Nu rustar vi för en strålande sommar! Vi har en otrolig upplevelse- och konsertsommar framför oss och vi kan vara stolta över de framgångsrika samarbeten vi har bakom oss under firandet av ABBA 50 år och Taylor Swifts konserter i Stockholm, Swiftholm. Arbetssätt som vi utvecklat under en tid tillsammans och som nu visade värdet av att skapa en välkomnande stad som lyfter upplevelsen i en bredare mening. Tack alla kollegor i Stockholms besöksnäring och kulturliv för att ni jobbat med de marknadsförings- och kampanjstrategier vi tagit fram tillsammans för att ta ett helt nytt värdskap för Stockholm. Det gör oss mer konkurrenskraftiga framåt.
Vi genomförde en stor hyllningskampanj i samband med att ABBA & Waterloo firade 50 år och lyfte fram vikten av musikstaden Stockholm i samarbete med evenemang- och besöksnäringen. Vi gjorde nedslag lokalt i stadsbilden och globalt via en internationell digital kampanj. När det sedan var dags för Taylor Swift att besöka Stockholm för tre konserter la vi stor vikt vid att välkomna de 150 000 besökande fansen ”Swifties”. Genom en kommunikation- och aktiveringsstrategi kring konceptet ”Welcome to Swiftholm” och lyfta fram Swifties-gruppens gemensamma intressen via olika events, aktiviteter i staden och via sociala medier erbjöd vi tillsammans med näringen Swifties en välkomnande stad som har lett till fantastiska resultat.
Vi har dessutom gjort två undersökningar under konserterna den 17-19 maj - en kring de turistekonomiska effekterna som visar på 848 miljoner i effekt av konserterna. I samarbete med lyckoprofessor Micael Dahlen på Stockholm Handelshögskola gjorde vi en mätning för att kunna ta tempen på om evenemang och konserter gör oss lyckligare. Resultat visar att vi blir lyckligare, både som konsertbesökare och stockholmare av att det äger rum stora evenemang. Vi ser också att värdet av ett gemensamt värdskap får effekter om kännedom långt utanför landets gränser. Mätningarna har gjorts i samarbete mellan oss på Stockholm Business Region, Solna stad, Stockholm Live och Fabege. Ytterligare ett exempel på starka samarbeten.
Konjunkturläget i staden ser inte direkt ljust ut, där många kämpar med återbetalning av uppskjutna skatter, ökade kostnader och inflationsläget. Därför är det så angeläget att siffrorna i andra delar pekar uppåt. Beläggningen hittills i år ligger på eller över förra årets nivå. Och för sommaren ser det ut att landa över 2019 års siffror. Om beläggningssiffrorna följer BNP-utvecklingen på samma sätt som de senaste 10 åren så borde vi landa på 15,5 miljoner gästnätter i år. Förutsättsättningarna för en stark utveckling finns. Vi har också ett fantastiskt kongress- och mötesår som är så viktigt för att få hit affärsresenärer. Vi har ett unikt konsertår med över 90 internationella och nationella stora akter.
Evenemangen driver digitala besök. Inte minst på Visitstockholm.com som ständigt växer och där kategorierna ”Event” och ”See and Do” ökar rejält. Vi skulle inte se denna ökning om inte alla i näringen bidrog. Både i ett spännande utbud och ett fantastiskt bemötande, med nyfikenhet, respektfullt och hjälpsamt beteende från alla som arbetar i sektorn. Vi har också ett sommarjobbsprogram igång med besöksnäringen med 30 platser för ungdomar som får se denna härliga bransch men många karriärsmöjligheter inifrån. Nu ser vi fram emot en strålande sommar med många besökare och goda affärer. Jag hoppas också att alla ni fantastiska människor som vi har förmånen att jobba med får lite egen tid att ladda batterierna och njuta av sommaren. Själv har jag både konserter (och favoriten tekopparna) på Gröna Lund, Pride, NAOM och flera takbarer på listan och jag är helt säker på att listan fortsätter fyllas på under sommaren!
Glad sommar! Caroline med kollegor på Stockholm Business Region |
|
 |
Kommande tre sommarmånader är beläggningen på förhand högre än föregående år, vilket alltså är en indikation om ett högre bokningstryck i år. Särskilt juli månad sticker ut då 43 procent av kapaciteten redan är bokad jämfört med 25 procent föregående år vid samma tidpunkt. Det är högre än rekordåret 2019.
- Det är glädjande att så många väljer att komma till Stockholm. Besöksnäringen är viktig för instegsjobb för unga och de som står långt från arbetsmarknaden. Det är en bransch med stort kompetensbehov och vi behöver visa att det är en livskraftig och framför allt rolig bransch att arbeta i, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm.
