Vi höjer tempot på tillväxten!
5564 la logo
Webbversion > | Hemsida >
14353 maple leaf 1209695 1920
Hej!
Detta nyhetsbrev går till dig som är aktiv inom livsmedelsnäringen i Västra Götaland för att informera dig om vad som händer i branschen samt om vårt kostnadsfria utvecklingsstöd till små och medelstora livsmedelsföretag med aktiviteter som behovsanalys och rådgivning, seminarier, nätverk, lots till experter och finansieringsmöjligheter samt partnersökning.
14300 117185595 186423096250973 6211273227958433378 n
LIVSMEDELSACCELERATORN

For Real Foods fick stöd av Livsmedelsacceleratorn
- Lanserar nu sina hälsosamma pizzor i dagligvaruhandeln
Det var i april som Livsmedelsacceleratorn först fick kontakt med For Real Foods VD Daniel Nowak. Han och hans familj hade då flyttat från Stockholm till Skärhamn på Tjörn för att börja bygget av något nytt. Företaget var då tidigt i sin tillväxtresa och hade som ambition att under 2020 lansera pizzor gjorda på naturliga ingredienser och helt utan tillsatser. 

Pizzorna skulle ha en profil som low carb, vara protein- och fiberrika samt utgöra en full måltid. Riktig mat utan tillsatser helt enkelt. Positioneringen skulle vara någonstans mellan fryst pizza och hämtmat, men med en stor skillnad: att vara ett hälsosammare alternativ som  konsumenterna skulle kunna äta med gott samvete.

Under perioden som For Real Foods fick stöd från Livsmedelsacceleratorn fick företaget även såddfinansiering om 300 000 från VGR. Produktutvecklingen tog fart i den egna produktionsanläggningen i Skärhamn och nu under andra halvan av 2020 kommer produkterna lanseras i utvalda matbutiker samt via företagets webbshop, som möjliggör för konsument att beställa och få pizzorna levererade direkt till dörren.

- Vår produktion är enkel och vi lagar allt från grunden vilket gör att vi har full kontroll och kan hålla vårt löfte om riktig och näringsrik mat utan tillsatser. Vi är glada över att vi fått både finansiering och experthjälp. Nu återstår att se vad konsumenterna tycker om våra pizzor, säger Daniel Nowak.
Läs mer här >
14261 Recept 2
1x1
1x1
Grattis Dalsspira till det utökade avtalet med Axfood! 
Det nya avtalet som började gälla i september innebär att våra vänner på Dalsspira utökar sitt avtal till att även Willys kommer ha Dalsspira Grillost i ordinarie sortiment i landets samtliga butiker.

- Fantastiskt kul att Axfood fortsätter att satsa svenskt! Vi ser positivt på efterfrågan av svensk Grillost men har i nuläget svårt att bedöma vad avtalet kommer innebära i omsättning, säger VD Malin Jakobsson i ett pressmeddelande.

Det var vintern 2019 som Dalsspira tecknade ett centralt avtal med Axfood som innebar att Dalsspiras Grillost mallades in på alla Hemköp- och Tempobutiker i landet. Utöver det blev sortimentet även valbart för Willys och Snabbgross.
Till pressmeddelande >
1x1 14297 richard tellstrom 4050
1x1
Coronapandemins effekter för livsmedelsbranschen -
Är vi på väg mot ett stort matkulturellt skifte?
Vad vi äter speglar våra värderingar. Så har det alltid varit och kommer förbli. Matidealen bygger på tre starka drivkrafter: värderingar, politik och ekonomi, och det är när de tre drivkrafterna samverkat och varit kraftfulla som våra matideal förändrats.

Det kan därav vara läge för ett stort matkulturellt skifte sa Richard Tellström på digitala Livsmedelsdagarna den 10 september där Livsmedelsacceleratorn var med och lyssnade på hans inspirerande och intressanta föredrag.      
Läs Livsmedelsacceleratorns sammanfattning >
14296 honey 4475544 1920
1x1
1x1
På jakt efter lokal/kök för livsmedelsproduktion?
Det är många mindre företag i vårt nätverk som är på jakt efter livsmedelsgodkända lokaler/kök där de kan ha en mindre produktion och även möjlighet till lager.

