Temat för septembers nyhetsbrev är Jämställdhet och integration. Ett viktigt ämne för städbranschen, där många kvinnor och utlandsfödda arbetar. Har du/ni något att berätta om hur ni arbetar med ämnet i er städverksamhet, skriv gärna några rader till vår info-mail så tar vi upp det i nästa nyhetsbrev. info@stadbranschensverige.se |
|
Att inkludera lokalvårdaren i den strategiska kundutvecklingen är ett ypperligt sätt att integrera och höja yrkesstoltheten, samt skapa mervärde för kund. Många gånger får lokalvårdaren ett schema att följa, och i bästa fall även ett kontrakt att förhålla sig till.
Jag menar att lokalvårdaren är den viktigaste länken mellan kund och affärsidé. Om en lokalvårdare kan förmedla avvikelser såsom trasiga lampor, tröga lås eller rinnande kranar, så kan hen även ingå i ett forum där man strukturerat och kontinuerligt fångar upp kundens vanor, behovsförändringar och utveckling...
Läs hela krönikan på hemsidan |
|
|
Hur ser jämställdheten ut i städbranschen?
FRÅGA: Hur ser jämställdheten ut i städbranschen, finns det någon statistik att tillgå? Hur många är födda utanför Sverige?
SVAR: Det är fortfarande en stor dominans av kvinnor inom städyrket men männen är på gång, men det går alldeles för långsamt. Städbranschen är kvinnodominerad, 74% är kvinnor. Inom offentlig sektor är siffran närmare 90%. Städyrket är det åttonde vanligaste kvinnoyrket i Sverige. I städ- och hemservicebranschen är över hälften av VD:arna kvinnor. Två av tre av egenföretagarna eller som driver aktiebolag inom städ och hemservice är kvinnor. Statistik visar att 2006 var 80% av kvinnorna städare så en förändring har skett de senaste 15 åren även om det går långsamt...
Läs hela svaret och fler frågor och svar på ”FRÅGA EXPERTEN” |
|
Under fokusområdet jämställdhet och integration gjorde Kent Möller Andersén och Carina Boman Helgesson 2019 en undersökning om status och attityder om städyrket.
Det framkom att det fortfarande finns mycket fördomar om yrket, vilket till stor sannolikhet har med historien att göra.De kom fram till 17 olika åtgärder vi kan göra för att höja yrkets status. Totalt intervjuades ca 200 personer i olika åldrar och kön. Du som inte läst rapporten kan köpa den enkelt i vår webbshop.
Här kan du beställa en städad rapport |
|
|
Som vi alla vet är oturen framme ibland, och då är det väldigt bra att ha rätt försäkringsskydd!
Vi vet av erfarenhet att det ibland inträffar situationer ute på marknaden och ibland städleverantörer och andra företag i branschen där försäkringsskyddet inte finns eller är tillräckligt. En sådan situation kan såklart vara förenat med stora onödiga, obudgeterade kostnader och risker för verksamheten. Tänk själv om huvudnyckel till er kund försvinner…. Av denna anledning har Städbranschen Sverige tagit kontakt med en konsult i försäkringsfrågor. Thomas Morberg på Försäkringsstrategerna, kommer snart kontakta ett urval av våra medlemmar, kanske ert företag! Avsikten är att höra hur ni tänker i försäkringsfrågan för er verksamhet både nu och framåt. Utifrån era svar och önskemål, är tanken att vi ska ta fram ett bra och säkert erbjudande till försäkringsskydd/paket för små och medelstora företag. Vi hoppas ni vill delta för att göra städsverige lite RENARE OCH SÄKRARE! Hälsningar Städbranschen Sverige. Vill du ha mer information, maila: info@stadbranschensverige.se |
|
|
PROGRAMPUNKTER Intervju med Skatteverket – Upphandlarna måste ta sitt ansvar vad gäller LOU. Gesa Markusson ledamot för vit bransch intervjuar Skatteverket. Städbranschen Sveriges kvalitetsverktyg för att säkra en kvalitetsmässigt god upphandling. Matthias Lindholm, ordförande och Christina Rösand Tendium har lösningen för att effektivisera offentliga upphandlingar med artificiell inteligens. Hannes Dernehl Made Perfect, riktar sig till privata företags upphandlingar. Ulf Malmquist och Styrbjörn Swensen Avista Time informerar om olika affärsverktyg och uppföljningssystem för upphandling. Ulf Gullstedt Borago – Upphandling men sen då? En föreläsning om den viktiga uppföljningen. Karl Henriksson
Här kan ni se webbinaret om UPPHANDLING I STÄDBRANSCHEN |
|
|
Under Clean & Facility på Kistamässan den 16 och 17 november kommer Städbranschen Sverige dela ut ett bidrag, till den eller de som anmält sitt intresse att kompetensutveckla sin personal. Skriv ned namn, telefonummer och mail till den som ni vill ge ett bidrag, gärna med en motivering. Styrelsen för stiftelsen kommer att utse en vinnare. Sista anmälningsdag är 31 oktober 2021. Skicka in intresseanmälan till Städbranschen Sverige, vem ni vill nominera till en kompetensutveckling. Anmäl via epost till: info@stadbranschensverige.se |
|
Årets mässa är kanske ännu viktigare än tidigare nu när vi är i en pandemi som påverkat branschen så mycket.
