Vi höjer tempot på tillväxten!
5564 la logo
Webbversion > | Hemsida >
13538 coffee 1117933 1920
Hej!
Detta nyhetsbrev går till dig som är aktiv inom livsmedelsnäringen i Västra Götaland för att informera dig om vad som händer i branschen samt om vårt kostnadsfria utvecklingsstöd till små och medelstora livsmedelsföretag med aktiviteter som behovsanalys och rådgivning, seminarier, nätverk, lots till experter och finansieringsmöjligheter samt partnersökning.
1x1 13937 Magnus Rybergs 640
1x1
Innovationsledning-

Vägen till styrning och långsiktig lönsamhet för Rybergs Charkuteri AB
Innovationsledning används för att strukturera innovationsprocessen och skapa långsiktig lönsamhet - Att ta reda på vart man befinner sig. För vad tror du händer med ditt företags omsättning om ni fortsätter på samma sätt som ni gör i dag, 5-10 år framåt? Stiger, stagnerar eller sjunker den?

På Rybergs Charkuteri AB har man många järn i elden på det där härliga sättet som man har i mindre livsmedelsbolag. Sedan Magnus Holmström tog över som VD har han bl a arbetat med att strukturera upp olika arbetsprocesser, där de bland annat genomfört en Innovationsanalys, via projektet Swennis, tillsammans med Livsmedelsacceleratorn och RISE under våren. Vi fick möjlighet att ställa några frågor till Magnus om hur han upplevde arbetet:

Hur uppstod ert intresse för innovationsanalys?

Det var när vi fick DLF:s innovationsrapport presenterad för oss, där man gjort en genomlysning av 500 bolags innovationsförmåga. Vi ville benchmarka mot den och få ledningsgruppen att bidra till arbetet med våra innovationer. Det intressanta är ju att se hur man förhåller sig- att göra en självskattning. Vi i ledningsgruppen svarade på ett antal frågor, där alla svarade utifrån sin egen uppfattning och det visade sig att vi hade en hel del spridning i svaren, att vi inte var riktigt samsynta i alla delar. Vi insåg att vi behövde sätta en process/ett arbetssätt för hur vi ska arbeta med innovationer.

Läs hela intervjun här >
13939 network 3711148 1920
TEMA DIGITALISERING
Det där med digitalisering är ett svårt begrepp. Alla pratar om det, vill få till det och vet att det behövs för att ta sig vidare i utvecklingskedjan. Dock vet vi att frågorna hopar sig; 
  • Vad är egentligen digitalisering? 
  • Vad innebär det för oss? 
  • Hur och vart börjar man? 
  • Vad är det egentligen som krävs för att man ska lyckas med sin digitaliseringsresa?
Här har vi samlat lite tips för dig som vill veta mer. 
13928 (2) Dags att Digitalisera 1x1
1x1
Dags att digitalisera
RISE har med finansiering från Tillväxtverket utvecklat plattformen, Dags att digitalisera. Plattformen är ett till dig som vill ta ditt företag vidare med hjälp av digitalisering. 

Här samlas insikter, tips, inspiration och råd från experter, forskare och företag som testat sig fram i att utveckla sig digitalt. I plattformen hittar du 200 korta avsnitt att välja fritt ibland och som om bidrar till en djupare omvärldsförståelse och fler perspektiv på olika frågor inom området.

Allt material är fritt att använda och sprida, så det är bara att hugga in!
Läs mer >
1x1 13919 laptop 3087585 1920
1x1
Workshop: Digital strategi för vassare marknadsföring
Vreta Kluster håller en workshop den 15 september för små aktörer med temat strategisk marknadsföring.