Oftast behövs inte så stora ytor, men det ska finnas vatten och el och plats för utrustningen så som kyl, frys och andra maskiner.

Sitter du på någon lokal eller ett kök som du kan tänka dig att dela med ett företag? Kanske går er egen produktion inte på full kapacitet just nu. Hör i så fall av dig till oss  så ska vi se till att förmedla kontakten.

För er som söker lokal vill vi så länge passa på att tipsa om denna sida: lokalisera.se/

Kan ni tänka er att verka en bit utanför Göteborg finns det fina lokaler i Alingsås genom TB-gruppen: objektvision.se

Och bara för att påminna. Det finns regler för hur en livsmedelslokal ska vara utformad och för hur du säkerställer god livsmedelshygien.
Kontakta oss >
12690 camera 2583100 1920
EVENT – HÖSTEN 2020
Livsmedelsacceleratorn är en regional satsning för små- och medelstora livsmedelsföretag i Västra Götaland. Vi följer noga utvecklingen gällande direktiv kring Coronaviruset Covid 19. Som en följd av det sker samtliga våra aktiviteter framöver digitalt- såväl möten som seminarier. Du kan fortfarande se fram emot samma matnyttiga innehåll och inspiration som du är van vid. Nedan listas kommande event.
Program & anmälan >
1x1 13940 LU 65105235 (003)
1x1
22 oktober

Digitalt seminarium med RISE, ICA & Foodchain by Blockchain
Välkommen till ett matnyttigt seminarium om det som alla pratar om: digitalisering. Men vad är det egentligen, vilka förutsättningar behövs och hur börjar man?  
 
Ni kommer få svar på ovan frågor samt vilka steg som behöver tas för att hitta rätt digitaliseringslösning och vad man kan göra med data. 

Ni kommer även få ta del av Produktionslyftet erfarenheter från att ha supportat framgångsrika förändringsprocesser i 270 företag under 13 års tid. Framgångar som kan sammanfattas inom tre centrala områden: Företagskultur, ledarskap och medarbetarengagemang. Ni kommer få möjlighet att få flera frågor besvarade och konkreta tips och verktyg från experter på RISE för att starta er digitaliseringsresa och förbättra er beställarkompetens.

Dessutom kommer Joel Ringbo, data scientist på ICA Sverige och Cecilia Ryegård, CEO på Foodchain by Blockchain. Joel kommer att ge er en inblick i delar av ICA’s arbete kopplat till AI samt exempel på hur insamling av konsumentdata kan användas på smarta sätt i livsmedelsbranschen. Cecilia kommer utifrån deras affärsidé berätta om livsmedelsbranschens behov- vad de såg att livsmedelsbranschen behövde för att digitalisera sig.

Missa inte detta!

Datum: tisdag 22 oktober
Tid: 9:00-11:30
Plats: Digitalt seminarium

Till anmälan >
14287 food 2803655 1920
1x1
1x1
Save the Date

Hur klimatsamarta är dina produkter? Din verksamhet? 
Hur arbetar du i praktiken?
Seminariet kommer att berätta det viktigaste att veta när det gäller mat och klimat men också hur mindre företag kan arbeta med klimatavtryck och klimatinformation för att förbättra och profilera sin verksamhet och sina produkter. 

Under förmiddagen kommer deltagarna att ta del av hur andra företag gör, dvs goda exempel, men också hur RISE Klimatdatabas för livsmedel kan användas för att arbeta med klimatavtryck sammansatta produkter, recept och måltider samt att mäta och följa upp klimatpåverkan från hela företagets verksamhet som helhet.  

Datum: 19 november
Tid: 9:00-11:30
Plats: Digitalt seminarium
Anmälan:  Inbjudan skickas ut inom kort
13524 st%c3%b6d
FINANSIERINGSMÖJLIGHETER OCH STÖD
1x1 13180 concept 1868728 1920
1x1
VGR: FOU-kort avancerat
Nu har FOU-kort avancerat öppnat. Upp till 700 000 kr i FoU-stöd kan lämnas.

Resultatet ska ge tydliga konkurrensfördelar till exempel i form av utveckling av ny kunskap, förbättrad pris/prestanda i förhållande till konkurrenter, stärkta immateriella tillgångar eller lägre tillverkningskostnad.

