|
|
 |
 |
I slutet av mars vädjade flera småproducenter runt om i landet till dagligvaruhandeln att ta in råvaror och produkter från lokala svenska bönder och matproducenter som normalt inte finns i sortimentet. Daglighandeln svarade genom att öppna upp sina inköpskanaler för nya leverantörer.
Gensvaret har varit över förväntan berättar ICA, Axffod och Lidl i pressmedelanden som skickats ut. Redan nu syns nämligen många av de nya leverantörernas produkter ute i butikshyllorna eller är på väg dit.
För Axfood har deras snabbsspår lett till att över 150 producenter kontaktat dem för att få leverera till Axfoods butiker. Av dessa är omkring 120 stycken godkända och kvalitetssäkrade. Det innebär att butikerna nu har möjlighet att ta in produkterna i sitt sortiment.
Hos ICA har gensvaret varit stort och mer än 250 nya leverantörer har blivit godkända sedan de registrerat sig i ICAs inköpsportal. Ett stort antal av de nya leverantörererna har redan produkter ute till försäljning i enskilda ICA-butiker och inom kort räknar ICA med att ytterligare ett 30-tal leverantörer kommer börja leverera till enskilda ICA-butiker.
Även Lidl upplever att gensvaret har varit enormt och att många kontaktat dem för att inleda samarbete. Det är både små, medelstora och stora företag inom bland annat kött och chark, frukt och grönt, mejeri och konfektyr, från alla delar av landet som visat intresse. Så här långt är tre nya leverantörer är godkända men intresseanmälningarna gås igenom kontinuerligt och fler läggs till..
|
|
|
|
Branschorganisationen Livsmedelsföretagen lyfter fram de goda insatser som deras medlemsföretag gör i kampen mot coronapandemin.
På hemsidan lyfts ett 30-tal inatser fram som de 800 medlemsföretagen tillsammans med sina 50 000 medarbetrare genomfört de sista veckorna.
Det handlar om alltifrån att leverera fredagsmys till sjuka barn, chokladkärlek till intensivvårdspersonal till att omvandla 700 000 liter vodka till handsprit och desinfektionsmedel för vården.
"Det här klarar vi, tillsammans", säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
|
|
|
|
Västra Götalandsregionen erbjuder olika företagsstöd med anledning av Coronautbrottet.
Småskaliga livsmedelsproducenter som framförallt levererar till restauranger har pågrund av coronapandemin fått stora problem. I ett samarbete med Västra Götalandsregionen har Lokalproducerat i Väst tagit fram utbildningsprogram för företag med liknande behov.
Företag som anmäler sig kan ansöka hos Västra Götalandsregionen för upp till 70 procent av kostnaden för lön och utbildningskostnad. Stödet är begränsat till 27 600 per anställd och 100 000 per företag. Västra Götalandsregionen har avsatt 2,5 miljoner kronor för denna satsning. Genom att klicka på knappen nedan kan du läsa mer om detta och övriga företagsstöd som Västra Götalandsregionen erbjuder.
|
|
|
|
Stödet riktar sig till företag med nya skalbara lösningar som kan möta lokala utmaningar i pandemins spår. Ansökan bedöms utifrån potential till både samhällsnytta och affärsnytta och behovet av lösningen ska ha uppstått i krisen och vara verifierat av behovsägare.
Västra Götalandsregionen vill med denna utlysning främja både företagsutveckling och lokal samverkan där företag ställer om för att möta behov som samhället har kopplat till områden som vård, omsorg, utbildning, logistik, digitalisering, delaktighet, handel, stadsutveckling, tjänsteutveckling med mera.
Ansökningsomgång 1 stänger 8 maj med beslut senast 15 maj Ansökningsomgång 2 stänger 29 maj med beslut senast 5 juni
|
|
|
|
För dig som missade AGFO Talk den 28 april finns nu möjlighet att ta del av sändningen på deras webb där AGFO trendspanade och samtalade med experter och aktörer.
Ett mycket matnyttigt webbinar nu när konsumenten efterfrågar bra växtbaserade proteiner.
Klarar branschen även kravet på svenskt ursprung och vad är egentligen flaskhalsarna som hindrar en ökad svensk produktion?
|
|
|
|
Övergången till vegetarisk kost är ett av de starkaste verktygen för ett mer hållbart matsystem. Men för att få tillräckligt stor effekt krävs att den stora massan följer med på resan. Om detta och drivkrafterna för konsumenten att välja vegetariskt föreläste Maria Gustavsson, Innovation manager ICA Sverige AB, på Samla Sveriges ERFA-möte i april.
Livsmedelsacceleratorn deltog som åhörare och på vår hemsida delar vi med oss av de saker som vi tog med oss hem från den intressanta föreläsningen.
|
|
|
|
Hur ska du tänka kring livsmedelsförpackningar och vad är egentligen en hållbar förpackning? Är plast den stora boven och hur säkerställer du att förpackningen återvinns? Vilka särskilda regler gäller för livsmedelsförpackningar och hur kan du kommunicera kring företagets förpackningar?
Konsumentens efterfrågan på hållbara förpackningar fortsätter att öka. Den 27 maj har du möjlighet att lyssna på och ställa frågor till experter inom förpackningsområdet.
Vi kommer ha experter och företag på plats kopplat till återvinning, pant och lagstiftning där information, erfarenheter och framtidsutsikter blandas.
Datum: Onsdagen den 27 maj Tid: 09.00-11.00 Plats: Digitalt seminarium
|
|
|
|
Den 2 Juni bjuder Livsmedelsacceleratorn in till ett inspirerande Trendseminarium inom livsmedel med fokus på framtida möjligheter för små och medelstora livsmedelsföretag.Trendföreläsare är Mintel – den ledande marknadsundersöknings-byrån inom livsmedelssektorn som i över 40 år har gett branschen kraftfulla och handlingsbara insikter.
Varje månad bevakar Mintel 38 000 produktlanseringar och varje dag frågar de tusentals konsumenter om deras åsikter. De samlar meningsfulla observationer från hela världen och håller reda på de senaste trenderna och innovationerna för att ge deras kunder den kunskap de behöver för att bygga ett kraftfullt varumärke eller lansera en framgångsrik innovation på marknaden.
Seminariet kommer att hållas på engelska. Missa inte detta!
Datum: Tisdag 2:e juni Tid: 13:00 – 16:00 Plats: Digitalt seminarie
|
|
|
|
Hur påverkar smak, doft, känsla, hörsel och utseende en produkt? Hur kan förändrade sensoriska egenskaper påverka försäljningen? Vad säger konsumenten och hur fungerar egentligen en tränad sensorisk panel?
Under seminariet får du ta del av presentationer och har möjlighet att ställa frågor i en chatt eller vid frågestunden. Vi kommer även att ha en del praktiska övningar, och för att det ska vara möjligt kommer du innan den 10 juni få ett kit med prover hemskickat till en postadress som du kommer få uppge i samband med din anmälan.
Datum: Onsdag 10 juni Tid: 15.00-17.30 Plats: Digitalt seminarium Anmälan stänger: 25 maj
|
|
|
|
|
|
|
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se. |
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. |
|
|
|
|
|
|