Pressmeddelande
Moderna Museet logga
Bild på målning av Beate Wassermann
Beate Wassermann, Ur cykeln "Balans", 1997 © Beate Wassermann/Wassermann Estate
 
 
Med Balansakter, som öppnar den 25 september, visas den tyska konstnären Beate Wassermann (1947 – 2018) för första gången i Skandinavien. Utställningen, som omfattar verk från fem decennier, undersöker olika aspekter av Beate Wassermanns unika måleri.
 
BEATE WASSERMANN
Balansakter
25 september 2021 – 20 februari 2022

Turbinhallen
Curator: Iris Müller-Westermann


Beate Wassermann växte upp i efterkrigstidens Tyskland vilket präglade henne starkt. Hennes kraftfulla, i stort sett abstrakta måleri, hämtar inspiration både ur det vardagliga, profana och ur det sakrala – två sfärer som hon aldrig uppfattade som motsatser. Wassermann utvecklade ett mycket eget måleri. I verken, ofta i stora format, förtätade hon det hon såg runt om kring sig till tecken eller symbolliknande former.

- Färg och form var besjälade energier för Beate Wassermann, säger utställningens curator, museichef Iris Müller-Westermann. Bilden var hennes både mentala och direkt kroppsliga dialogfält. Det är ett måleri som undersöker rollen som konstnär, människa, kvinna och mor – så som i det tidiga självporträttet ”Madonna von Altona” från 1979 där den höggravida konstnären står i en ljuskägla med penslar i håret likt en törnekrona och spetsiga, eleganta skor. Wassermanns måleri är väldigt fysiskt och relaterar i sina proportioner alltid till den egna kroppen. Balansen mellan olika aspekter av tillvaron, former och färger, ljus och mörker, det nära och det som är långt borta, är centralt i Beate Wassermanns konst.

Beate Wassermann uppfattade sig som en samlare som i vardagen hittade former och strukturer som hon på ett djupare plan kände igen. Måleri var för Wassermann livlig kontemplation. Hon uppfattade sina bilder som liknelser av erfarenheter och målningarna blev för henne svaren på de egna frågorna. När Wassermann från mitten av 1990-talet började arbeta med glasfönster till kyrkor och andra officiella, storskaliga byggnader, blev hennes måleri friare och ljusnade mer och mer inifrån.

Beate Wassermann studerade vid konstakademin i Berlin och konstakademin i Hamburg. Hon levde och var verksam i Hamburg-Altona och periodvis i Italien. Hennes verk har visats i Tyskland och flera andra länder i Europa. Balansakter är konstnärens första retrospektiva utställning och ger en inblick i hur hennes bilder utvecklades ur tidigare bilder och hur teman modifierades och togs upp igen under hennes karriär.

Balansakter är ytterligare ett av Moderna Museet Malmös bidrag till att lyfta spännande och betydande kvinnliga konstnärer som hamnat i skymundan i en i konstvärld som länge dominerades av män. I samband med utställningen ger Moderna Museet under hösten ut en katalog om Beate Wassermanns konstnärskap. 
PRESSVISNING ÄGER RUM PÅ MODERNA MUSEET MALMÖ TORSDAGEN DEN 23 SEPTEMBER KL 10 I NÄRVARO AV CURATOR, MUSEICHEF IRIS MÜLLER-WESTERMANN.

För att anmäla önskan om att närvara, OSA till press.malmo@modernamuseet.se. Vänligen uppge för vem eller vilka du rapporterar. Platserna till pressvisningen är begränsade och går i första hand till journalister med uppdrag att bevaka utställningen. Övriga välkomnas att anmäla sitt intresse för medverkan i mån av plats eller besöka utställningen vid ett annat tillfälle.
För högupplösta pressbilder, vänligen besök Moderna Museets pressrum

För mer information, vänligen kontakta:
Alexandra Giertz, kommunikationsansvarig
tel 0734-228739
press.malmo@modernamuseet.se