|
Vi på Livsmedelsacceleratorn vill även passa på att säga ett stort grattis till Mycorena som mitt under coronapandemin lyckats ta in 12 miljoner kronor för expandera sin produktion och sina uppskalningsaktiviteter.
Mycorena är ett företag som vi har haft nära kontakt med under åren och stöttat på olika sätt. Bland annat i ansökan till finansieringsmöjligheten Innovativa Startusp steg 1 och Food Venture.
|
|
|
|
Enterprise Europe Network (EEN) är världens största affärsnätverk för små- och medelstora företag med internationella ambitioner. Jag är en av representanterna i Sverige som hjälper företag att hitta nya kontakter internationellt, dessutom helt kostnadsfritt då nätverket finansieras av EU och tillhandahålls av Tillväxtverket.
Vad kan EEN hjälpa mig med?
EEN hjälper företag som vill etablera sig eller växa internationellt och behöver hitta rätt kontakter och affärspartners, som till exempel distributörer eller producenter. Det kan också vara så att man söker en underleverantör till sin verksamhet i Sverige eller en ny teknologi som gör att man kan utveckla sitt företag. EEN hjälper också till att hitta och söka offentlig finansiering för att finansiera satsningar på regional, nationell eller internationell nivå.
Om jag kontaktar EEN, hur går processen till?
Tillsammans går vi igenom företagets behov och gör upp en plan framåt, tex en internationaliseringsstrategi. För att hitta partners kan man lägga upp en profil i nätverkets enorma databas där andra EEN-noder i hela Europa kan läsa den och matcha med sina lokala aktörer. Jag kan också skicka mer direkta förfrågningar till specifika länder då jag är medlem i en sektorgrupp som heter ”Agrofood” där alla vi som är inriktade på livsmedel är medlemmar och har bra kontakt. Man kan också delta på internationella match-making event som EEN anordnar, numera digitalt såklart.
Är EEN aktuellt även med tanke på coronapandemin?
Absolut, nätverket är högst aktivt trots coronapandemin. Självklart är det svårare med export till vissa länder just nu, men då kan EEN hjälpa företagen att tänka om och hitta nya marknader eller nya sälj- och distributionskanaler.
Om jag som livsmedelsföretag vill få hjälp kan jag kontakta dig då?
Ja det kan du! Maila till matilda.e.persson@ri.se eller ring på telefonnummer 0734- 61 69 99.
|
|
|
|
|
|
|
Många livsmedelsföretag upplever certifieringsfrågan som en djungel. Vad ska man egentligen välja, vilken är bäst, vad vill konsumenten ha och vad kostar det? Detta tog Livsmedelsacceleratorn fasta på när vi bjöd in till ett digitalt seminarium om livsmedelscertifiering den 27 april.
Svenskmärkning, KRAV och Sigill Kvalitetssystem medverkade och berättade om de olika märkningarna. Livsmedelsacceleratorns Malin Axel-Nilsson berättade också om certifieringarna EU-ekologiskt, FSSC 22000 och BRC Food.
Behovet av certifieringar kan uppkomma av olika anledningar - kanske ställer kunden krav och kräver en certifiering eller så ligger lagkrav som bakgrund, men certifiering kan även handla om konsumentens efterfrågan och att man vill använda en certifiering i sin marknadsföring.
För att du som livsmedelsföretag ska hitta rätt i djungeln har Malin gjort en sammanställning på vår hemsida av de olika certifieringarna som togs upp i seminariet. Du hittar även kontaktuppgifter till de olika certifieringsorganen.
|
|
|
|
I veckan bjöd Livsmedelsacceleratorn tillsammans med SAMLA Sverige in till en cookalong på Instagram tillsammans med mästerkocken Louise Johansson på Taste by Louise och Linnea Sjögren på Catxalot.
På YouTube finns en film där Linnea visar hur enkelt du kan skörda blåstång, en av ingredienserna i fisksoppan som tillagades. Det du behöver tänka på är att välja tång som växer på exponerade platser med strömmande och friskt vatten. Undvik att plocka alger som växer nära avlopp och i båthamnar. Innan du använder tången behöver du skölja igenom den väl.
Vill du veta mer om olika arter kan du (gratis) ladda ner appen Livet i havet (App Store eller Google Play och beställa Catxalots tångguide.
|
|
|
|
Hur ser framtiden ut gällande livsmedel? Vad äter och dricker vi 2030? Hur påverkar de globala livsmedelstrenderna svenska konsumenter och hur kan man som livsmedelsföretag omvandla dessa trender till möjligheter?
Trendföreläsare i session 1 är Mintel som är världsledande inom livsmedelstrender och marknadsundersökningar. I session två delar Peas of Heaven, Picadeli och Risenta med sig av olika erfarenheter.