På workshopen kommer du få hjälp att att förstå och gallra olika digitala vägar och möjligheter för hur du ska gära för att nå fram till dina kunder digitalt med ditt erbjudande.
  • Vilka är mina kunder, var finns de på nätet och vad lockar dem till just mig?
  • Hur fungerar olika kanaler, var måste jag finnas och vad ska jag säga?
Workshopen sätter grunderna för din digitala marknadsföring - från strategiskt tänk och planering till taktiskt utförande. Under halvdagen etableras ett tankesätt och en arbetsmetod, som är enkel att ta vidare, omsätta i action och jobba med efter avslutad workshop - och som gör att du sparar värdefull tid i ditt digitala arbete.

Sista dag för anmälan är den 10 september.
Till anmälan >
13938 key 951785 1x1
1x1
Workshop: Automation och digitalisering som sätter fart på svensk livsmedelsindustri
Sweden Food Arena och PiiA bjuder in till en gemensam digital workshop tisdagen den 8 september, kl. 13.00-16.00. Ämnet är automation och digitalisering som sätter fart på svensk livsmedelsindustri.

I workshopen identifierar deltagarna tillsammans ett nyckelområde där automation och digitalisering verkligen skulle kunna göra skillnad för svensk livsmedelsindustri. Resultatet från workshopen kommer att mynna ut i en förstudie, finansierad av PiiA och medverkande industriparter. Syftet är att förstudien ska gå till botten med vad som krävs i form av ny kunskap, nya teknologier och nya lösningar för att det prioriterade området skall kunna realiseras och göra reellt avtryck inom svensk livsmedelsindustri inom 2-5 år.

Målgruppen är livsmedelsproduktionen som är behovsägare och speciellt de personer som är ansvariga/jobbar med produktion och produktionsutveckling, teknikfrågor, underhåll, IT samt VD.

Om du är intresserad av att medverka behöver du anmäla dig senast den 1 september.

Läs mer >
13913 Headset 640
EVENT – HÖSTEN 2020
Livsmedelsacceleratorn är en regional satsning för små- och medelstora livsmedelsföretag i Västra Götaland. Vi följer noga utvecklingen gällande direktiv kring Coronaviruset Covid 19. Som en följd av det sker samtliga våra aktiviteter framöver digitalt- såväl möten som seminarier. Du kan fortfarande se fram emot samma matnyttiga innehåll och inspiration som du är van vid. Nedan listas kommande event.
Program & anmälan >
1x1 13914 Growth 640
1x1
23 september

Upptäck möjligheterna med tjänsteinnovation
Vad kan tjänsteinnovation skapa för nytta för ditt företag och dina kunder?

Den 23 september bjuder vi på Livsmedelsacceleratorn in till ett digitalt seminarium om tjänsteinnovation tillsammans med Tjänsteinnovationsacceleratorn TJIVA.  

Lär dig mer om vad tjänsteinnovation är och hur du kan använda det för att skapa en mer lönsam och attraktiv affärsmodell. Hur går man från att endast sälja en produkt till att erbjuda en hel lösning eller upplevelse för att på så sätt stärka sin konkurrenskraft?  

Du kommer få lyssna på såväl teori som intressanta företagscase och inspirerande exempel från bl.a. Triathlon Group som har hjälpt företag med att tjänstefiera sin idé.

Datum: Onsdag 23 september
Tid: 9:00-11:15
Kostnad: Kostnadsfritt efter anmälan
Plats: Digitalt seminarium via verktyget Zoom

Fullständigt program och anmälningslänk finns på vår hemsida.
13940 LU 65105235 (003) 1x1
1x1
SAVE THE DATE: 22 oktober

Digitalisering i livsmedelsföretag
Vad är egentligen digitalisering? Vilka förutsättningar behövs? Och hur börjar man?
 
Den 22 oktober bjuder Livsmedelsacceleratorn in till ett matnyttigt seminarium om digitalisering med syfte att förbättra din beställarkompetens och ge dig möjlighet att komma vidare med er digitalisering. 

Du kommer få konkreta tips och verktyg från experter på RISE för att starta digitaliseringsresan. Du kommer bland annat få lära dig vilka förutsättningar som behövs för en bra digitalisering, vilka steg som behöver tas för att hitta rätt digitaliseringslösning och vad man kan göra med data.

