Centrum för samverkan, Nyhetsbrev maj/juni 2022 |
|
|
Regionalt utvecklingscentrum blir en del av det nya Centrum för samverkan på Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet. Kontakta oss gärna om du har frågor eller önskemål kring samverkan.
|
|
Regionalt utvecklingscentrum erbjuder återkommande föreläsningar och möjlighet till erfarenhetsutbyte kring aktuella teman som rör skolutveckling. Syftet är att skapa en mötesplats för forskning och praktik och att tillgängliggöra forskning med relevans för skolsamhället. Nästa tillfälle är den 30 augusti då Tobias Olsson, professor och forskare inom medie- och kommunikationsvetenskap ger en introduktion till hur digitala medier påverkar barns och ungas livsvärldar och hur detta i sin tur påverkar arbetet i förskola, skola och fritidshem. Det ges även tillfället till gemensam reflektion och samtal utifrån ett skolutvecklingsperspektiv. |
|
|
Syftet med utbildningen är att ge deltagarna utbildning inom området kränkande behandling och diskriminering utifrån gällande lagstiftning samt handledning och processtöd i att med hjälp av vetenskapliga metoder undersöka den egna verksamheten, analysera underlaget och använda detta för att utveckla arbetet med såväl främjande, förebyggande som åtgärdande insatser. Utbildningen ges på uppdrag av Skolverket. |
|
|
|
|
|
Arbetar du som obehörig lärare i skola eller förskola? Då kan VAL, vidareutbildning av lärare, kanske vara en möjlighet för dig att nå en examen. I VAL studerar du samtidigt som du arbetar i skola eller förskola.
|
|
|
|
|
Denna kurs ges på uppdrag av Skolverket och har fokus på att utveckla rektorers förmåga att analysera, leda och utveckla sin verksamhet och sitt pedagogiska ledarskap inom elevhälsa och samverkan för en hälsofrämjande skola. |
|
|
Välkommen att utveckla dina kunskaper inom programmering på de yrkesförberedande programmen på din gymnasieskola eller motsvarande på vuxenutbildningen! Som kursdeltagare erbjuds du att vidareutveckla din digitala kompetens på en generell, yrkesämnesrelaterad och didaktisk nivå med kopplingar till undervisningen i berörda gymnasieprogram. |
|
|
|
|
Är du lärare och vill du utveckla dina kunskaper i programmering? Syftet med denna kurs är att ge grundläggande kunskaper i programmering i visuell miljö för att kunna arbeta med programmering i undervisningen. Kursen ges på heldistans under tre utbildningsdagar. |
|
|
Ännu finns det platser ännu några platser kvar till kursen - Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling för lärare i svenska som andraspråk, 7,5 hp. |
|
|
|
Du kan genom Lärarlyftet läsa en speciallärarutbildning som leder till speciallärarexamen. Inför höstterminen 2022 kommer speciallärarutbildningen 90 hp med två specialiseringar att vara öppen för anmälan 15 mars till 15 april: Språk-, skriv- och läsutveckling samt Matematikutveckling. |
|
|
Är du lärare och vill utöka din ämnesbehörighet? Med start höstterminen 2022 erbjuds kurser i flera ämnen och för olika årskurser. Anmälan är öppen 15 mars till 15 april.
|
|
|
|
Anordna kursen Det globala klassrummet – introduktion i svenska som andraspråk 7,5 hp lokalt hos er eller i samverkan med flera skolor. Skolverket bekostar utbildningen som kan genomföras i olika skolformer, exempelvis inom grundskola, gymnasium eller vuxenutbildning.
|
|
|
Anordna kursen Läsfrämjande åtgärder och litteraturdidaktik ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp.
Kontakta oss gärna för vidare samtal. Utbildningen formas utifrån verksamhetens behov.
|
|
|
|
Vill ni utveckla kvalitén inom fritidshemmet? Genom att anordna kursen Uppdrag och roll i den fritidspedagogiska verksamheten (7,5 hp) finns det möjlighet att öka kompetensen för all personal som är verksam inom fritidshemmet. Utbildningen kan förläggas lokalt på er skola och kan även genomföras i samverkan med flera skolor eller huvudmän. |
|
|
Denna utbildning kan anordnas som kompetensutveckling lokalt på din skola eller gemensamt för flera skolor hos en huvudman. Innehållet behandlar både teori och praktik inom systematiskt utvecklingsarbete med utgångspunkt i aktionsforskning och kollegialt lärande. Det vetenskapliga förhållningssättet genomsyrar hela utbildningen som tar sin utgångspunkt i att ni planerar och genomför praktiknära utvecklingsarbete i er egen verksamhet. |
|
|
|
Historieämnet har ofta präglats av nationalistiska berättelser som skapat splittring och konflikt. Ett nytt internationellt projekt som riktar sig till historielärare i hela Europa, ska i stället ska lyfta den gemensamma historien.. |
|
|
|