Centrum för Samverkan, Nyhetsbrev april 2022 |
|
|
Regionalt utvecklingscentrum erbjuder återkommande föreläsningar och möjlighet till erfarenhetsutbyte kring aktuella teman som rör skolutveckling. Syftet är att skapa en mötesplats för forskning och praktik och att tillgängliggöra forskning med relevans för skolsamhället. Nästa tillfälle är den 2 maj och utgår från de nya skrivningarna i läroplanen under rubriken Sexualitet, samtycke och relationer – utmaningar och möjligheter!
|
|
Denna kurs ges i samverkan med UHR/Den globala skolan på uppdrag av Skolverket och har fokus på att utveckla rektorers förmåga att analysera, leda och utveckla sin verksamhet och sitt pedagogiska ledarskap inom området lärande för hållbar utveckling. |
|
|
Denna kurs ges på uppdrag av Skolverket och har fokus på att utveckla rektorers förmåga att analysera, leda och utveckla sin verksamhet och sitt pedagogiska ledarskap inom elevhälsa och samverkan för en hälsofrämjande skola. |
|
|
|
|
|
Är du lärare och vill du utveckla dina kunskaper i programmering? Syftet med denna kurs är att ge grundläggande kunskaper i programmering i visuell miljö för att kunna arbeta med programmering i undervisningen. Kursen ges på heldistans under tre utbildningsdagar. |
|
|
|
|
Syftet med utbildningen är att ge deltagarna utbildning inom området kränkande behandling och diskriminering utifrån gällande lagstiftning samt handledning och processtöd i att med hjälp av vetenskapliga metoder undersöka den egna verksamheten, analysera underlaget och använda detta för att utveckla arbetet med såväl främjande, förebyggande som åtgärdande insatser. Utbildningen ges på uppdrag av Skolverket. |
|
|
Välkommen att utveckla dina kunskaper inom programmering på de yrkesförberedande programmen på din gymnasieskola eller motsvarande på vuxenutbildningen! Som kursdeltagare erbjuds du att vidareutveckla din digitala kompetens på en generell, yrkesämnesrelaterad och didaktisk nivå med kopplingar till undervisningen i berörda gymnasieprogram. |
|
|
|
|
Temat för konferensen är "Att kunskapa om särskilda utbildningsbehov i matematik" för att kunna bidra till en kunskapsbaserad skolutveckling med fokus på specialpedagogiska frågor i matematik. Ett samarrangemang av Linnéuniversitetet, Linköpings universitet, Örebro universitet och Malmö universitet. Detta är en digital konferens den 1 november 2022. Föreläsare är bland andra Petra Scherer (Tyskland), Helena Vennberg (Sverige) och Heidi Hellstrand (Finland).
|
|
|
Kursens syfte är att ge en ämnesdidaktisk fördjupning och redskap för en systematisk och kontinuerlig bedömning av elevers andraspråksutveckling i skolan. Kursen ska utveckla lärarens förmåga att planera och genomföra formativ undervisning som bidrar till att förbättra nyanlända och flerspråkiga elevers förutsättningar för lärande. Kursen genomförs på uppdrag av Skolverket. |
|
|
|
Du kan genom Lärarlyftet läsa en speciallärarutbildning som leder till speciallärarexamen. Inför höstterminen 2022 kommer speciallärarutbildningen 90 hp med två specialiseringar att vara öppen för sen anmälan: Språk-, skriv- och läsutveckling samt Matematikutveckling. |
|
|
Är du lärare och vill utöka din ämnesbehörighet? Med start höstterminen 2022 erbjuds kurser i flera ämnen och för olika årskurser. Information om kurser, behörighetskrav och anmälan se under mer information. |
|
|
|
Välkommen till en digital fortbildningsdag för personal i förskolan med fokus på digitala verktyg och meningsskapande i förskolan. Programmet består av föreläsningar varvade med seminarier som bidrar med exempel från det praktiska arbetet med barnen. |
|
|
Denna nya kurs ingår i det nationella professionsprogrammet för lärare och förskollärare och gavs för första gången läsåret 2021/22. Kursen riktar sig till dig som är legitimerad och erfaren lärare/förskollärare och som är eller ska vara mentor för en nyutexaminerad kollega. |
|
|
Litteraturundervisningen, läsande och lärande inom svenska som andraspråk är ett aktuellt område för många lärare och i Lgr -22 kommer målen om läsning av skönlitteratur vara alltmer lika svenskämnets. Denna förändring aktualiserar frågor om hur vi kan göra eleverna engagerade i läsning och hur undervisningen kan fånga och bearbeta läsning i klassrumsarbetet? I kursen behandlas både konkreta undervisningsexempel i arbete med skönlitteratur i heterogena klassrum och resonemang kring teoretiska perspektiv på läsande och lärande. |
|
|
|
Vill ni utveckla kvalitén inom fritidshemmet? Genom att anordna kursen Uppdrag och roll i den fritidspedagogiska verksamheten (7,5 hp) finns det möjlighet att öka kompetensen för all personal som är verksam inom fritidshemmet. Utbildningen kan förläggas lokalt på er skola och kan även genomföras i samverkan med flera skolor eller huvudmän. |
|
|
Denna utbildning kan anordnas som kompetensutveckling lokalt på din skola eller gemensamt för flera skolor hos en huvudman. Innehållet behandlar både teori och praktik inom systematiskt utvecklingsarbete med utgångspunkt i aktionsforskning och kollegialt lärande. Det vetenskapliga förhållningssättet genomsyrar hela utbildningen som tar sin utgångspunkt i att ni planerar och genomför praktiknära utvecklingsarbete i er egen verksamhet. |
|
|
|
Är du lärare och intresserad av kompetensutveckling i svenska som andraspråk tillsammans med dina kollegor för att utveckla undervisningen för flerspråkiga och nyanlända elever? Anordna kursen Det globala klassrummet hos er lokalt eller i samverkan med flera skolor. Utbildningen ges på uppdrag av Skolverket och är kostnadsfri. |
|
|
|