|
Nu i bokslutstider kan vi lägga bakom oss ytterligare ett turbulent år med Covid-19, restriktioner som kommer och går, höga fraktkostnader och svårigheter i leveranskedjorna. Men också höga försäljningssiffror, många besökare och en tidig vintersäsong. Vi vet att kompetensbehovet är högt ute hos er, koppla gärna upp dig på vår frukostföreläsning om kompetenskartläggningen vi gjorde i slutet av året. Med förhoppning att vi snart kan träffas fysiskt i våra nätverk och träffar.
Camilla Palm VD, Näringsliv Ulricehamn |
|
|
|
- 3 feb, Fredagsklubben – Kompetensförsörjning i Ulricehamn. Sten Selin, Näringslivsutvecklare på Näringsliv Ulricehamn, presenterar den kompetens- och resurskartläggning som cirka 200 företag i Ulricehamns kommun svarat på under november 2021. Ulf Karlsson, VD på Olinsgymnasiet, presenterar tankar och ambition med möjligheten att starta Yrkesgymnasium i Ulricehamn 2023-2024. Läs mer och anmäl dig här!
- 22 feb, Dialoglunch - Europakorridoren. Vi får besök av Mattias Josefsson, VD för Europakorridoren, som kommer att berätta om deras arbete för att sträckan av nya stambanor i södra Sverige, ska färdigställas så snart som möjligt. Dialoglunchen sker digitalt men vi bjuder på lunch! Läs mer och anmäl dig här!
- 4 mars, Fredagsklubben - Näringslivsstrategin. Camilla Palm, VD Näringsliv Ulricehamn, och Gustaf Olsson, Kommunchef Ulricehamns kommun, kommer att presentera den nya näringslivsstrategin som är framtagen för kommunen. Läs mer och anmäl dig här!
- 10 mars, Föreläsning & workshop i social media för besöksnäringen. Vi på Näringsliv Ulricehamn arrangerar tillsammans med Sjuhärads Kommunalförbund en sociala medier föreläsning & workshop. Till vår hjälp har vi den här gången Sofia Johansson som arbetar som Online Marketing Manager och Anton Sörlin Digital strateg från IPM Ulricehamn som är en digital varumärkesbyrå. Läs mer och anmäl dig här!
|
|
Under hösten förra året påbörjades ett arbete mellan kommun och näringsliv för att med gemensamma krafter utveckla framtidens företagsklimat. Nu har en näringslivsstrategi tagit form.
Målet med strategin är att ständigt förbättra företagsklimatet i Ulricehamns kommun, vilket ska följas upp genom en attitydundersökning som Svenskt Näringsliv gör varje år. Enkäten som riktar sig till företagare och politiker undersöker deras upplevelser av näringslivsklimatet i kommunen. |
|
300 personer behöver anställas av företag i Ulricehamns kommun inom den närmsta tiden. Dock anser 62% av företagen att det är svårt att hitta rätt kompetens. Under november 2021 genomförde vi på Näringsliv Ulricehamn en kompetens- och resurskartläggning. |
|
|
|
Nu är den regionala organisationen i Sjuhärad för dig som nyföretagare igång. Vi på Näringsliv Ulricehamn har tillsammans med flertalet andra Sjuhäradskommuner och med beslut i kommunalförbundet Boråsregionen, varit med och startat den regionala föreningen. Företagstart Sjuhärad. Här kan du få hjälp, information och nätverk när du är i uppstarten av ett nytt företag. Samarbetspartner är bland annat Inkubatorn, Drivhuset, Almi och Coompanion. |
|
|
|
|
Hos Jordbruksverket hittar du utlysningar och tillfälliga stöd som du kan söka. En utlysning innebär att en bestämd summa pengar blir tillgänglig att söka inom ett specifikt område under en viss tid.
Just nu kan du söka:- Nationell plattform för delning av jordbruksdata
- Kunskapsspridning och erfarenhetsutbyte för att öka förutsättningar för jämställt företagande
- Projekt för att främja produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel
- Försöks- och utvecklingsprojekt för att främja produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel
- Bidrag till FOU-projekt inom miljöförbättrande åtgärder
|
|
Tillsammans med Turistrådet Västsverige har vi den här vintern, precis som tidigare vintrar, arbetat fram och satsat medel i marknadsföringskampanjer. Den här vintern har vi kampanjat både i Danmark och på hemmaplan. I den danska kampanjen erbjöds de som bokade innan årsskiftet en "boka tidigt rabatt". Kampanjen gav resultat och på till exempel Skotteksgården och Hotell Lassalyckan var det i princip fullbokat under jul och nyår.
Kampanjen på hemmaplan rullar på och här satsar vi inte bara ihop med Turistrådet, utan här finns även Skövde/Billingen och Falköping med. Tillsammans blir vi starkare och når ut till fler potentiella gäster. Vi kommer också under vintern att få pressbesök från Danmark, då en journalist kommer upp till Ulricehamn och tar del av det utbud vi har och skriver om sin upplevelse i magasinen Femina och Søndag. |
|
|
|
|
Hållbarhetsklivet är Västsveriges samlade initiativ för en hållbar besöksnäring. Här agerar offentliga och privata aktörer för att ställa om till ett hållbart samhälle. Tillsammans skapar vi ekonomiskt bärkraftiga företag och turism som inte leder till onödig miljöpåverkan och är uppskattad av både boende och besökare. Vi når framgång genom ständiga förbättringar med fokus på konkreta initiativ. Ingenting sker av sig själv. Det krävs styrning för att uppnå en hållbar besöksnäring och alla måste dra sitt strå till stacken. Ulricehamns kommun har anslutit sig och vann också pris för Årets Kommunala initiativ för det arbete och den utveckling som sker på Lassalyckan.
Är du ansluten? Om inte, gör det och berätta för dina gäster på din hemsida och i dina sociala medier hur du arbetar för en hållbar besöksnäring och ett hållbart samhälle. |
|
|
|
|
Lokalekonomisk analys är en arbetsmetod för att få en djupare kunskap om läget på orten. Genom att använda olika metoder så som statistik, enkäter och byamöte får vi kunskap om både ortens historia, nuläget och en hint om hur framtiden kan gestalta sig. Verktyget LEA är en viktig del i bygdens fortsatta utveckling. Coompanion hjälper er genom processen och står för kostnader när det gäller statistik, utformning och tryckning av er folder, enklare förtäring m.m. vid stormöte m.m. Erbjudandet gäller under år 2022 till en ort i kommunen med en storlek på ca 200-3 000 hushåll. |
|
|