 |
Sveriges Hamnar och Transportföretagen uppmärksammare i en debattartikel i Dagens Samhälle att Regeringen retirerat från att upprätthålla framkomligheten på landets infrastruktur. Sjöfartsverket har omtolkat regeringens mer än 20 år gamla isbrytarförordning, och anser sig inte längre behöva bryta is i Mälaren. Det här drabbar förstås inte bara hamn och sjöfart, utan transportköpare och näringslivet i hela Mälardalen. Regeringen har under hösten klappat sig för bröstet kring en historiskt stor infrastrukturbudget omfattande 876 miljarder kronor. Trots sjöfartens omfattande trafikarbete och betydelse för näringslivets transporter går endast cirka en procent till sjöfartsåtgärder i Trafikverkets förslag till nationell investeringsplan. |
|
|
|
Regeringen har fått stark kritik från både näringslivet och oppositionen för styrningen av Sjöfartsverket efter bland annat höjda farledsavgifter och uteblivna investeringar i nya isbrytare. Nu har regeringen beslutat att utreda om det statliga affärsverket, som är hårt pressat ekonomiskt, kan organiseras och finansieras på ett annat och ”mer ändamålsenligt sätt”. |
|
Under åtta nyhetsbrev har vi informerat om sjöfartens fördelar och förutsättningar. Samtliga nyhetsbrev finns att hitta på vår hemsida. Här följer en ultrakort sammanfattning med det absolut viktigaste.
✔ Det behöver gå mer gods på sjön för att den samlade infrastrukturens kapacitet ska räcka till! Sjöfarten har ledig kapacitet, det har inte väg och järnväg. Att lägga mer gods på sjön innebär att vi använder det vi har smartare redan nu – utan att vänta på färdigställande av dyra infrastrukturinvesteringar. I remissförslaget till ny nationell plan signalerar Trafikverket dessutom att vägnätets funktionalitet kommer att försämras ytterligare trots stora väginvesteringar - det finns inga mer pengar i kommande plan att lägga på landinfrastrukturen.
✔ Sjöfarten behöver få förutsättningar att ta hand om mer gods. Staten lovade redan 2009 att det skulle bli mer kostnadseffektivt att använda sjöfarten. Sedan 2016 har istället avgifterna för att transportera gods på Mälaren ökat med 77%. Det är dags för Staten att infria sitt löfte genom anpassade avgifter och regelverk.
✔ Det behöver gå mer gods på sjön för att nå klimatmålen. Redan med dagens sjöfart halveras klimatbelastningen för varje ton som flyttas från väg till sjö. Elektrifieringen av transporterna är en del av lösningen, men kommer inte att räcka till för allt. Effektkapaciteten är redan idag ett stort problem på många håll i landet. Därför är det nödvändigt att vi fortsätter arbetet med att de olika trafikslagen används tillsammans, i närtid men också på längre sikt. Ökad sjöfart är avgörande för en hållbar transportpolitik; för klimatet, för kapaciteten, för plånboken och för säkerheten. |
|
Närmsta hamn är bästa hamn! 95% nöjda kunder 370 000 kvm upplagsyta 87 000 kvm magasin 280 ton per lyft 900 ton per timme |
|
|