|
Det nya avtalet som började gälla i september innebär att våra vänner på Dalsspira utökar sitt avtal till att även Willys kommer ha Dalsspira Grillost i ordinarie sortiment i landets samtliga butiker.
- Fantastiskt kul att Axfood fortsätter att satsa svenskt! Vi ser positivt på efterfrågan av svensk Grillost men har i nuläget svårt att bedöma vad avtalet kommer innebära i omsättning, säger VD Malin Jakobsson i ett pressmeddelande.
Det var vintern 2019 som Dalsspira tecknade ett centralt avtal med Axfood som innebar att Dalsspiras Grillost mallades in på alla Hemköp- och Tempobutiker i landet. Utöver det blev sortimentet även valbart för Willys och Snabbgross.
|
|
|
|
Vad vi äter speglar våra värderingar. Så har det alltid varit och kommer förbli. Matidealen bygger på tre starka drivkrafter: värderingar, politik och ekonomi, och det är när de tre drivkrafterna samverkat och varit kraftfulla som våra matideal förändrats.
Det kan därav vara läge för ett stort matkulturellt skifte sa Richard Tellström på digitala Livsmedelsdagarna den 10 september där Livsmedelsacceleratorn var med och lyssnade på hans inspirerande och intressanta föredrag.
|
|
|
|
Det är många mindre företag i vårt nätverk som är på jakt efter livsmedelsgodkända lokaler/kök där de kan ha en mindre produktion och även möjlighet till lager.
Oftast behövs inte så stora ytor, men det ska finnas vatten och el och plats för utrustningen så som kyl, frys och andra maskiner.
Sitter du på någon lokal eller ett kök som du kan tänka dig att dela med ett företag? Kanske går er egen produktion inte på full kapacitet just nu. Hör i så fall av dig till oss så ska vi se till att förmedla kontakten.
För er som söker lokal vill vi så länge passa på att tipsa om denna sida: lokalisera.se/
Kan ni tänka er att verka en bit utanför Göteborg finns det fina lokaler i Alingsås genom TB-gruppen: objektvision.se
Och bara för att påminna. Det finns regler för hur en livsmedelslokal ska vara utformad och för hur du säkerställer god livsmedelshygien.
|
|
|
|
Välkommen till ett matnyttigt seminarium om det som alla pratar om: digitalisering. Men vad är det egentligen, vilka förutsättningar behövs och hur börjar man? Ni kommer få svar på ovan frågor samt vilka steg som behöver tas för att hitta rätt digitaliseringslösning och vad man kan göra med data.
Ni kommer även få ta del av Produktionslyftet erfarenheter från att ha supportat framgångsrika förändringsprocesser i 270 företag under 13 års tid. Framgångar som kan sammanfattas inom tre centrala områden: Företagskultur, ledarskap och medarbetarengagemang. Ni kommer få möjlighet att få flera frågor besvarade och konkreta tips och verktyg från experter på RISE för att starta er digitaliseringsresa och förbättra er beställarkompetens.
Dessutom kommer Joel Ringbo, data scientist på ICA Sverige och Cecilia Ryegård, CEO på Foodchain by Blockchain. Joel kommer att ge er en inblick i delar av ICA’s arbete kopplat till AI samt exempel på hur insamling av konsumentdata kan användas på smarta sätt i livsmedelsbranschen. Cecilia kommer utifrån deras affärsidé berätta om livsmedelsbranschens behov- vad de såg att livsmedelsbranschen behövde för att digitalisera sig.
Missa inte detta!
Datum: tisdag 22 oktober Tid: 9:00-11:30 Plats: Digitalt seminarium
|
|
|
|
Seminariet kommer att berätta det viktigaste att veta när det gäller mat och klimat men också hur mindre företag kan arbeta med klimatavtryck och klimatinformation för att förbättra och profilera sin verksamhet och sina produkter.
