 |
Det har varit en härlig sommar, med många gäster. Det har känts extra fint att återigen höra norska, tyska och andra språk på uteserveringar och besöksmål. Vi har gjort en kort siffersammanställning som visar att vi i sommar varit i nivå med 2019-års siffror. Annat intressant som vi vill sprida är resultatet från sommarens kampanjer, inbjudan till nya nätverket för föreningar som vill ha fler evenemang och inte minst en lista över de mötesdeltagare som gästar oss i höst.
Trots att det är så mycket som går bra finns det mörka moln framför oss; inte minst energisituationen och inflationen kan få stor påverkan på besöksnäringen. Här behöver vi ta hjälp av varandra och det gör det extra viktigt att träffas igen. Den 6 oktober startar vi återigen upp med soppluncher och då lyfter vi både positiva och utmanande händelser. Varmt välkommen!
|
|
|
Den 12 augusti var kocken och tv-profilen Tareq Taylor på besök i Karlstad. Under dagen spelades ett avsnitt av Tareq Taylor´s Nordic Cookery in. Matprogrammet visas på den svenska tv-kanalen Godare och den norska motsvarigheten Matkanalen senare under hösten/vintern. Under dagen spelades det in scener centralt i Karlstad, det lagades mat i Inre hamn, vi åkte båtbuss och under kvällen blev det en båttur ut på Vänern och ytterligare matlagning på en klippa i solnedgången.
Under hösten kommer inspelningen att kompletteras med ytterligare ett Karlstadsbesök då vi ska besöka Julins Backyard Barbeque och plocka svamp. Tv-programmet är en satsning då vårt uppdrag är att marknadsföra Karlstad som destination och möjliggöra för besöksnäringens utveckling i Karlstad. Programmet vänder sig till en målgrupp som vi tycker är viktig och både den svenska och norska marknaden är prioriterade i vår verksamhet. |
|
 |
 |
Under sommaren har vi gjort två större kampanjer mot olika målgrupper för att öka kännedomen om Karlstad och locka besökare att komma hit och besöka oss. Tillsammans med övriga kommuner i Karlstadsregionen skrev vi tre artiklar med olika teman på visitkarlstad.se. Dessa sponsrades på Facebook och Instagram under två olika perioder under högsommaren. Tillsammans har de tre artiklarna nått nästan 800 000 personer, visats 1,7 miljoner gånger och över 10 000 personer har klickat in på webben för att läsa mer. Med start i maj och två månader framåt gjorde vi också en kampanj riktad mot barnfamiljer.
Med hjälp av företaget MatchAds skapades nativeannonser som lockade människor att klicka på vår banner för att sedan läsa mer på visitkarlstad.se. Vi hade 10 olika banners ute och dessa resulterade i totalt över 8 300 länkklick och över 4 miljoner visningar. För mer information kontakta Maria Östling, maria.ostling@karlstad.se |
|
|
 |
 |
Nu startar vi upp våra soppluncher igen för att berätta vad som är på gång, träffas och prata om vår fortsatta utveckling. Den här gången träffas vi på Nöjesfabriken den 6 oktober klockan 11.30 och träffen tar högst 90 minuter inklusive lunchen.
Program skickas separat, men vet du redan nu att du vill äta lunch i gott sällskap kan du anmäla dig redan nu. |
 |
|
|
|
Välkommen till träff nummer två med nätverket för idrottsföreningar i Karlstadsregionen som tillsammans med RF-SISU Värmland vill bygga relationer och bjuda in till samtal för bättre samverkan. Mötet hålls den 12 oktober, klockan 17.30 till 20.00 på Idrottens Hus. Denna gång blir det besök av Maria Kraft Helgesson. Maria har varit projektledare för SM-veckan i Borås två gånger och har stor erfarenhet kring att bygga ett evenemang med många inblandade aktörer.
Träffen är kostnadsfi och sista dag för anmälan är 20 september . |
|
|
Sommarsäsongen bjuder på riktigt fina siffor och vi har gjort lite olika sammanställningar för att jämföra med tidigare år och särskild då med 2019 som också var det bästa året vi haft. Vi är inte helt ikapp 2019-års siffror, men det är mycket nära och det är extra kul att se att norrmännen kommit tillbaka. |
|
|
 |
Här kommer en lista på de större möten som står närmast på tur, men det är mycket spännande möten på väg in de kommande åren. Läs gärna mer på vårt årshjul för möten och evenemang eller kontakta Birgitta Sefastsson på birgitta.sefastsson@karlstad.se |
|
|
|
 |
 |
Visit Värmland håller på och summera besöksnäringssommaren 2022 och hoppas att du vill hjälpa till med att besvara några korta frågor om hur sommaren varit.
De behöver ditt svar senast den 11 september för att få med det i sammanställningen. |
 |
|
|
|
|