BizWizard Web page
178 LU SE stand 100

De fyra livsstilsvalen som minskar din miljöpåverkan mest

701 fig1full
En ny forskningsstudie har identifierat de fyra handlingar som skulle ha störst inverkan på enskilda människors utsläpp av växthusgaser: Att äta en växtbaserad kost, att undvika flygresor, att leva utan bil och att ha färre barn.

Den omfattande studien har analyserat 39 forskningsartiklar, koldioxidräknare och myndighetsdokument för att värdera vilka individuella livsstilsval i den industrialiserade världen som har störst påverkan. 



– Det finns många faktorer som spelar in för den enskildes miljöpåverkan, men genom att sammanställa alla dessa studier vågar vi säga att vi kommit fram till de handlingar som gör stor skillnad. De som vill ta initiativ vad gäller klimatet måste veta vilka handlingar som har den största effekten. Vår forskning handlar om att hjälpa människor att ta välgrundade beslut, säger studiens huvudförfattare Seth Wynes.



Bland studiens resultat finns att en växtbaserad kost i genomsnitt sparar 0,8 ton koldioxidekvivalenter per år, att en flygresa mindre till USA sparar 1,6 ton och att ett bilfritt liv under ett år sparar 2,4 ton.

För att sätta in siffrorna i ett sammanhang så bör koldioxidutsläppen per capita år 2050 inte överstiga 2,1 ton om året om vi ska uppnå målet att begränsa ökningen av den globala uppvärmningen till långt under två grader.


Familjestorleken spelade också en roll: När man beräknar framtida personers påverkan vid nuvarande utsläppsnivåer så skulle ett barn mindre spara 58,6 ton om året. Om de nationella utsläppen skulle minska skulle dock ett ytterligare barns miljöpåverkan kunna minska upp till 17 gånger.



Ännu ett resultat av studien var att de fyra livsstilsvalen som identifieras vanligen inte finns med i statliga rekommendationer eller gymnasielitteraturen, som snarare tenderar att förorda små, gradvisa förändringar som att återvinna eller att byta till återanvändbara bärkassar.
 
Enligt studien är en växtbaserad diet fyra gånger effektivare än återvinning för att minska växthusgasutsläppen. Att avstå från en flygresa till USA är 8 gånger effektivare och ett bilfritt liv 11 gånger. På samma sätt är ett byte från plast- till tygkassar mindre än 1 % så effektivt för klimatet som ett år utan köttkonsumtion.
 
Kimberly Nicholas, docent vid Lunds universitets Centrum för hållbarhetsstudier och medförfattare, säger:
– Vi inser att det handlar om val med stor inverkan för individen. Men vi kan inte bortse från den miljöpåverkan som den enskildes livsstil har. För mig själv har det känts bra att göra många av de här förändringarna. Särskilt viktigt är det att ungdomar är medvetna om vad som har störst påverkan när de börjar etablera sina livsstilsmönster.
 
– Vi hoppas att den här informationen sätter i gång en debatt och hjälper den enskilde, avslutar hon. 



Dr. Jonathan Foley, föreståndare för California Academy of Sciences, ger följande kommentar: – Institutioner behöver föregå med gott exempel. Vi måste utnyttja vår ställning för att gå i bräschen för klimatet och lyfta fram positiva enskilda insatser i hela samhället.  California Academy of Sciences tillkännagav den 13 juni att de, som första vetenskapsmuseum, kommer att ha uppnått noll utsläpp år 2025.


FAKTARUTA:
Alla handlingar jämfördes på basis av livscykeln för en person som gör sina val under rådande förhållanden i den industrialiserade världen. Det innebär:



Växtbaserad kost
Utsläppsminskningar som beror på en övergång till en växtbaserad kost (t ex skillnaden mellan utsläpp för livsmedel som konsumeras av köttätare och livsmedel som konsumeras av vegetarianer). Här ingår utsläpp för gödningsmedel, metanproduktionen från boskap och transport av livsmedel till detaljhandeln. 



En flygresa till USA


Utsläppen för en person som flyger tur och retur (t ex mellan London och New York) under genomsnittliga förhållanden. Ännu längre resor har ännu större påverkan (t ex innebär en resa tur och retur mellan London och Hongkong 2,97 ton). 


Bilfritt liv
Utsläpp per person utifrån genomsnittligt resande och antal passagerare. Häri ingår förutom bränsleförbränningen utsläpp från tillverkning och underhåll.
 
Ett barn mindre


Beräknar den samlade påverkan av nuvarande och framtida avkomma utifrån procentandelar av föräldrarna och nuvarande utsläppsnivåer, av alla utsläpp som produceras under avkommans livslopp delad med vardera förälderns förväntade livslängd.
 
Not: Att köpa grön energi var ibland men inte alltid en handling med stor påverkan. 

Publication: The climate mitigation gap: education and government recommendations miss the most effective individual actions

Contact:
Seth Wynes
PhD Student, University of British Columbia
Vancouver, Canada
Seth.wynes@gmail.com

Dr. Kimberly Nicholas
Associate Professor of Sustainability Science
Lund University Centre for Sustainability Studies
Lund, Sweden
kimberly.nicholas.academic@gmail.com
152 Lunds universitet L RGB