Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet är Stockholm Business Region i ett bolag med uppdraget som näringslivs- och destinationsbolag. Vi har genomfört fusionen för att ta till vara på alla synergier vi ser mellan våra olika målgrupper lokalt, nationellt och internationellt. Därför är nyhetsbrevet i avsändare från nya bolaget. Vi har kvar kanalerna riktat till besökare kopplat till visitstockholm.com och visitstockholm.se. Våra B2B-kanaler på Linkedin har slagits samman till en för Stockholm Business Region. Följ oss där.
I februari 2024 gjordes 947 000 kommersiella övernattningar i Stockholms län, detta är 4 procent fler än februari förra året. I Stockholms stad var ökningen hela 7 procent. Ökningen i Stockholm är förhållandevis stark då utvecklingen i hela landet var 3 procent. De internationella gästnätterna står för den positiva utvecklingen då de ökar starkt med 8 procent i jämförelse med 2023.
De 3 största källmarknaderna (USA, Tyskland och Storbritannien) behåller sina placeringar, och står för drygt en tredjedel av totalt antal internationella gästnätter. Kina är den marknad som går överlägset starkast då antalet gästnätter från Kina ökat med nästan 7 000 st. jämfört med föregående år. För museer och attraktioner är årstakten i februari positiv för första gången på flera månader.
Beläggningen on-the-books i Stockholm är fram till sommaren mellan 3-7 procentenheter högre än vid samma tidpunkt föregående år. Vilket förebådar en bra sommarsäsong. |
|
![421 GSTC Sth](https://app.bwz.se/sbrmarketing/b/uf/image/421_GSTC%20Sth.jpg) |
Den 23 - 25 april 2024 genomför Global Sustainable Tourism Council (GSTC) sin globala kongress GSTC2024 för första gången i Sverige. Kongressen går av stapeln i Stockholm på Kungliga Djurgården. Sverige och Visit Sweden står som värd för kongressen tillsammans med Tillväxtverket, och i nära samverkan med Stockholm Business Region och Kungliga Djurgårdens intressenter.
Kongressen är fullbokad sedan länge med 500 delegater och genomförs i närvaro av HKH Kronprinsessan Victoria. Under kongressen blir det fullt fokus på kunskapsutbyte mellan deltagare från hela världen för att engagera besökare, invånare och företag i det lokala samhället samt vad som krävs för att utveckla långsiktiga och innovativa företag. Under fredagen genomförs flera site visits i Stockholm. Bland annat till Utö, en city walk, två olika på Djurgården och en båttur genom stan. Läs mer |
|
|
Den 6 april hyllades ABBA och deras musik runt om i Stockholm med olika aktiviteter och evenemang från en rad olika aktörer. För att gemensamt hylla ABBA och musiken välkomnas stockholmare och besökare till en sing a long-konsert i Kungsträdgården kl 16.00 med hyllningsbandet Waterloo. Toner av Waterloo hördes från vaktparaden på slottet, övergångsställen vid Kungsträdgården tickade i takt, många aktörer gjorde sina egna hyllningar, informationsskyltar runt om i staden hyllade ABBAs betydelse för musiken och Stockholm. Den globala, digitala kampanjen fyllde människor runt om i världen med sin bästa ABBA-låt eller delade sitt ABBA-minne. Tack alla som deltog. Skicka gärna in bilder, filmer eller annat innehåll från hur du uppmärksammat ABBA 6 april. |
|
![640x640transp](https://cdn01.bwz.se/Images/Misc/640x640transp.gif) |
![419 tayolr.width 1280](https://app.bwz.se/sbrmarketing/b/uf/image/419_tayolr.width-1280.jpeg) |
Taylor Swift lockar 159 000 till sina konserter på Friends Arena 17, 18, 19 maj. Det är besökare från hela världen som tar sig hit. Besökarna kommer från 135 olika länder. Bokningsläget den helgen är på nu 87,7%, vilket är högre än för Beyonces besök förra året i maj motsvarande mätperiod. Beyonce slutade på 95,6% beläggning.
Det är många amerikaner som flyger hit på grund svårigheter att få biljetter på konserter i USA. Den svaga kronan gör det dessutom gynnsamt att resa hit. I inkommande flygdata för perioden ser vi en rejäl topp med resenärer från just USA.