Datum: tisdag 2 juni Tid: 13:00-16:15 Plats: Digitalt seminarium via verktyget Zoom. Länkar skickas ut måndag den 1 juni.
Anmälan stänger: 29 maj kl 00:00
|
|
|
|
Hur påverkar smak, doft, känsla, hörsel och utseende en produkt? Hur kan förändrade sensoriska egenskaper påverka försäljningen? Vad säger konsumenten och hur fungerar egentligen en tränad sensorisk panel?
Datum: Onsdag 10 juni Tid: 15.00-17.30 Plats: Digitalt seminarium
Anmälan är stängd och testkiten är utskickade men du är välkommen att delta även utan testkit. Maila therese.arvidsjo@ri.se för att anmäla dig.
|
|
|
|
En fördubblad omsättning i närtid är målet för när företagsbyggaren Sjöson från Göteborg tar över som huvudägare i Savolax. Enligt ett pressmeddelande kommer Savolax att utöka satsningen på måltidslösningar för att nå målet.
- Savolax står för hantverk och kvalitet och är precis den typ av entreprenörsdrivet företag i hållbara branscher som lockar oss, säger Ulrika Garbrant, ansvarig för Sjöson Food & Beverage i en kommentar.
- Den stora tillväxten för oss kommer att ske genom en satsning på måltidslösningar för svenska konsumenter. Dessutom fortsätter vi att ta fram nya smaker och produkter för att locka nya målgrupper. Vi erbjuder redan smakrika nuggets och laxbiffar med tillbehör och vi har mer på gång, säger Anna Martinsson, som kvarstår som VD.
|
|
|
|
|
|
|
Coronapandemin har slagit väldigt olika inom den svenska livsmedelsindustrin skriver Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande den 18 maj. Många småproducenter har tappat nästan all försäljning medan andra företag kämpar med att möta en ökad efterfrågan skriver de bland annat. Livsmedelsexporten tvärstannade i mars, och för företag med försäljning till hotell och restaurang så har våren varit nattsvart, visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för första kvartalet 2020.
Konjunkturbrevet för årets första kvartal präglas av coronakrisen. Hamstringsvågen som rullade över Sverige i mars månad resulterade i en av de starkaste omsättningsuppgångar svensk dagligvaruhandel upplevt. Detta spillde naturligtvis över på en lång rad svenska livsmedelsproducenter, dvs de som producerar maten och drycken som dagligvaruhandeln säljer. För att kunna möta en ökad efterfrågan har 25 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar nyanställt den senaste månaden. Detta är dock bara en del av bilden, enligt Livsmedelsföretagen.
Dagligvaruhandeln är den enskilt största kunden för svenska livsmedelsproducenter men inte den enda. En annan betydande kund är företag inom hotell, restaurang och catering som i mars förlorade 70–90 procent av sina kunder. Detta har i sin tur påverkat livsmedelsproducenter som levererar till sektorn. I vissa fall minskade efterfrågan med 80 procent och 15 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar har sagt upp eller varslat personal och en tredjedel av företagen har korttidspermitterat säger Livsmedelsföretagen..
− Ska jag sammanfatta det här coronapräglade kvartalet så skulle jag säga att det har varit turbulent och extremt utmanande. I en tid med närmast total oförutsägbarhet gällande inkomna orders, hög personalfrånvaro och rubbade varuflöden har våra medlemmar lyckats upprätthålla produktionen och fylla butikshyllorna med mat och dryck. Att detta ens är möjligt i en av de värsta kriserna i mannaminne vittnar om den enorma kreativitet, flexibilitet och engagemang som finns bland de svenska livsmedelsföretagen och deras anställda, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen i pressmeddelandet.
|
|
|
|
När ICA släpper sin framtidsrapport 2020 fokuserar de mer på lösningar än på hot och vill med det åstadkomma fokus.
Vi vet att vi endast har 8 år kvar tills vi passerar 1,5 graders global uppvärmning, vi vet också att vi är mitt i den sjätte massutrotningen av arter och vi vet att vi kan vara 10 miljarder människor på vår planet 2050. Med andra ord, tiden att agera är knapp. Och det finns möjligheter att agera och kunna förändra. Idag står matproduktionen för 26 procent av växthusutsläppen vilket innebär att vi som konsumenter har större förändringskraft i våra matkassar än vad vi tror.
Framtidsrapporten slår fast att det finns en stor klimatpotential i att skapa ett hållbart matsystem och den är en sammanställning av befintliga vetenskapliga rapporter och intervjuer med experter för att identifiera de tre förändringsområden med störst potential att göra skillnad och påskynda omställningen till ett hållbart matsystem för svensk matkonsumtion. Omställningen till ett hållbart matsystem är angeläget för alla aktörer och det börjar som sagt bli ont om tid.
