Senaste nytt ifrån Näringsliv Ulricehamn AB Webbversion
129 NAR logo cmyk 2018
275 kallbadhuset
Nytt år. Nya möjligheter, men också fortsatt stora utmaningar.
Ett annorlunda och utmanande år har gått och fortfarande är ovissheten stor kring när det ska vända och återgå till det mer normala. Vi fick en fantastiskt fin sommar som gjorde att en stor del av vår befolkning tog tillfället i akt att bekanta sig mer med naturen och med utbudet på hemmaplan. Att vi sedan fick en vinter av sällan skådat slag gjorde ju att det på något sätt ändå kändes lite lättare. Vi vet att det är svårt att agera som förut, att många har fått ställa om och det har också vi fått göra i vårt arbete. Vi hoppas att ni vänder er till oss om ni har frågor och funderingar och också om ni har något på gång som ni vill att vi lyfter. För upplysning är nu Johanna Wichers tillbaka efter föräldraledigheten.


Vi arbetar för att stärka besöksnäringen
Vår roll i bolaget är att stärka våra entreprenörer och synliggöra det utbud som finns. Det gör vi genom affärs- och produktutveckling. Vi är ett bollplank och en rådgivare. Vi arrangerar utbildningstillfällen och genomför marknadsföringskampanjer. Vi stöttar företag som vill arrangera evenemang och vi är själva en del av större evenemang som till exempel världscupen i längdskidor.

Vi är också med och utvecklar cykel- och vandringsleder och skyltning till de samma. Vi ger input på vad en besökare efterfrågar. En av våra större insatser är den informationscentral som vi tillsammans med Kultur & Fritid byggt upp på Lassalyckan. Vi är i slutfasen med vårt arbete kring att få Ätradalsleden godkänd som nationell cykelled, vilket innebär att den får samma status som Kattegattleden. Vi samverkar också med övriga Sjuhärad främst kring naturturism i projektet Cykla & Vandra i Sjuhärad. Vi arbetar också på en samverkansstrategi för att stärka besöksnäringen i regionen ytterligare.


Helena Haglund, Turistchef
261 Huvudbroschyr
Broschyrer
Vi ser fortsatt en stor efterfrågan på broschyrer och kartor. Vi har tre broschyrer som vi själva producerar. Vår huvudbroschyr, där vi lyfter vad som finns att se och göra i Ulricehamn i stort. Vår Outdoorbroschyr, som fokuserar mer på utomhusaktiviteter så som vandring, cykling och skidåkning. Den tredje som vi producerar är en spårfolder som visar på utbudet av leder på Lassalyckan. Tillsammans med Kultur & Fritid så har vi också arbetat fram Friluftskartan.
Vill ni ha kartan till försäljning hos er? Kontakta då Klas Persson, klas.persson@nuab.eu
260 ML NUAB LowRes sommar16 1 57894
Nytryck av vår huvudbroschyr och ett utskick via posten
Vår huvudbroschyr är i normala fall en broschyr som finansieras av annonsintäkter. Men i år har vi fått extra medel tillsatta till följd av Covid-19 och vi kommer att kunna producera broschyren utan intäkter eftersom vi vet vilken utsatt situation ni befinner er i. Vi har också avsatt medel för att kunna göra ett utskick av broschyren via posten.
1x1 240 Digital infopoint med touchsk%c3%a4rm
1x1
Var hittar besökarna vårt material?

Vårt material finns att beställa på Turistbyråshopen för de turistbyråer som vill ha material om Ulricehamn i sitt utbud. För våra gäster så finns materialet ute på våra certifierade InfoPoints. Dessa är Hotell Lassalyckan, Basta Kvarn, Ivanhoehuset i Gällstad och Karins Lada. I år har vi satsat på att digitalisera våra InfoPoints och vi har till en början köpt in tre touchskärmar som ska placeras ut. Här ska gästerna kunna söka information om utbudet på vår hemsida.