Du kommer även få ta del av Produktionslyftets erfarenheter från att ha supportat framgångsrika förändringsprocesser i 270 företag under 13 års tid. Framgångar som kan sammanfattas inom tre centrala områden: Företagskultur, ledarskap och medarbetarengagemang. Dessutom kommer Joel Ringbo, Data Scientist på ICA Sverige, ge er en inblick i delar av ICAs arbete kopplat till AI samt exempel på hur insamling av konsumentdata kan användas på smarta sätt i livsmedelsbranschen.

Missa inte detta!

Datum: tisdag 22 oktober
Tid: 9:00-11:30
Plats: Digitalt seminarium
Anmälan:  Håll utkik - Inbjudan skickas ut inom kort

Fullständigt program och anmälningslänk kommer inom kort finnas på vår hemsida.
13917 lidl
FINANSIERINGSMÖJLIGHETER OCH STÖD

Lidl utlyser 11 miljoner för hållbar omställning
Nu utlyser Lidl 11 miljoner kronor till projekt som påskyndar utvecklingen av hållbara livsmedelssystem som levererar hälsosam mat.  

Pengarna ska gå till tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten som kan påskynda omställningen här och nu. Förra året stöttades projekt som kan bidra till att lösa samhällets plastutmaning. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastbärkassar.

Ansökningsperioden har startat och den 13 september välkomnas ansökningar från innovativa projekt och initiativ som kan genomföra förändringar här och nu, skriver Lidl i ett pressmeddelande.

Såväl ideella organisationer, universitet och högskolor samt företag och aktörer som har möjlighet att bidra till omställningen kan söka om stöd.
Läs mer >
OMVÄRLSDSBEVAKNING
13911 Update 640
13910 Picadeli 640
1x1
1x1
Picadeli dubblar antalet tyska salladsbarer
Picadeli har i sommar fördubblat sin närvaro i Tyskland genom att öppna ytterligare 200 digitaliserade salladsbarer i landet. 

Totalt har nu Picadeli 370 salladsbarer på den tyska marknaden. Nyetableringarna sker tillsammans med den tyska dagligvaru- och conveniencegiganten Rewe.

– Vi har bevisat att Picadeli är ett internationellt gångbart matkoncept som lyckas väl utanför Norden. Efterfrågan på god och hälsosam conveniencemat är stor runt hela Europa och nu får vi chansen att erbjuda vår hälsosamma snabbmat i ytterligare en tysk region, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood Group och Picadeli i ett pressmeddelande.

Företaget kommer nu fortsätta sin intensiva etableringsplan i Europa.

Bild: Picadeli

Läs mer här >
1x1 13915 Wellibites
1x1
Spikrakt uppåt för Wellibites - Ökar med 400 procent!
En del av den fantastiska uppgången ligger i att Wellibites är helt rätt i tiden. Med ett hälsosamt innehåll gynnas företaget av trenden där konsumenter väljer bort sockret och söker funktionellt godis till fredagsmyset. 

Nu växer företaget. Dels genom rekryteringar och dels genom att ta in Sjöson som delägare. Målet är fortsatta framgångar i Sverige och Norge samt lansering i fler länder.

”Behovet av hälsosamt godis är stort i hela världen och vi får en mängd förfrågningar från olika länder. Exakt när och i vilken ordning vi går in i nya länder återstår att se, men en sak är säker. Vi tänker se till att så många som möjligt kan njuta av supergoda Wellibites och på så sätt uppnå vår vision om en hälsosammare värld.” säger apotekaren och kostexperten Sara Serray som grundade Welllibites i ett pressmeddelande.  

Wellibites grundades utifrån tanken att alla ska kunna äta gott godis utan onödigheter.

Godiset är fritt från socker, gluten och palmolja. Det är också helt veganskt, vitamin- och mineralberikat samt tillverkat i Sverige med naturliga färger och smaker.  

