Nyhetsbrev februari 2022
Webbversion
Regionalt utvecklingscentrum (RUC), Nyhetsbrev februari 2022
297 Lime logga SV
2505 2216 DSC5546 2
Mötesplats RUC den 8 februari: Learning Study – att göra skillnad! Kunskapsutvecklande och inkluderande undervisning på vetenskaplig grund
Regionalt utvecklingscentrum erbjuder återkommande föreläsningar och möjlighet till erfarenhetsutbyte kring aktuella teman som rör skolutveckling. Syftet är att skapa en mötesplats för forskning och praktik och att tillgängliggöra forskning med relevans för skolsamhället. Nästa tillfälle är den 8 februari och handlar om hur Learning study som modell för en hållbar verksamhets- och professionsutveckling som utgår från praktikens frågor och med direkt nytta för elevers och barns lärande och kunskapsutveckling.
Mer information och anmälan
Uppdrag och roll i den fritidspedagogiska verksamheten (7,5 hp)
Vill ni utveckla kvalitén inom fritidshemmet? Genom att anordna kursen Uppdrag och roll i den fritidspedagogiska verksamheten (7,5 hp) finns det möjlighet att öka kompetensen för all personal som är verksam inom fritidshemmet. Utbildningen kan förläggas lokalt på er skola och kan även genomföras i samverkan med flera skolor eller huvudmän.
  
För mer information och kontaktuppgifter
Handledarutbildning inom Läslyftet (förskoleklass - åk 3)
Ska du vara handledare för en grupp kollegor på din skola inom Läslyftet under nästa läsår? Med Läslyftet kan ni utveckla undervisningen så att läsande, skrivande och samtalande främjar elevernas kunskapsutveckling i alla ämnen. Handledarutbildningen erbjuds legitimerade lärare och förskollärare som huvudmannen utsett och som erhåller statsbidrag.
Mer information och anmälan
Systematiskt utvecklingsarbete för förstelärare (15 hp)
Denna utbildning kan anordnas som kompetensutveckling lokalt på din skola eller gemensamt för flera skolor hos en huvudman. Innehållet behandlar både teori och praktik inom systematiskt utvecklingsarbete med utgångspunkt i aktionsforskning och kollegialt lärande. Det vetenskapliga förhållningssättet genomsyrar hela utbildningen som tar sin utgångspunkt i att ni planerar och genomför praktiknära utvecklingsarbete i er egen verksamhet.
Mer information
Läsfrämjande åtgärder och litteraturdidaktik ur ett andraspråksperspektiv (7,5 hp)
Litteraturundervisningen, läsande och lärande inom svenska som andraspråk är ett aktuellt område för många lärare och i Lgr -22 kommer målen om läsning av skönlitteratur vara alltmer lika svenskämnets. Denna förändring aktualiserar frågor om hur vi kan göra eleverna engagerade i läsning och hur undervisningen kan fånga och bearbeta läsning i klassrumsarbetet?  I kursen behandlas både konkreta undervisningsexempel i arbete med skönlitteratur i heterogena klassrum och resonemang kring teoretiska perspektiv på läsande och lärande.
Mer information om kursen
Click to visit us on Facebook
Information om dina kontaktuppgifter. Läs mer om hur Malmö universitet hanterar personuppgifter.

Vill du inte få fler nyhetsbrev? Klicka här för att avsluta prenumerationen.
unknown link