Under förmiddagen kommer deltagarna att ta del av hur andra företag gör, dvs goda exempel, men också hur RISE Klimatdatabas för livsmedel kan användas för att arbeta med klimatavtryck sammansatta produkter, recept och måltider samt att mäta och följa upp klimatpåverkan från hela företagets verksamhet som helhet.
Datum: 19 november Tid: 9:00-11:30 Plats: Digitalt seminarium Anmälan: Inbjudan skickas ut inom kort
|
|
|
|
Nu har FOU-kort avancerat öppnat. Upp till 700 000 kr i FoU-stöd kan lämnas.
Resultatet ska ge tydliga konkurrensfördelar till exempel i form av utveckling av ny kunskap, förbättrad pris/prestanda i förhållande till konkurrenter, stärkta immateriella tillgångar eller lägre tillverkningskostnad.
Ansökningsperioden är mellan 3 september – 14 oktober.
|
|
|
|
Vinnova erbjuder finansiering till etablerade små och medelstora företag som vill starta och bedriva projekt med hög grad av innovation och i tidiga utvecklingsskeden, där annan finansiering är svår att få.
I första hand riktar Vinnova sig till företag som redan har en produkt på marknaden och som nu vill utveckla nya produkter, tjänster eller processer som har ett nyhetsvärde på marknaden och ett högt värdeskapande för företaget eller dess kunder. Ett lyckat projektresultat ska skapa förutsättningar för hållbar tillväxt i Sverige.
Ansökan öppnar den 1 oktober och du kan läsa mer på Vinnovas hemsida om hur du gör för att ansöka.
|
|
|
|
Är ni ett nystartat företag som vill bidra till hållbar tillväxt på en global marknad, vars verksamhet baseras på nyskapande produkter eller tjänster och har en skalbar affärsmodell? I så fall kan Vinnovas erbjudande Innovativa Startups vara något för er.
I detta steg kan ni söka 300 000 kronor och du kan söka för projekt som ska leda till nya produkter, tjänster eller processer. Exempel på godkända aktiviteter är framtagning av prototyper, demo, testning och validering.
Ansökan för 2021 öppnar den 6 november och du kan läsa mer om kriterierna på Vinnovas hemsida.
|
|
|
|
Under en heldag i september samlade livsmedelsjätten Orkla hundratals beslutsfattare inom svensk måltidsservice för att disktutera framtidens mat och hur man tillsammans kan ta nya steg mot en mer hållbar framtid.
Du hittar en summering av dagen samt filmer från dagen på ORKLAs hemsida.
Bild: Orkla
|
|
|
|
Det andra kvartalet bjöd på en splittrad utveckling för svensk livsmedelsindustri visar branschorganisationen Livsmedelsföretagen i senaste konjunkturundersökning.
Den inhemska försäljningen nådde samma nivåer som under motsvarande period 2019. Exporten sjönk dock till rekordlåga indexnivåer. Ett glädjepiller, skriver Livsmedelsföretagen, var att norrmännen tröstköpte svenska livsmedel i Norge när gränsen var stängd.
Svensk livsmedelsproduktion har, i motsats till vad många trott, minskat under pandemin enligt Livsmedelsföretagens konjunkturundersökning för andra kvartalet 2020.
|
|
|
|
Bara en liten del av den fisk som fångas i Sverige hamnar på tallriken. Samtidigt ökar efterfrågan på fisk.
I samarbete med forskare på Chalmers har Kristineberg Center investerat i en så kallad flextank som kan användas för att ta tillvara på näring i restråvaror från sjömatstillverkning. Den nya tanken ska användas i framtida forskningsprojekt och av företag som vill testa nya processer.
|
|
|
|
Upptäck de senaste trenderna inom Food Tech med fokus på Europa och efterdyningarna av Coronapandemin.
Ladda ner rapporten kostnadsfritt från Forward Fooding.
|
|
|
|
Under oktober kommer vi att se Från Sverige i sociala medier och utomhusreklam som stöttar butikskommunikation och lyfta fram märkets kriterier.
