Vi höjer tempot på tillväxten!
5564 la logo
Webbversion > | Hemsida >
13525 semester
Hej!
Detta nyhetsbrev går till dig som är aktiv inom livsmedelsnäringen i Västra Götaland för att informera dig om vad som händer i branschen samt om vårt kostnadsfria utvecklingsstöd till små och medelstora livsmedelsföretag med aktiviteter som behovsanalys och rådgivning, seminarier, nätverk, lots till experter och finansieringsmöjligheter samt partnersökning.
13527 Kosteralg m logo
LIVSMEDELSACCELERATORN

Grattis till Kosteralg, som beviljats 300 000 kronor för ansökan till Innovativa startups steg 1
Hej Simon Johansson, CEO på Kosteralg. Kan du berätta vilka ni är och vad ni gör?

Genom KRAV-certifierad svenskodlad tång (även kallat makroalger) hjälper KosterAlg företag och människor att skapa hållbara och näringsrika produkter av högsta kvalité. Med människan och planeten i centrum är vår mission att bidra till omställningen mot hållbar livsmedelsproduktion (och förhoppningsvis utveckla andra spännande applikationer i framtiden!). Vi odlar våra produkter i rena havsvatten i Kosterhavet på den svenska västkusten.

Hur gick ansökan till Innovativa Startups till?

Vi ansökte nyligen om stöd från Vinnova för att utveckla vår affär samt produktionsprocesser - och fick till vår glädje det beviljat. Livsmedelsacceleratorn bidrog med bra feedback och idéer under vår ansökan, vilket vi var väldigt glada att få ta del av, och detta hjälpte oss att i slutändan kunna skicka in en väl genomarbetad ansökan som lyfte fram vårt företag och vad vi kan bidra med till en hållbar utveckling av branschen.

Vad har ni för målsättningar framöver?

Målet är att våra kunder skall skapa extraordinära produkter som både smakar gott, har höga näringsvärden och håller en genomgående hög kvalité. Vad sägs om flamberad tång på en stjärnkrog i Stockholm, en Seaweed-burgare på grillen från ett av Sveriges mest innovativa vegetariska företag – eller varför inte en Gin & Tång(ic) där ett mikobryggeri från Bohuslän har skapat en fantastisk Gin smaksatt med vår produkt Havssallad!
13526 Unga Landsbygdspriset Marcus
Unga Landsbygdspriset i Väst 2020 - Grattis H Karlsson Charkuterifabrik!
Unga Landsbygdspriset i Väst delas årligen ut till personer 15–30 år som på ett framgångsrikt sätt har startat eller drivit företag på landsbygden. Två unga företagare vinner 25 000 kronor vardera och 2020 prisas Marcus Karlsson från Härryda och Filip Larsson och Sara Runsten från Skara.

Förutom Stekosterian i Skara som vi uppmärksammade i vårt förra nyhetsbrev vill vill vi på Livsmedelsacceleratorn nu även gratulera Marcus Karlsson på H Karlsson Charkuterifabrik / Peas of Heaven. Marcus fick ta emot sitt pris i början av juni för sitt bidrag att lansera ett nytt veganskt sortiment, Peas of Heaven, som kompletterar företagets traditionella charksortiment i dagligvaruhandeln.

Gemensamt för båda vinnarna av Unga Landsbygdspriset är att de är framgångsrika företagare i små orter och att de driver på utvecklingen av svensktillverkade ekologiska och veganska produkter.

Stort grattis till er båda och lycka tiil!
Läs mer >
12913 LIVA
Stort tack för denna termin - Vi ses igen i augusti!
Våren har minst sagt varit omtumlande för oss alla. När Corona/Covid-19 stod för dörren var vi fast beslutna över att vi skulle fortsätta stödja er på bästa sätt och på ett så normalt sätt som möjligt. Kanske var det viktigare nu än någonsin.

Vi är glada över all den kunskap ni delar med er av och att ni är öppna med era behov. Vi vet att det är tufft nu- det har ni bland annat svarat på i vår enkät om Corona, i våra möten med er och vi kan även se det när vi pratar med våra samarbetspartners runt om i landet.

Läget är unikt och det finns inget svar på hur länge detta ska pågå eller någon magisk modell som fungerar på alla livsmedelsföretag. Vi är dock otroligt ödmjuka inför er kunskap och beslutsamhet om fortsatt tillväxt. Vårt syfte är att skapa tillväxt i den regionala livsmedelsbranschen och det är för er som vi finns till. Vi är tacksamma för att ni är lyhörda och lyssnar till de tips och råd vi delar med oss av.

Trots restriktioner om att inte få ses fysiskt kunde vi ställa om såväl våra möten som seminarium till digitala kanaler, och det har faktiskt fungerat riktigt bra!