Bild: Sjöson/Wellibites
Läs mer här >
13916 Matrapporten 2020 web 1
1x1
1x1
Foods & Friends - Matrapport 2020
Varje år frågar Foods & Friends 1 000 svenskar om deras matvanor. Nu kan du ta del av resultatet från årets undersökning i Food & Friends årliga Matrapport.
  • 74% av svenska folket är matintresserade
  • 23% av svenska folket kommer att minska sin konsumtion av nöt- och griskött.
  • 20% tycker att närproducerat är viktigast.
  • Årets trendrätt är vegetarisk
Ladda ner rapporten kostnadsfritt hos Foods & Friends eller hos Livsmedelsacceleratorn
Till rapporten >
1x1 13902 food 3077233 1920
1x1
Hur har svenska folkets matvanor förändrats under coronapandemin?
Det har både Livsmedelsföretagen och Ica Sverige undersökt.

Saker som står ut är fler digitala livsmedelsinköp och färre restaurangbesök till förmån för bakning, bunkring, husmanskost och odlat. Hos Livsmedel i Fokus finns en bra sammanfattning av de båda undersökningarna.

Läs mer här >
12691 outdoor 1209594 1920
1x1
1x1
Hur har ditt företag påverkats av coronapandemin?
Frågan ställs av EU-kommissionen i en enkät som vänder sig till branschen för att få en bättre förståelse för effekterna av pandemin. 

Har du ett företag eller arbetar du inom organisationer som företräder branschen? Då är du välkommen att bidra med dina erfarenheter. Syftet med enkäten är att bättre förstå vilka utmaningar och eventuella hinder företagen mött och hur de kunnat lösas, samt också för att ta reda på hur robust livsmedelskedjan är vid större kriser. Enkäten tar ca 25 minuter att fylla och deadline är den 30 september 2020.

Målgrupp: Alla företag i livsmedelskedjan från insatsvaror, jordbruk, fiske, trädgård, packeri, grossist, industri, restaurang, catering och butik. Små- och storskaliga verksamheter är välkomna att delta.

Läs mer här >
MISSA INTE
13918 exclamation point 761082 1920
1x1 12446 salad 4343738 1920
1x1
Next is now –
Time for action
Den 11 september bjuder Orkla Food Solution in till fortsättningen av Next is Now – deras plattform gällande framtidens mat. De bjuder bland annat på:
  • Inspiration från verklighetens hjältar
  • Diskussioner kring lösningarna på viktiga frågor
  • Möjlighet att nätverka online och skaffa nya kontakter för samarbete över gränserna
  • Insikter från forskningen
  • Möjlighet att påverka framtidens nya hållbara produkter
Eventet riktar sig framförallt till kostchefer, inköpare, restaurangägare, matansvariga inom hotellbranschen, kökschefer, eventplanerare, måltids- och menyplanerare, kockar, politiker och alla andra som är med och fattar beslut kring den mat som hela svenska folket konsumerar dagligen.
Läs mer här >
13920 livsmedelsdagarna
1x1
1x1
Anmäl dig till Livsmedelsdagarna
Den 10 september är det dags för årets digitala upplaga av Livsmedelsdagarna 2020.

Bland annat kommer det vara diskussion och reflektion kring lärdomar dragna från coronapandemin - Vad har vi lärt oss? Hur har konsumenternas beteende förändrats och vad innefattar innovation och hållbarhet framöver?

Har du inte anmält dig till en av årets viktigaste dagar så är det dags! 
Läs mer här >
1x1 13921 hemsida chark
1x1
Chark-SM 2020 skjuts upp 
Årets upplaga av kött- och charkbranschens stora evenemang, Chark-SM i Göteborg, skjuts upp.

Nytt datum är den 13 oktober 2021 i Eriksbergshallen i Göteborg.

Under tiden du väntar kan du följa Chark-SM på hemsidan och på Instagram: @chark_sm
Läs mer här >
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se.
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen.
2738 instagram circle 732 in
 
$$$open$$