmuseum, Värmlands Museum och olika utomhusaktiviteter riktade mot barnfamiljer. Den har vi sedan sponsrat på Facebook och över 1200 personer har läst den och spenderat mer än 3 minuter på att läsa texten. |
|
För seniorer har fokus legat på vårt breda kulturutbud och att lyfta Karlstad som sommarstad. Det har vi gjort genom tryckta annonser i PRO Pensionären, organisationens medlemstidning, och i en bannerannons på senioren.se. Till hösten har vi planerat att göra en ny omgång med bannerannonser, nu på PROs webbplats. Med start under maj finns vi också med i Aftonbladets söndagsbilaga med totalt fyra helsidesannonser spridda under sommaren, den femte och sista annonsen trycks i oktober inför höstlovet. Också här har syftet varit att sprida kännedom om Karlstads utbud och att locka till besök. |
|
Just nu har vi en digital kampanj i gång som riktar sig mot barnfamiljer. Banners visas för personer i den målgrupp och i de geografiska områdena som vi har valt ut. Om läsaren blir intresserad klickar den sig vidare från bannern och hamnar på en artikel på vår webb. Vi hoppas på god synlighet att många träffar när vi summerar kampanjen om två månader. |
|
Tillsammans med Karlstadsregionen och Visit Värmland har vi också andra typer av kampanjer på gång, några med start redan nu i sommar. Under hösten håller vi ångan uppe och fortsätter med bland annat facebookannonsering på Visit Karlstad
Har du några frågor eller vill veta mer är du välkommen att kontakta Maria Östling, maria.ostling@karlstad.se |
|
|
Under april och maj har stora möten avlöst varandra. Härligt nöjda gäster har lämnat vår stad med solsken i blick. Fina omdömen har de lämnat. Vi kan vara stolta över det vi alla levererar. Ingen nämnd och ingen glömd. Att vi dessutom kunde bjuda på ett häftigt guldfirande på torget förhöjde verkligen vårt varumärke. Skolsköterskorna som avslutade sin kongress mitt i segeryran var helt fascinerade av vår värme och glädje.
Vi fortsätter att blicka fram emot kommande år. Under de närmaste veckorna har vi fått flera spännande, varierande och viktiga möten bekräftade.
Februari 2023 The 10th International Winter Cycling Congress, ca 600 besökare April 2023 Grävande Journalisters årliga möte, ca 800 besökare April 2024 Yrkes-SM, över 20 000 besökare Maj 2025 Administratörskongressen, ca 1 000 besökare Maj 2026 EBR Metod- och Maskindagarna, ca 1 200 besökare Och fler knackar på… |
|
|
|
|
Visit Sweden har ett utökat uppdrag att marknadsföra Sverige mot den svenska målgruppen. Upplevelseguiden är ett planeringsverktyg inför resan och en tipsgenerator när besökaren är på plats. Skulle du vilja att ditt företag och upplevelse finns med så kan du kontakta Jonas Persson för mer information. jonas.persson2@karlstad.se |
|
|
|
|
Har du i din verksamhet ett problem, behov eller idé men inte resurserna att riktigt ta klivet? Via innovationssupporten är det superenkelt att söka stöd som löser problem i din verksamhet!
Visit Värmland och Compare hjälper er att våga testa! Innovationssupporten för Värmlands besöksnäring stöttar både nya idéer som kan utvecklas och befintliga produkter och tjänster som kan innoveras, ställas om och tillämpas på nya sätt. Det kan handla om bland annat grön omställning eller digitalisering. Gör en intresseanmälan redan idag så tittar ni tillsammans på vilka tjänster som kan vara aktuella för dig och ditt företag!
|
|
|
Här kommer några härliga bilder från Besöksnäringsdagen och det syns verkligen hur alla njöt av att träffa varandra. Det var också kul att prova en ny lokal och dra nytta av den fina miljön på Royal Bistro & Casino. |
|
Nästa nyhetsbrev kommer efter midsommar, men innan dess kommer vi börja skicka ut korta informationsbrev till frontpersonal med tipps på bra saker att dela med sig av till gästerna. Ett första kommer ut denna vecka och därefter varannan vecka. Hör av dig till visit@karlstad.seom du har idéer på saker vi ska berätta om eller om du har någon i din personal som borde få denna information. |
|
|