Vi har haft flera individuella möten med er där vi lotsat er vidare till bl.a. kompetens och finansiering, och vi har även utifrån era behov, erbjudit er digitala seminarier inom olika områden.

Under våren har vi haft 228 deltagare på våra 6 seminarier som vi anordnat i egen regi. I detta nyhetsbrev kan du läsa om våra tre senaste seminarier där du också får med dig matnyttiga tips att koppla till din verksamhet. Vi hoppas att det blir spännande läsning, kanske från en solstol eller en skön hängmatta.

Vi är tillbaka igen i början på augusti. Ha nu en riktigt fin sommar!

Hälsningar teamet på Livsmedelsacceleratorn
Läs mer >
13547 snip 5260459 1920
Sammanfattning av vårens event med Livsmedelsacceleratorn:

Taste is King – Enkelhet, hälsa och hållbarhet, men smaken fortfarande kung när Mintel levererade livsmedelstrender
Hur ser framtiden ut gällande livsmedel? Vad äter och dricker vi 2030? Hur påverkar Corona och de globala livsmedelstrenderna svenska konsumenter och hur kan man som livsmedelsföretag omvandla dessa trender till möjligheter?

Den 2 juni besvarades frågorna av trendspecialisterna Mintel i vårens mest bokade digitala seminarium som Livsmedelsacceleratorn i samarrangemang med SAMLA Sverige bjöd in till. En snabb summering av trenderna som lyftes fram är att den allt mer medvetna konsumenten ställer nya och högre krav på företagen de handlar av. I framtiden kommer framgångsrika företag vara de som både förbättrar vår hälsa och gör världen bättre. Men, oavsett trender måste maten i första hand tilltala konsumenten och smaka gott. Taste is king även i framtiden.13543 Mintel trendsUppskattat med lokala företagscase

Efter seminariet med Mintel lyssnade vi till Tomas Bergqvist från Peas of Heaven, Gunilla Kjellmer från Picadeli och Ida Engsfors från Risenta, som alla tre på olika sätt angripit trender eller ställt om. Peas of Heaven har haft en fantastisk resa och skapat tillväxt i en kategori som bygger på växtbaserat protein- såväl i Sverige som på andra marknader. Gunilla Kjellmer berättade generöst om hur Picadeli fått ställa om utifrån Covid-19 och Ida Engsfors berättade om hur man på Risenta skapat en varumärkesförflyttning baserat på trender.

Seminariet blev mycket uppskattat och av de som svarade på vår enkät var 92,3% nöjda eller mycket nöjda med ämnet. Särskilt uppskattat var det att få ta del av företagscasen som presentareades av Peas of Heaven, Picadeli och Risenta.

Vill du veta mer om trender som påverkar dig som livsmedelsföretag? Klicka på knappen Läs mer nedan och ta del av Mintels prtesentation från seminariet och rapporten ”Mintel Global Food and Drink Trends 2030” på vår hemsida.
Läs mer >
1x1 13545 smoothie 2820842 1920
1x1
Hållbara livsmedelsförpackningar –
En het potatis, men vad är det egentligen företagen vill veta?
Den 27 maj höll Livsmedelsacceleratorn ett digitalt seminarium om hållbara förpackningar, ett ämne som verkligen är en het potatis i dessa dagar. Medverkande var RISE- experterna Ann Lorentzon, Hans Steijer, Cathrine Lövgren och Tatjana Karpenja som bland annat pratade om funktionskrav, återvinning och plast, om lagkrav för material som kommer i kontakt med livsmedel, om producentansvaret samt om biobaserade och cirkulära förpackningar.

Medverkade gjorde även Erik Lindroth, Sustainability Director Tetra Pak Europé & Central Asia. Erik pratade om Tetra Paks hållbarhetsarbete ur ett cirkulärt perspektiv och berättade att världens första Svanenmärkta dryckeskartong är här. Erik gav även exempel på hur Tetra Pak arbetat med att minska den fossila plasten i sitt material där mer än 30 000 ton fossil plast blivit plantbaserad sedan 2014. En imponerande siffra.

Hur ser framtidens optimala förpackning ut?

Seminariet blev mycket uppskattat och 92% var nöjda eller mycket nöjda, 100% tyckte att seminariet var relevant och 95,8% tyckte att de fått ny kunskap.

Just att företag söker efter kunskap om hållbara livsmedelsförpackningar har vi fått indikationer på tidigare och det märktes att ämnet var intressant då föredragshållarna inte hann svara på de frågor som kom in under seminariet.

Deltagarna ville bland annat veta hur framtidens optimala förpackning ser ut, vart man ska börja om man är ett litet livsmedelsföretag och vilka krav man ska ställa om man jobbar inom offentlig sektor.