Den 3-11 oktober bjuder Svenskmärkning in till en Från Sverige-pilotvecka med ”Handla utmärkt” som tema. Syftet är att visa det stora utbudet av märkta produkter i butik, bredden av råvaror, livsmedel och växter. Idag finns det ungefär 10 500 godkända Från Sverige-produkter och intresset för svenska råvaror, livsmedel och växter är både stort och växande hos konsumenterna.
|
|
|
|
De flesta svenskar vill konsumera hållbar mat och 80 % försöker minska sin klimatpåverkan genom hållbara matval i vardagen visar Felixbarometern 2020.
I årets upplaga av Felixbarometern - en studie om hållbarhet och hållbar mat i vardagen - visar det sig dock att många tycker det är både dyrt och krångligt att veta vad som faktiskt är hållbart.
|
|
|
|
År 2030 ska den fossilbaserade plasten ha ersatts av återvunnen råvara eller vara fossilfri, enligt flera färdplaner som både regeringen och stora aktörer inom livsmedelsbranschen har skrivit under. Men vad innebär detta?
I höstens första AGFO Talk får du en närmare inblick i vad som krävs för att våra matförpackningar ska bli fossilfria.
|
|
|
|
Vill du veta mer om hur det fungerar med livsmedelsexport? Hur går det till exempel till när en marknad utanför EU öppnas upp? Det och mycket mer får du lära dig i den uppdaterade e-utbildningen för export som Livsmedelsverket erbjuder alla inspektörer på en kontrollmyndighet men också för dig som arbetar med export på ett företag.
I e-utbildningen får du veta mer om hur det går till när en marknad i ett land utanför EU öppnas upp, vad du förväntas tänka på vid en inspektion från ett importland, hur du hittar information om export av livsmedel och hur ett exportintyg utfärdas. Du får också veta vad exportgruppen på Livsmedelsverket arbetar med.
Du hittar utbildningen via Livsmedelsverkets utbildningsportal.
|
|
|
|
Vilka trender kommer påverka besöksnäringen framöver? Vad kan du dra nytta av i din verksamhet inom måltidsturism?
Sveriges marknadsföringsbolag, Visit Sweden, har presenterat årets Trendrapport 2020 Måltidstrender och den är en en viktig del i Måltidsturismprogrammet, där Visit Sweden tillsammans med Sveriges regionala turismorganisationer, regioner och storstäder jobbar långsiktigt med att stärka bilden av Sverige som måltidsdestination. Ladda ner rapporten på Visit Swedens hemsida.
Visit Sweden startar en digital liveserie, #TFTSWEDEN DIGITAL. Serien är i tre delar nu under hösten och syftet är att fortsätta att sprida kunskap och inspiration inom måltidsturism. Under 1 h livesändning leder moderator Lovisa Madås från AGFO deltagarna igenom spännande spaningar och panelsamtal.
Datum: 21 oktober samt den 2 december Plats: Digitalt seminarium
|
|
|
|
Effekterna av covid-19 har slagit hårt mot många företag. Det gäller att tänka kreativt och nå kunder på nya sätt och i nya kanaler.
Därför bjuder våra vänner på MatLust nu in till ett webbinarium som fokuserar på hur små och medelstora livsmedelsföretag kan marknadsföra sig effektivt och smart. Det handlar då inte om att skapa försäljning utan även bland annat om att göra kunderna ambassadörer.
Datum: 2 oktober Tid: 10-11 Plats: Digitalt seminarium
|
|
|
|
|
|
|
Livsmedelsacceleratorn är en oberoende lots till externa kompetensbärare och finansieringsmöjligheter. Vi erbjuder kostnadsfri genomlysning av företagets behov och skapar nätverk och mötesplatser för den regionala livsmedelsbranschen. Läs mer om oss på www.livsmedelsacceleratorn.se. |
Livsmedelsacceleratorn drivs som ett oberoende värdskap av RISE med finansiering från EU, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. |
|
|
|
|
|
|