Under sommarmånaderna står de internationella gästnätterna för ca 40 procent i länet, och 50 procent i kommunen. De största källmarknaderna för inresande till Stockholm är USA, Tyskland och Storbritannien. Därefter följer grannländerna Norge och Finland samt Frankrike. Jämfört med se svenska besökarna är genomsnittlig vistelsetid något längre, uppemot 4 dygn. Inhemska gäster utgör under sommarmånaderna ca 60 procent i länet och 50 procent i staden. Topp 5 län är: Skåne, Västra Götaland, Uppsala, Västmanland och Östergötland. De allra flesta reser med en partner, 58 procent bor på hotell (31 procent hos släkt och vänner) och stannar i snitt 2,5 dygn. Endast 4 procent av dem är förstagångsbesökare. Foto: Erik G Svensson beskuren Källa: Benchmark Alliance |
|
|
 |
 |
Staden har satsat på evenemang som strategi för att driva resande till staden. I år äger över 90 stora internationella och nationella akter rum i Stockholm. Vi samarbetar nära lokala arrangörer för att möjliggöra ett bra värdskap. Det har gjort att Stockholm har blivit en arena för stora artister och idrottsevenemang.
Hotellbeläggningen toppar när stora artister eller idrottsevenemang äger rum. Att evenemang driver besök det märks även digitalt. Sökningar på kategorin Event steg med 160 procent under förra året på webben visitstockhohlm.se. Kategorin See and do ökade med 60 procent och Eat and drink med 20 procent. Den trenden står sig även i år. Över 500 000 besök har landat på evenemangssidorna under de fem första månaderna i år. Det är en ökning med 175 procent jämfört med 2023 samma period.
Se till att ditt evenemang finns i vår evenemangsdatabas. Här är länken där du lägger in uppgifter. Läs mer
Foto: Oskar Scheller/SBR |
|
|
 |
 |
Andel besök på visitstockholm.com och visitstockholm.se stiger och har passerat 5 miljoner under 2023. På vår egen svenska sajt (Upplevelser och aktiviteter i Stockholm - Visit Stockholm) har vi samlat Stockholms alla sommarevenemang och aktiviteter. Där tipsar vi om festivaler, evenemang, matupplevelser, utställningar och säsongsbetonade aktiviteter. Dela gärna.
Vår målsättning är att skapa ett högt besöksantal med god engagemangsnivå på denna sida och även öka antalet besökare och interaktioner i vår evenemangskalender bland de svenska besökarna. Parallellt lägger vi ut våra egna kanaler på visitstockholm.com och visitstockholm.se och i SoMe samt i stadens kanaler. Foto: Yanan Li |
|
|
 |
Det internationella genomslaget för Stockholm i samband med Taylor Swifts konserter här är stort. Det har publicerats över 19 100 artiklar och inlägg i nyhetsmedier och på sociala medier i relation till konserterna i Stockholm. I annonsvärde motsvarar det drygt 200 miljoner kronor (AVE) och med en potentiell räckvidd på över 5 miljarder. Drönarfilmen Welcome to Swiftholm har en total visningstid på 763 timmar och 43 minuter och nästan 700 000 visningar.- De medier som uppmärksammat Taylor Swift och Stockholm med möjlighet till störst täckning finns i USA, Indien och UK. Det är USA Today (med räckvidd 884M), MSN.com (556M), New York Post (184M) Hindustan Times (227M), PEOPLE (209M) och Daily Mail (169M).
- Swiftholm (som användes kommunikativt för att välkomna fans till Stockholm) som begrepp får 6 060 artiklar och inlägg i sökning på keyword (sju dagars mätning vid hennes besök).
- I ordmolnet över begrepp som funnits i media har "mistake" fått ett stort genomslag - med ett starkt positivt sentiment. Det är kopplat till att The Eras tour officiella X-konto har skrivit att man inte gör om misstaget att INTE spela i Stockholm nästa gång.
Eller som Taylor Swift själv skrev på X: Stockholm!!!! Thank you for being the most generous, excitable, magical crowds, and for breaking the all time attendance record for the stadium all 3 nights. Can’t believe this was our first time playing in Sweden – but it won’t be our last…
Källa Meltwater. Foto: Oskar Scheller/SBR |
|
|
Utvecklingen av besökarantalen på stadens museer och attraktioner följer varandra väldigt väl vid jämförelse med föregående år. Mars och maj har varit starka månader medan april var en något svagare månad. Den aggregerade utvecklingen beror primärt på hur det går för de största besöksmålen (Skansen, Vasamuseet, Kungliga Slottet eller Gröna Lund).
Summerat mars-maj har besökarantalet i år varit ungefär detsamma som föregående år. Vid jämförelse med 2019 är utvecklingen tydligt negativ, detta härleds främst till färre antal internationella besökare efter pandemin samt att flera av verksamheterna inte längre har fri entré.
Källa Stockholm Visitor Insight Foto: Oskar Scheller/SBR |
|
 |
 |
I juni startar SVT:s nyinspelning av en av Sveriges mest älskade tv-serier, Astrid Lindgrens klassiska ”Vi på Saltkråkan”. Den nya serien är förlagd till nutid och spelas in i Stockholms skärgård. Film Stockholm AB samproducerar. Inspelningen involverar också flera aktörer inom samarbetsprojektet Stockholm Archipelago.