Frågorna var så relevanta och bra att vi lät sammanställa dem och experternas svar för att även ni som inte hade möjlighet att vara med kan ta del av dem. Ni hittar samanställningen på vår hemsida genom att klicka på knappen Läs mer nedan.

Hoppas det blir en uppskattad läsning!
Läs mer >
13539 ice cream 2588541 1920 1x1
1x1
Fem konkreta tips till dig som vill starta ditt arbete med sensorik
Hur påverkar smak, doft, känsla, ljud och utseende en produkt? Hur kan förändrade sensoriska egenskaper påverka försäljningen? Vad säger konsumenten och hur fungerar egentligen en tränad sensorisk panel? 

När Livsmedelsacceleratorn den 10 Juni bjöd in till en eftermiddag med introduktion till sensorik fick deltagarna bland annat svar på ovan frågor, genom att teori blandades med praktiska övningar och tester.

Men det var inte självklart att seminariet Introduktion till sensorik med RISE-experterna Penny Bergman och Cecilia Norman skulle vara en del av vårt program under våren när alla seminarier fick ställas om till digitala kanaler. Med sensorik är det ju så otroligt viktigt med upplevelsen och att faktiskt få arbeta med sina sinnen.

Sensorik analys är ju en vetenskaplig disciplin som framkallar, mäter, analyserar och tolkar reaktioner på egenskaper hos livsmedel och andra material genom just våra sinnen; syn, smak, lukt, hörsel och känsel. Men skam den som ger sig! Genom att i förväg skicka ut praktiska kit till deltagarna kunde vi (trots lite teknikproblem) genomföra ett lyckat seminarium.

Att starta med redan nu

   
För en del av deltagarna var detta helt ny kunskap att sätta tänderna i, medan det för andra fanns delar de kände igen sig i eller redan arbetade med i sina företag. Av de som svarade på vår enkät tyckte 90,5% att de fått tips eller verktyg att direkt applicera på sin verksamhet. Med de betygen är vi glada att vi kunde genomföra seminariet. För dig som missade seminariet kan du ta del av fem konkreta tips om hur du startar ditt arbete med sensorik på vår hemsida. Klicka på knappen Läs mer för att komma dit.

Läs mer >
12658 innovation 561388 1920
FINANSIERINGSMÖJLIGHETER OCH STÖD

Ansök nu till Innovativa startups, Steg 2
Vi vill påmina om att Vinnova nu utlyser följdfinansiering på upp till 900 000 kr att söka för startups som genomgått Innovativa Startups steg 1. 

Innovativa Startups steg 2 riktar sig till de företag som har genomfört projekt inom Innovativa Startups steg 1. Stödet är till för att fortsatt utveckla affären eller lösningen och har ett krav på 10 procent medfinansiering. Ansökan öppnade den 16 juni och stänger 25 augusti.
Läs mer >
OMVÄRLSDSBEVAKNING
13551 new york 5010964 1920
1x1 13560 runner beans 1835646 1920
1x1
Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel
Den vegetariska trenden ser inte ut att avta men för konsumenterna kan det ibland vara svårt att veta vad som gäller. Därför lanserar företaget Plant Based Standard nu en ny certifiering med samma namn för att underlätta för producenter, livsmedelsbutiker, restauranger och konsumenter.

– Vi har sett att det finns ett behov av en certifiering för livsmedel, det finns många märkningar i dag men ingen  etablerad märkning i Europa som utför kontroll på plats, säger Sara Thollander, vd på Plant Based Standard.

Den nya standarden certifieras från en början av de etablerade certifieringsorganen Controlcert Scandinavia och Valiguard men i ett senare skede kan även andra ackrediterade certifieringsbolag ha möjlighet att utföra certifieringen. Regelbundna provtagningar kommer då att utföras och även oanmälda kontroller kommer att genomföras.

För att få certifieringen måste produkterna vara helt växtbaserade och för restauranger och butiker som vill certifieras krävs det att ett en viss mängd av utbudet är växtbaserat.

Källa: food-supply.se
13561 vegetables 3808393 1920
1x1
1x1
Livsmedelsföretagen: Kommer sommaren rädda Sveriges småskaliga livsmedelsproducenter?
För många mindre livsmedelsföretag är sommaren årets viktigaste säsong och på grund av corona kommer miljontals svenskar ”hemestra”. 

Trots detta räknar nästan 70 procent av företagen med en sämre försäljning än förra sommaren, visar en undersökning som branschorganisatioen Livsmedelsföretagens har genomfört.
Läs mer >
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se.
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen.
2738 instagram circle 732 in
 
$$$open$$