Vi gör så klart aktivering när hon kommer för att fånga upp fansen och intresset för staden. Vi har utvecklat kampanjsidor för svensk och internationell målgrupp för att skapa ett gott värdskap och få Swiftiesarna att känna sig välkomna. Vi kommer att göra aktiveringar på stan. Swifties läser och shoppar böcker i de städer konserter äger rum. De shoppar second hand och re-stylar inför konserten för att bära unika plagg. Och de skapar friend bracelets av pärlor. Har du något av detta i ditt erbjudande - skylta upp! Läs mer |
|
|
![640x640transp](https://cdn01.bwz.se/Images/Misc/640x640transp.gif) |
![640x640transp](https://cdn01.bwz.se/Images/Misc/640x640transp.gif) |
Musikåret 2024 präglas av en diger konsertsommar. Det är det bästa stadion-konsertåret någonsin. Taylor Swifts konserter i maj utgör spetsen så klart.
Vi har över 90 stora nationella och internationella akter i Stockholm i sommar på festivaler och konserter. därefter en rad konserter året ut med internationella storstjärnor som bl.a., P!nk, Rod Stewart, Justin Timberlake, Molly Sandén, The Cardigans och Bruce Springsteen. Lägg därtill Polar Music Prize i maj följt av en dundrande festivalsommar med Rosendal Garden Party, Drömmen och Sthlm Fields plus de sedvanliga sommarkonserterna på Skansen och Gröna Lund. Men det började redan med firandet av att det är 50 år sedan ABBA vann med Waterloo den 6 april med sing-a-long i Kungsträdgården och på andra ställen i staden. Läs mer här: https://professionals.visitstockholm.com/sv/whats-on/
Foto: Robert Höglund |
|
|
![640x640transp](https://cdn01.bwz.se/Images/Misc/640x640transp.gif) |
![640x640transp](https://cdn01.bwz.se/Images/Misc/640x640transp.gif) |
Det var några skakiga år då ingen inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma tillbaka, men nu går det väldigt bra. Den enorma kraften i det fysiska mötet är stark och det finns ett behov av att faktiskt ses för att ”innovera” tillsammans. Stockholm har bland annat sju stora kongresser inom life science, men också många kongresser inom olika teknikområden.
Nu i veckan går en av de större av stapeln, Nordbygg, på Stockholmsmässan. Runt 50 000 besökare väntas till kongressen. Staden har för första gången en egen monterplats för att kunna prata behovet av investeringar på 115 miljarder euro fram till 2040.
De globala kongresserna blir ett fönster för att berätta ”The Stockholm stories”. De är även viktiga för hela besöksnäringen och för flera av anläggningarna och hotellen. Läs mer här om vilka kongresser och möten som är aktuella: https://professionals.visitstockholm.com/sv/whats-on/
Foto: Anna Hugosson
|
|
|
![640x640transp](https://cdn01.bwz.se/Images/Misc/640x640transp.gif) |
![640x640transp](https://cdn01.bwz.se/Images/Misc/640x640transp.gif) |
Stockholm är en populär kryssningsdestination och nu startar säsongen med totalt 121 kryssningsanlöp. Stockholm positionerar sig som en hållbar premiumdestination och i år välkomnas flera helt nya fartyg med modern teknik som landelanslutning. Även Stockholms Hamnar investerar i landelanslutningar för kryssningsfartyg och bygger en av Europas första.
Den 16 april startade kryssningssäsongen i Stockholms Hamnar när AIDAmar anlöpte Stadsgården. Totalt är 121 fartyg inbokade under säsongen som varar till och med oktober. Årets kryssningssäsong speglar ganska väl säsongen 2023 i antal anlöp och passagerare. Läs mer
Foto: Stockholms hamnar |
|
|
Den bearbetade evenemangskalendern på www.visitstockholm.com och www.visitstockholm.se är lanserad. Se till att ditt evenemang finns där.
Den engelska sajten har nästa tre miljoner besök och den svenska 2,5 miljoner besök. Våra sociala medier har en räckvidd på nästa 10 miljoner. Ur evenemangsdatabasen hämtar vi content till våra olika kanaler med guider, tips och locals-innehåll. Det är efterfrågat av målgrupperna. Se till att hjälp oss hjälpa dem att hitta rätt i utbudet av Stockholm.
Kalendern är byggd efter internationell standard för data. Hör av dig om du sitter på evenemangsdata riktad till en besöksmålgrupp, som är öppen att hämta in i vår databas. |
|
|
Follow us on social media |
|
|