Broschyrmaterial finns även på våra serviceplatser, ICA Maxi, Cirkle K, informationscentralen på Lassalyckan, Ulricaparken, vid Restaurang Bryggan, Rasta i Strängsered, ICA Supermarket och KappAhl. Vi kör som vanligt ut material till anläggningarna i kommunen inför sommarsäsongen, och vi skickar ut material till de gäster som önskar det.
Broschyrbeställning för besökare
272 Toppbild Ulricehamn 1x1
1x1
Marknadsföringsinsatser
Vi har under året som gått satsat medel i olika marknadsföringsinsatser digitalt, men även i print. Det har som ni alla vet funnits (och finns) en hel del utmaningar att ta sig an i sättet att marknadsföra sig på. Vi känner att vi har hittat vägar att nå ut och vi har fokuserat än mer på vårt närområde. Intresset har varit enormt och besökarna på vår webb har ökat stadigt. Under förra året hade vi drygt 190 000 besökare på vår webb, och under juli månad skedde en fördubbling från 20 000 besökare 2019 till 40 000 besökare 2020.
Läs mer om besöksrekordet på ulricehamnsturistbyra.se under juli 2020 här! 
Läs om statistiken på hemsidan för hela sommaren 2020 här!

Under bara själva världscuphelgen hade vi cirka 8500 besökare inne på hemsidan och under januari och februari drygt 57 000 besökare.
Läs mer om statistiken på hemsidan från i vintras.

Vi har under året som gått förutom våra vanliga marknadsföringsinsatser omfördelat medel i bolaget så att vi har kunnat stötta aktörerna i vår kommun lite extra.
Läs mer här om vilka insatser som gjorts
250 Ulricehamns Padel Place 3 Pricca Studios mindre 640x640transp
Bild- och filmmaterial 640x640transp
På länken här nedan hittar ni bild och filmmaterial som ni gärna får ta del av när ni marknadsför er anläggning tillsammans med övrigt utbud i Ulricehamn. Tänk på att alltid ange fotograf och hör av er till Johanna Wichers om det finns några frågor kring användarrättigheterna, johanna.wichers@nuab.eu.

På länken hittar du också filmer som ger dig tips på hur du kan använda och utnyttja funktioner i sociala medier bäst.
640x640transp
Till bild- och filmmaterial
640x640transp
266 Google my business f%c3%b6retags ID 640x640transp
Ny funktion på vår hemsida kopplat till Google my business 640x640transp
På vår hemsida kan man numera koppla ytterligare en funktion gällande Google My Business till produktbladen. Med hjälp av det plats-ID som företaget har på Google My Business kan vi sedan lägga in det i produktbladet i EPI. I listningen på vår hemsida kan man sedan se om det är öppet eller stängt genom att det syns en liten symbol uppe i det vänstra hörnet. Det är viktigt och väldigt bra att man tar kontroll över informationen på Google. 640x640transp
Manual Google My Business
640x640transp
241 ulricehamnsturistbyra.se
Uppfinn inte hjulet på nytt!
Tänk på att använda den informationen vi har på vår hemsida, och länka från er sida till det
materialet som vi har skapat på www.ulricehamnsturistbyra.se
Till hemsidan
Facebookgrupp för Turistentreprenörer i Ulricehamn
Vår facebookgrupp för er entreprenörer har varit vilande ett tag, men nu kör vi på och lägger upp information löpande. Här kan du som är medlem också lägg in information som du tycker att fler ska kunna ta del av, ställa frågor och utbyta tankar och idéer med kollegor i branschen. Är du inte redan medlem så skicka en förfrågan.
Till Facebookgruppp - Turistentreprenörer i Ulricehamn
246 cykel kallbad 00096450 49886032791 o 1x1
1x1
Turistrådet Västsverige satsar på cykling och fortsätter även sina satsningar på vandring

Under våren kommer Turistrådet Västsverige att göra ett mer omfattande marknadsföringsarbete kring cykel. Man arbetar i detta nu om hemsidan för att ge större utrymme till aktiviteter kopplade till cykling som paket, service, leder m.m. Kampanjen syftar till att skapa större kännedom om Västsverige som cykeldestination. Störst fokus kommer att ligga på semestercykling, det man ibland också kallar för leisure cykling. De kommer också att lyfta MTB och landsvägscykling. Turistrådet Västsverige kör även i år en vandringskampanj under våren för att locka fler att vandra i Västsverige.
Läs mer om Turistrådet Västsveriges satsning
Tips på en boendeanläggning i Jönköping som arbetar med cykling
Samlade tips om produktutveckling för vandring
Cykelturveckan
Som ni vet så fick vi ställa in förra årets Cykelturvecka på grund av rådande omständigheter. Vi för fortsatt en dialog med Cykelfrämjandet riks för att titta på möjligheterna att kunna genomföra arrangemanget i år istället. Beroende på hur den situation vi nu befinner oss i utvecklas, så får vi under våren ta ställning till om vi kan genomföra ett evenemang eller inte. Cykelfrämjandet har gått ut med en förfrågan till sina medlemmar för att se hur de ställer sig till att delta om arrangemanget går att genomföra, men då under andra former än tidigare. Evenemanget ligger i slutet av juli.
Företagsrådgivning och andra stödåtgärder hittar du på nuab.eu
Vi fortsätter företagsakuten året ut så att du som företagare fortsatt kan få hjälp under rådande pandemi. Mejla till helena.haglund@nuab.eu om du vill få mer information.
www.nuab.eu
1x1 255 webb3
1x1
Friluftslivets år – Luften är fri