Rapporten identifierar tre områden som kan bidra med stor positiv förändringskraft för att skapa ett mer hållbart matsystem både globalt och inom Sveriges gränser:
Ett mångfaldsjordbruk där jordbruket får blomstra i takt med den biologiska mångfalden En svenskare matloop för att återskapa närheten mellan producent och konsument Hållbar växtbaserad mat som bidrar till både människans och planetens hälsa
Det är en mycket spännande läsning som presenterar resultat såväl som bjuder in till dialog.
|
|
|
|
Vad kan krisen innebära för innovation, hållbarhet, investeringar och företag i framtidens matsystem, efter corona?
Frågan ställs av AGFO och även om svaren inte är helt klara än gällande hur coronapandemin påverkar oss lyfter AGFO frågor värda att diskutera och lärdomar att dra så här långt – så att vi står bättre rustade inför de kriser som kan dyka upp i framtiden.
I rapporten är frågor ställda till ett hundratal företag – startups, små och större bolag i hela värdekedjan – och ett stort antal nyhetsartiklar har lästs igenom samt ett trettiotal aktörer – forskare, entreprenörer, investerare har intervjuats. Allt sammanställt i en rapport som presenterades i veckan. Vill du läsa den finns den att ladda ner kostnadsfritt från AGFO:s hemsida.
|
|
|
|
Den 22 oktober i år arrangeras Chark-SM för elfte gången i Göteborg. Nytt för i år är bland annat att det öppnas en helt ny tävlingsklass för vego-produkter och att inträdet till mässan är kostnadsfritt.
Från och med i år är det Kött och Charkföretagen (KCF) och Tidskriften Kött & Chark som arrangerar Chark-SM. Forskningsinstitutet RISE som tidigare stått bakom evenemanget har i år utöver bedömning av köttprodukter, uppdraget att även provsmaka och bedöma en mängd olika vego, lakto-ovo vegetariska och veganska produkter.
– Det är naturligt för Chark-SM att utvecklas i takt med konsumenternas efterfrågan och det gör att vi nu utvecklat en ny vegoklass som komplement. Fokus ligger fortfarande på klassiska köttprodukter, men våra medlemmar kan tillverkningsprocesserna och kvalitet, vilket gör att många redan har utvecklat denna typ av produkter, säger Magnus Därth vd för Kött och Charkföretagen i ett pressmeddelande.
Anmälan för tävlingsbidrag till Chark-SM är öppen från den 4 maj till den 28 augusti 2020 och du anmäler dig på www.charksm.se
|
|
|
|
Målet är att projektet ska bidra till en starkare livsmedelsproduktion i Sverige och som ett led i detta erbjuds företag inom livsmedelskedjan utbildning och rådgivning inom bland annat rekrytering, företagsanalys och kompetensutveckling.
Arbetet pågår för fullt och fler företag är välkomna att ansluta sig. Anmäl dig till nyhetsbrevet för mer information om projektet.
|
|
|
|
Förra veckan presenterade regeringen, Centerpartiet och Liberalerna ytterligare åtgärder som ska underlätta för svenska företag. Denna gång med särskilt fokus på små och medelstora företag som har behov av finansiering i ett besvärligt läge. En del i åtgärdspaketet innebär att Almi Invest förstärks med 400 miljoner kronor som ska användas för riskkapitalinvesteringar i innovativa startups och tillväxtbolag.
- Vi har ett uppdrag att investera i tidiga skeden där det saknas tillräckligt med privata investerare. Här har vi som Sveriges mest aktiva investerare en viktig och ibland avgörande roll att spela i kristider, då tillgången på privat kapital minskar, säger Mikael Karlsson, vd på Almi Invest, i ett pressmeddelande på Almis hemsida.
Det extra riskkapitalet ska gå till att klara de akuta kapitalbehov som uppkommit i startupsektorn. Det ska också stötta den tidiga svenska riskkapitalmarknaden även på sikt. Kapitalet är en del av nästa ändringsbudget. Beslut om åtgärderna förväntas fattas av riksdagen i maj.
|
|
|
|
Nu utlyser Vinnova följdfinansiering på upp till 900 000 kr att söka för startups som genomgått Innovativa Startups steg 1.
Stödet är till för att fortsatt utveckla affären eller lösningen och har ett krav på 10 procent medfinansiering. Ansökan öppnar 16 juni och stänger 25 augusti.
Behöver du ett par extra ögon? Kontakta Livsmedelsacceleratorn så ger vi feedback på din ansökan.
|
|
|
|
|
|
|
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se. |
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. |
|
|
|
|
|
|