|
I december flyttade vi ut alla våra regelhandböcker, så att de numera ligger öppet nedladdningsbara på sigill.se – utan att man behöver logga in. Vi hoppas och tror att det blir en välkommen förenkling för dig.
Du hittar regelhandböckerna genom att klicka på länken här och därefter klicka på aktuellt produktionsområde. I vänstermenyn under varje område hittar du rubriken "Regelhandbok". Där ligger regelhandboken i nedladdningsbart pdf-format. |
|
|
Sigill Kvalitetssystem hälsar Annika Sellberg välkommen som marknads- och kommunikationsansvarig. Hon började den 22 januari.
Annika är en erfaren kommunikatör och marknadsförare med bred kompetens inom områden som PR, media relations, kriskommunikation och digital marknadsföring mot både företag och konsumenter. Hon har drivit flera förändringsarbeten på kommunikations- och marknadsföringssidan, vilket kommer att vara viktigt i det fortsatta arbetet på Sigill.
Annika kommer närmast från rollen som Communications Manager på Autoliv, ett multinationellt bolag som tillverkar bilsäkerhetsprodukter som krockkuddar och säkerhetsbälten.
– Mina tidigare roller har krävt ett kreativt och lösningsorienterat tänkesätt och har utvecklat min förmåga att förmedla komplexa ämnen på ett enkelt och begripligt sätt. Jag är övertygad om att jag kommer att ha nytta av det på Sigill, säger Annika.
Hon beskriver sig själv som en ambitiös kraft som gillar att bidra med idéer och positiv energi till sitt team. Annika är bosatt i Täby och har två barn. På fritiden umgås hon gärna med familj och vänner och spenderar tid ute i naturen.
– Vi har verkligen sett fram emot uppstarten med Annika. Hon har en stark kompetensbredd och är en relationsbyggande person. Jag tycker personligen att det ska bli väldigt spännande att få bolla strategier och marknadsaktiviteter tillsammans, säger Ann-Louise Ingvarsson, VD på Sigill Kvalitetssystem. |
|
|
|
Kanske har du på senaste tiden hört allt mer om Green Claims och den gröna omställningen inom EU. Green Claims är ett nuvarande förslag till direktiv för miljöpåståenden och är en del i EU:s arbete för att ge mer makt till konsumenterna att fatta informerade inköpsbeslut och därigenom bidra till den gröna omställningen inom EU. Man tog ytterligare ett steg mot den gröna omställningen den 17 januari 2024 då EU-parlamentet röstade igenom ett annat förslag om ett direktiv som innebär ändringar för EU:s konsumentregler. Förslaget innebär ändringar i direktiv 2005/29/EG om otillbörliga affärsmetoder och direktiv 2011/83/EU om konsumenträttigheter och lägger därmed grunden för att ge konsumenterna mer makt att fatta hållbara inköpsbeslut. Det går i stora drag ut på att förbättra produktmärkningen och skydda konsumenter från att bli vilseledda av företags miljöpåståenden (så kallad green washing). I ändringarna i direktiven ingår högre krav på dokumentation och bevis på att företaget faktiskt når upp till de löften om hållbarhet man kommunicerar.
👉 I förslaget ligger att endast hållbarhetsmärkningar, som bygger på officiella certifieringssystem (såsom exempelvis Sigill) eller som fastställts av offentliga myndigheter, ska tillåtas. Förslaget om ändringarna i direktiven för EU:s konsumentregler måste nu också godkännas slutgiltigt av Europeiska rådet. Om det gör det har medlemsstaterna 24 månader på sig att införa uppdateringen i nationell lagstiftning och kan därför som tidigast börja gälla 2026. När det gäller förslaget på direktivet för miljöpåståenden, även kallat Green Claims, är tanken att detta ska samverka med de nya uppdateringarna i EU:s konsumentregler och därigenom ge mer detaljerade villkor för hur man får använda miljöpåståenden. För närvarande diskuteras förslaget om Green Claims direktivet fortfarande i parlamentets utskott och här kan vi nog vänta oss mer ändringar i förslaget innan röstning kan genomföras i parlamentet. |
|
|
Vi har tidigare informerat om att vi från månadsskiftet januari/februari börjar skicka ut fakturorna. Håll utkik i mailkorgen, och kolla även skräpposten, så att fakturan inte fastnar där. Du har fått information om prishöjningen i tidigare mail från oss, men om du vill ta reda på det exakta beloppet för just din certifiering, hittar du prislistan här.
|
|
|
|
Eftersom vår systemavgift baseras på din verksamhets omfattning så är det viktigt att vi har rätt uppgifter om detta. Vet du att det är förändringar i din verksamhets omfattning (omsättning, antal djur, odlingsyta etc) så skicka gärna ett mail så ser vi till att uppdatera uppgifterna: info@sigill.se. |
|
|
|