Ansökningsperioden är mellan 3 september – 14 oktober. 
Läs mer här >
12915 workplace 1245776 1920
1x1
1x1
Vinnova: Innovationsprojekt i små och medelstora företag 2020
Vinnova erbjuder finansiering till etablerade små och medelstora företag som vill starta och bedriva projekt med hög grad av innovation och i tidiga utvecklingsskeden, där annan finansiering är svår att få.

I första hand riktar Vinnova sig till företag som redan har en produkt på marknaden och som nu vill utveckla nya produkter, tjänster eller processer som har ett nyhetsvärde på marknaden och ett högt värdeskapande för företaget eller dess kunder. Ett lyckat projektresultat ska skapa förutsättningar för hållbar tillväxt i Sverige.

Ansökan öppnar den 1 oktober och du kan läsa mer på Vinnovas hemsida om hur du gör för att ansöka.
Läs mer här >
1x1 13556 marketing 3582976 1920
1x1
Vinnova: Innovativa Startups steg 1 - Våren 2021
Är ni ett nystartat företag som vill bidra till hållbar tillväxt på en global marknad, vars verksamhet baseras på nyskapande produkter eller tjänster och har en skalbar affärsmodell? I så fall kan Vinnovas erbjudande Innovativa Startups vara något för er.

I detta steg kan ni söka 300 000 kronor och du kan söka för projekt som ska leda till nya produkter, tjänster eller processer. Exempel på godkända aktiviteter är framtagning av prototyper, demo, testning och validering. 

Ansökan för 2021 öppnar den 6 november och du kan läsa mer om kriterierna på Vinnovas hemsida.

Läs mer här >
OMVÄRLSDSBEVAKNING
12693 newspapers 3488861 1920
1x1 14260 ninitfa 20200911 jens dolk 1600x1000 1200x750
1x1
Summering av Orclas webinar: Next is Now – It’s time for action
Under en heldag i september samlade livsmedelsjätten Orkla hundratals beslutsfattare inom svensk måltidsservice för att disktutera framtidens mat och hur man tillsammans kan ta nya steg mot en mer hållbar framtid. 

Du hittar en summering av dagen samt filmer från dagen på ORKLAs hemsida.

Bild: Orkla
Läs mer här >
12952 shopping 2615482 1920
1x1
1x1
Livsmedelsföretagen: Coronasmäll för svensk livsmedelsindustri
Det andra kvartalet bjöd på en splittrad utveckling för svensk livsmedelsindustri visar branschorganisationen Livsmedelsföretagen i senaste konjunkturundersökning.

Den inhemska försäljningen nådde samma nivåer som under motsvarande period 2019. Exporten sjönk dock till rekordlåga indexnivåer. Ett glädjepiller, skriver Livsmedelsföretagen, var att norrmännen tröstköpte svenska livsmedel i Norge när gränsen var stängd.

Svensk livsmedelsproduktion har, i motsats till vad många trott, minskat under pandemin enligt Livsmedelsföretagens konjunkturundersökning för andra kvartalet 2020.
Läs mer här >
1x1 14273 Kristineberg Marine Research and Innovation Centre
1x1
Kristineberg Center: Så kan vi ta tillvara på mer av fiskfångsten
Bara en liten del av den fisk som fångas i Sverige hamnar på tallriken. Samtidigt ökar efterfrågan på fisk.

I samarbete med forskare på Chalmers har Kristineberg Center investerat i en så kallad flextank som kan användas för att ta tillvara på näring i restråvaror från sjömatstillverkning. Den nya tanken ska användas i framtida forskningsprojekt och av företag som vill testa nya processer.
Läs mer här >
14275 FORWARD FOODING LOGO final TAGLINE
1x1
1x1
Forward Fooding: Ny trendrapport om Food Tech med fokus på Europa
Upptäck de senaste trenderna inom Food Tech med fokus på Europa och efterdyningarna av Coronapandemin.

Ladda ner rapporten kostnadsfritt från Forward Fooding.
Ladda ner >
1x1 14262 matkasse2 hemsida 630x430
1x1
Enklare att hitta Från Sverige-märkta varor i butik
Under oktober kommer vi att se Från Sverige i sociala medier och utomhusreklam som stöttar butikskommunikation och lyfta fram märkets kriterier. 

