|
 |
 |
Omvärldsläget är ju väldigt turbulent just nu och det präglas av många snabba förändringar. Det råder en osäkerhet i den globala ekonomin, där både inflation och geopolitisk instabilitet skapar utmaningar för företag och därmed även för oss och våra medlemmar. Dock känner jag att de teknologiska framsteg och gröna investeringar som har gjorts, öppnar nya möjligheter för oss på Sinfra att stötta våra medlemmar i det här stökiga läget.
Detta kommer givetvis även vara en viktig punkt på styrelsemötet som vi har den här veckan. Det här blir blir det första mötet för våra två nya ledamöter – Tobias Ulvesjö, Torsnet, och Robert Hansson, VAKIN. I samband med det tackar vi även av Peter Rosenkvist, Gävle Energi, och Mats Rostö, Nacka Vatten och Avfall, som avslutat sina uppdrag i Sinfras styrelse.
Jag vill även passa på att berätta att stora delar av programmet till årets SinfraDagar är spikat. Vi kommer både ha ett spår kring AI samt få möjlighet att inspireras av Svante Randlert. Vi har även fått klartecken från VD för våra tre stora branschföreningar – Åsa Pettersson på Energiföretagen, Pär Dalhielm på Svenskt Vatten och Tony Clark på Avfall Sverige. De kommer delta på SinfraDagarna i bland annat en paneldebatt och det ska bli väldigt intressant att få höra deras infallsvinklar på en rad aktuella frågeställningar. För middagsunderhållningen står inga mindre än Fredrik Lindström och Kristian Luuk. Fler talare är på väg in, och jag återkommer med detaljer så snart de är bokade.
Vänligast Tony Doganson VD Sinfra |
|
|
 |
 |
Vid avrop på Sinfras ramavtal finns det möjlighet att väga in olika typer av krav inom hållbarhet tillsammans med de mer vanliga kriterierna som t ex pris och leveranstid.
Vid en förnyad konkurrensutsättning kan både egna hållbarhetskrav och Sinfras kriterier användas. Exempel på kriterier inom hållbarhet är förlängd livslängd, återvinningsgrad, tillgång till miljövarudeklarationer (EPD) eller fossilfria transporter.
Något som kan väljas att viktas in i nästan alla lägen är leverantörernas hållbarhetsindex, som är resultatet från den enkät vi skickar ut till leverantörerna årligen. Att tänka på dock är att leverantörer inom ett helt nytt ramavtalsområde kommer ha texten “Ny leverantör” vid sitt hållbarhetsindex och i dessa fall får hållbarhetsindex inte användas som urvalskriterie. Har en leverantör däremot 0 i hållbarhetsindex betyder det att leverantören valt att inte besvara hållbarhetsenkäten. Då är det inget hinder att använda det som kriterie och den leverantören kommer då inte ha så stor möjlighet att vinna avropet.
|
|
 |
 |
 |
Ramavtal har tecknats för Fordonsvågar och omfattar 12 m och 24 m vågar med tillhörande produkter och tjänster. Avtal har tecknats med fyra leverantörer. Upphandlingen har genomförts i enlighet med LOU och ramavtalet gäller från 2025-02-15 till och med 2027-02-14 med möjlighet till ytterligare förlängning med som mest två år. |
 |
 |
 |
 |
Våra två tidigare ramavtalsområden för laddstationer (AC- och DC-laddning) blir nu ett samlat ramavtalsområde. Ramavtalet omfattar ett utbud av laddningspunkter, från normalladdning till snabbladdning, driftsättning och installation, tjänster (operatörs- och betaltjänster, service mm.), markarbeten samt fartygsladdning. Sex leverantörer har antagits. Upphandlingen har genomförts i enlighet med LOU och träder i kraft 2025-03-01. Avrop kan genomföras både genom villkorsjämförelse och förnyad konkurrensutsättning. |
 |
 |
En förnyelseupphandling är genomförd inom området Trafikavstängning. Upphandlingen inkluderar tjänster samt hyra och, i vissa fall, köp av material. Sju leverantörer har antagits. Upphandlingen har genomförts i enlighet med LUF och träder i kraft 2025-03-01. Avrop kan genomföras både genom villkorsjämförelse och förnyad konkurrensutsättning. |
|
Inför kommande upphandlingar vill vi ta del av synpunkter från både från medlemmar och leverantörer. Målet är att säkerställa att upphandlingarna speglar marknadens möjligheter och uppfyller våra krav på kvalitet, hållbarhet och effektivitet. Genom era insikter kan vi skapa upphandlingar som är väl anpassade efter behov och framtida utveckling.- Markbehållare och helt/delvis nedgrävda behållare
- Kalk
- Nyförläggning med schaktfria metoder
- Flödesmätare, flödesmätning och provtagningsutrustning
- Omhändertagande av avloppsslam
|
|
|
 |
 |
"Vi på Affärsverken vill lyfta fram den utmärkta hjälp vi fått av Sinfras Inköpsresurser. Hon har varit en ovärderlig resurs i vår senaste gipsupphandling till avdelningen Cirkulär (renhållning/återvinning). Sinfras inköpsresurser tog hand om hela upphandlingsprocessen från början till slut med stor professionalism och engagemang. Tack vare deras insatser kunde vi genomföra upphandlingen utan problem och med ett mycket tillfredsställande resultat. Bra arbete till låg kostnad. Vi är oerhört nöjda med Sinfras inköpsresurser och vill varmt rekommendera dem för liknande uppdrag!" Paul Thörnqvist Inköpsansvarig Karlskrona Affärsverk AB |
|
|
För ett par veckor sedan hade vi nöjet att välkomna Josefine Ternhem, Louise Lidforss och Oguzhan Yayla till Sinfra. Louise och Josefine utbildar sig till Kvalificerad Inköpare och Oguzhan Entreprenadingenjör/Projektinköpare på FEI Företagsekonomiska Institutet och de kommer genomföra sin LIA hos oss under de närmaste tolv veckorna. Vi ska göra vårt bästa för att deras praktik ska bli så lärorik och utvecklande som möjligt. |
|
 |
 |
Danderyds Kommun Haparanda Kommun LSR Landskrona-Svalövs Renhållnings AB Kungsörs Kommun Vara Kommun
Välkomna till Sinfra! |
|
|
|