• Du möter branschens ledande leverantörer och bjuds på kostnadsfria seminarier från våra inbjudna talare och utställande företag. • SM i fönsterputs. • Finalisterna presenteras och vinnarna i Clean Bright Awards 2021 presenteras. Läs mer på ”Cleanmäsan” |
|
|
Juli och augusti är historiskt en lugn period för RUT-branschen av naturliga skäl, såsom bortresta kunder och semestrar.
Trots detta har vi för augusti ett nytt säsongsrekord för RUT-sektorn med en uppgång på 22% jämfört med 2020. Bland de riktiga vinnarna finner vi Hemstäd som ökat 20% jämfört med föregående år. Om vi får se en återgång till kontoren i större utsträckning i höst så ligger städbranschen välpositionerad för att kunna få en ytterligare skjuts. Läs mer på ”Rutbarometern” |
|
|
Hemstädning ökar med 9 procent första halvåret jämfört med samma period förra året, sett till utbetalade kronor för rutavdrag.
Under första halvåret har drygt 2,2 miljarder kronor utbetalats i rutavdrag för hemstädning. Det innebär en ökning med 9 procent jämfört med samma period förra året. Under första halvåret har totalt 3,2 miljarder kronor utbetalats för tjänster som omfattas av rutavdrag, vilket innebär en ökning med 13 procent. Läs hela artikeln på ”Via TT” |
|
|
Knappt tre av tio svenska småföretagare har en plan för sitt hållbarhetsarbete. Det visar en ny undersökning från IT-företaget Visma.
Paradoxalt nog säger nästan hälften av de tillfrågade att de tror att företag med en tydlig hållbarhetsplan har en konkurrensfördel. – Småföretagen har en central roll att spela i omställningen till en hållbar utveckling och bidrar till att säkra långsiktig svensk tillväxt. Läs artikeln på ”CleanNet” |
|
|
På Baldergymnasiet börjar i år 281 nya elever – och en robot. Ella, som hon heter, kan städa stora ytor och gillar också att prata. ”Dags att städa!”, säger hon
Lokalvårdaren Robert Wikström trycker på en knapp i sin telefon. Några sekunder senare vaknar roboten Ella till liv och med ens är hon i färd med att dammsuga Baldergymnasiets korridorer. Läs artikeln på ”Piteå Tidning” |
|
|
Procurator och Supplies Direct utvidgar sitt sortiment av autonoma städmaskiner och lanserar det bredaste utbudet av helt autonoma kombiskur- och sopmaskiner på den svenska marknaden.
Städmaskiner som är vår tids mest avancerade och som till och med kan ta hissen själva. Gaussian Robotics har sedan starten 2013 blivit riktmärket för autonom navigations- och robotindustri med städrobotarna ECOBOT. Robotarna kan med sitt unika driftsystem skapa egna kartor och planera optimal städrutt automatiskt vilket sparar mycket tid. Läs mer på ”Industritorget” |
|
|
Sisha Städ & Allservice AB, som har sitt säte i Kiruna, uppger att de ska ägna sig åt "städning, lokalvård, försäljning av städmaterial".
Verksamhetsbeskrivning för Sisha Städ & Allservice AB: "Föremålet för bolagets verksamhet är att bedriva städning, lokalvård, försäljning av städmaterial och därmed förenlig verksamhet." Läs mer på ”Norrbottens Affärer” |
|
|
Nu tar Välstädat i Norrland nästa steg för att öka marknadsansdelarna i Piteå.
Det nya upplägget innebär också att Martin Sundberg, sälj- och kundansvarig kommer att finnas på plats i Piteå under stora delar av hösten. Bolaget storsatsar även inom golvvård och golvvårdsexpertis och har nyanställt för att nå den expertisen. Dessutom blir det nya lokaler, på Prästgårdsgatan i Piteå. Läs mer på ”Norrbottens Affärer” |
|
|
|