I år arrangeras Friluftslivets år i hela Sverige. Friluftslivets år 2021 handlar om att lyfta friluftslivet, att få många nya människor att vara ute och att visa upp alla de värden som friluftslivet har. I samband med det har projektet Luften är fri tagits fram. Det leds av Svenskt Friluftsliv med stöd av Naturvårdsverket. Tanken med projektet är att få ut fler i naturen. Få fler att upptäcka och uppleva vår härliga natur och också roliga aktiviteter som man kan göra utomhus.

Cykla & Vandra i Sjuhärad arrangerade ett uppstartsmöte den 9 mars dit alla aktörer och föreningar var inbjudna, för att spinna vidare på temat. Har ni något kul på gång ute i naturen, eller med anknytning till densamma? Lägg då gärna in det i evenemangskalendern för Luften är fri samt på ulricehamnsturistbyra.se
www.luftenarfri.nu
Tillväxtverket - Utvecklingscheckar för företag inom natur– och ekoturism.
Är ni ett besöksnäringsföretag som erbjuder produkter inom natur- och ekoturism? Vill ni utveckla er produkt och/eller ställa om er verksamhet till ändrade förutsättningar till följd av pandemin, klimat­omställningen och den digitala strukturomvandlingen? Då kan ni söka ekonomiskt stöd i form av utvecklings­checkar. Utvecklingschecken kan exempelvis användas till rådgivningsinsatser, kompetensutvecklingsinsatser, affärs- och produktutveckling eller hållbarhetscertifieringar av verksamheten. Utlysningen omfattar cirka 20 miljoner kronor och ni kan ansöka om 50 000-150 000 kronor för ert projekt. Ansökningar tas in löpande till och med 30 juni 2021 eller så länge pengarna räcker.
Läs mer om utvecklingscheckarna här
Leader Sjuhärad – Digitalisera mera
Under april månad kommer Leader att släppa nya sökbara checkar inriktat på digitalisering.
Information på deras webb kommer inom kort.
www.leader-sjuharad.se
253 webb14 1x1
1x1
Visit Sweden - 26 mars kl.10.00 - Naturnära måltidsupplevelser!
Intresset för det Sverige har att erbjuda i form av vacker och unik natur, hållbarhet samt naturlig och hälsosam mat och dryck tycks öka enligt vår trendrapport Måltidstrender 2020. Resenärer idag söker ”naturnära måltidsupplevelser” - en kombination av mat- och naturupplevelser. Hur jobbar företag i Sverige på temat idag och vilka möjligheter finns framåt? Lyssna på olika företagare verksamma inom området. Få tips, inspiration och nya idéer som kan utveckla dina befintliga erbjudanden, eller som kan hjälpa dig att skapa helt nya måltidsupplevelser i naturen.
Läs mer och till anmälan
Sverige-Norden-Världen
Turistrådet Västsverige tillhandahåller ett brett spektrum av stöd och hjälp till verksamheter inom besöksnäringen. Sverige-Norden-Världen är ett system som tydliggör vilka insatser som erbjuds till vilka företag. Systemet säkerställer att verksamheter inom besöksnäringen har möjlighet att ingå i marknadsförings aktiviteter och andra sammanhang baserat på den mognadsgrad som verksamheten har uppnått. Nu tar Turistrådet Västsverige nästa steg i deras arbete med Hållbarhetsklivet och uppdaterar kriterierna för Sverige-Norden-Världen. Hållbarhetsklivet är Västsveriges samlade initiativ för en hållbar besöksnäring. Här agerar offentliga och privata aktörer för att ställa om till ett hållbart samhälle. Läs mer om Hållbarhetsklivet här! 
Läs kriterierna för Sverige-Norden-Världen
129 NAR logo cmyk 2018
Click to visit us on Facebook
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us our homepage
Prenumerera | Avanmälan
$$$open$$