Stockholm Archipelago är ett långsiktigt regionalt samverkansprojekt med syfte att skapa förutsättningar för en starkare besöksnäring i Stockholms skärgård året runt. Filmproduktioner som t ex Saltkråkan bidrar till att generera nya affärsmöjligheter och säsongsförlängning för skärgårdens aktörer - både under inspelningsperioden men kan också generera mer långsiktiga effekter som filmturism.
Stockholms Business Region representerar Stockholm stad i samverkansprojektet Stockholm Archipelago tillsammans med Region Stockholm, Skärgårdsstiftelsen, Länsstyrelsen Stockholm och Haninge kommun, Värmdö kommun, Vaxholms Stad, Norrtälje kommun, Nynäshamns kommun, Nacka kommun och Österåkers kommun. Foto: Petrus Sjövik |
|
Arbetslösheten fortsätter dessvärre att öka på årsbasis. I Stockholms stad var arbetslösheten 6,7 % i maj 2024 (5,9 % maj 2023). Utvecklingen är såldes stillastående jämfört med föregående månad, men det är en ökning jämfört med samma månad förra året. Arbetslösheten ökade både i staden, länet och riket som helhet i årstakt.
Konkurserna i Stockholm ökar på årsbasis (31 procent för staden och 27 procent för länet). Ökningen i Stockholm (både i länet och staden) är större än ökningen riket i stort (16 procent fler konkurser i maj 2024 jämfört med maj 2023). I Stockholms stad ökar konkurserna mest inom byggindustrin och företagstjänster. Varslen i Stockholms län har också ökat med 69 procent under årets fem första månader jämfört med samma period 2023. Källa Tillväxtverket/SCB |
|
Stockholms stad har hittills i år nästan 31 000 fler gästnätter än förra året, vilket motsvarar en ökning på 1,2%. Andra storstäder och län har hittills minskat i årstakt. Utvecklingen i Stockholmsregionen som helhet däremot följer den aggregerade trenden i landet om samma nivå som 2023.
- Det är glädjande att vi har en positiv utveckling i Stockholm när det kommer till antalet kommersiella övernattningar. Besöksnäringen gör en fantastisk omställning och anpassar sig till både förändrade resebeteenden, kostnadsökningar och nya hållbara affärsmodeller. Därför är det bra att affärer och intäkter för besöksnäringen fortsätter komma in, säger Caroline Strand, tf VD för Stockholm business region.
Under maj ökade RevPar, intäkt per tillgängligt rum, med 14% jämfört med samma period 2023. Summerat hittills i år är motsvarande utveckling en ökning på 9%. RevPar stiger när bokningsläget ökar. Taylor Swift och flera andra stora konserter och idrottsevenemang bidrog till RevPar-utvecklingen. Över 90 stora internationella och nationella akter är planerade att spela i Stockholm i år vilket skapar förutsättningar för en fortsatt bra lönsamhet från kommersiella gästnätter byggt på efterfrågan.
Årets första fyra månader visar att 4,03 miljoner övernattningar gjorts i länet – marginellt fler än 2023. Internationella övernattningar går starkare i jämförelse med föregående år. Övernattningar från svenska besökare har minskat något. Källa Tillväxtverket/SCB |
|
 |
 |
Arbetsmarknadsförvaltningen och SBR har samarbetat för att genomföra en pilotomgång av upphandling av feriearbetsplatser med mål att knyta platser som efter avslutad period kan generera fortsatt anställning som timanställd under studietiden eller i större omfattning.
Vi har säkrat avtal med 9 olika leverantörer för att erbjuda feriejobb åt totalt 27 ungdomar. Feriejobben i detta pilotprojekt är specifikt inriktade på besöksnäringen då de är stark motor för jobb och integration i Stockholm. Arbetsplatserna är Moderna Museet Stockholm, Stockholm Toy Museum, Skansen, Gröna Lund, Strömma Turism, Djurgårdens Färjetrafik AB, Nybrovikens Restaurang & Catering, Kiosken Nybroviken. (Junibacken deltar inte under 2024 men 2025)
Ungdomarna får kunskap om vad som gäller när man arbetar med gästservice av Jerry Engström från Friluftsbyn som har lång erfarenhet av att engagera ungdomar i sin verksamhet. |
|
|
 |
Håll dig och din personal uppdaterad om vad som händer i Stockholm. Personal i frontdeskposition får ett nyhetsbrev i månaden om vad som är på gång. Det brevet är även nyttigt för att få koll på vad som händer. Sista veckan i juni går juli månadsbrev ut. Ta del av juni månadsbrev här. Foto: Tove Freij |
|
|
 |
Följ Visit Swedens nyhetsbrev som brukar vara fullmatade med aktiviteter riktade till en internationell målgrupp. Det finns även länkar till kunskapsbanken. Här finns det senaste nyhetsbrevet. Foto: Henrik Trygg |
|
|
|