Den 3-11 oktober bjuder Svenskmärkning in till en Från Sverige-pilotvecka med ”Handla utmärkt” som tema. Syftet är att visa det stora utbudet av märkta produkter i butik, bredden av råvaror, livsmedel och växter. Idag finns det ungefär 10 500 godkända Från Sverige-produkter och intresset för svenska råvaror, livsmedel och växter är både stort och växande hos konsumenterna.
Läs mer här >
14263 Felixbarometern 2020 final 1 1200x750
1x1
1x1
Felixbarometern 2020 :
Vardagsmaten & hållbar mat
De flesta svenskar vill konsumera hållbar mat och 80 % försöker minska sin klimatpåverkan genom hållbara matval i vardagen visar Felixbarometern 2020. 

I årets upplaga av Felixbarometern - en studie om hållbarhet och hållbar mat i vardagen - visar det sig dock att många tycker det är både dyrt och krångligt att veta vad som faktiskt är hållbart. 
Till Felixbarometern >
1x1 14285 maxresdefault
1x1
AGFO Talk: Framtidens förpackning i fokus
År 2030 ska den fossilbaserade plasten ha ersatts av återvunnen råvara eller vara fossilfri, enligt flera färdplaner som både regeringen och stora aktörer inom livsmedelsbranschen har skrivit under. Men vad innebär detta? 

I höstens första AGFO Talk får du en närmare inblick i vad som krävs för att våra matförpackningar ska bli fossilfria.
Till AGFO Talk >
MISSA INTE
12455 hourglass 620397 1920
1x1 13177 map 3473166 1920
1x1
Livsmedelsverket: E-utbildning om export för företag
Vill du veta mer om hur det fungerar med livsmedelsexport? Hur går det till exempel till när en marknad utanför EU öppnas upp? Det och mycket mer får du lära dig i den uppdaterade e-utbildningen för export som Livsmedelsverket erbjuder alla inspektörer på en kontrollmyndighet men också för dig som arbetar med export på ett företag.

I e-utbildningen får du veta mer om hur det går till när en marknad i ett land utanför EU öppnas upp, vad du förväntas tänka på vid en inspektion från ett importland, hur du hittar information om export av livsmedel och hur ett exportintyg utfärdas. Du får också veta vad exportgruppen på Livsmedelsverket arbetar med.

Du hittar utbildningen via Livsmedelsverkets utbildningsportal.
Mer information & anmälan >
14293 tthb3t8vuf3dw1vg0tbv.2e16d0ba.fill 1200x800
1x1
1x1
Visit Sweden: Trender & kunskap om den svenska måltidsturismen
Vilka trender kommer påverka besöksnäringen framöver? Vad kan du dra nytta av i din verksamhet inom måltidsturism?

Sveriges marknadsföringsbolag, Visit Sweden, har presenterat årets Trendrapport 2020 Måltidstrender och den är en en viktig del i Måltidsturismprogrammet, där Visit Sweden tillsammans med Sveriges regionala turismorganisationer, regioner och storstäder jobbar långsiktigt med att stärka bilden av Sverige som måltidsdestination. Ladda ner rapporten på Visit Swedens hemsida.

Visit Sweden startar en digital liveserie, #TFTSWEDEN DIGITAL. Serien är i tre delar nu under hösten och syftet är att fortsätta att sprida kunskap och inspiration inom måltidsturism. Under 1 h livesändning leder moderator Lovisa Madås från AGFO deltagarna igenom spännande spaningar och panelsamtal.

Datum: 21 oktober samt den 2 december
Plats: Digitalt seminarium
Mer information & anmälan >
1x1 14295 FreSed Matlust 7263 WEB
1x1
Matlust: Marknadföring i en utmanande tid
Effekterna av covid-19 har slagit hårt mot många företag. Det gäller att tänka kreativt och nå kunder på nya sätt och i nya kanaler.

Därför bjuder våra vänner på MatLust nu in till ett webbinarium som fokuserar på hur små och medelstora livsmedelsföretag kan marknadsföra sig effektivt och smart. Det handlar då inte om att skapa försäljning utan även bland annat om att göra kunderna ambassadörer.

Datum: 2 oktober
Tid: 10-11
Plats: Digitalt seminarium
Mer information & anmälan >
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se.
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen.
2738 instagram circle 732 in
 
$$$open$$