Branschpriset som lyfter fram förebilder och framtidslöften inom den svenska städ- och servicebranschen.
Städbranschen Sverige ansvarar för priset ”Årets Miljöföretag”. ISS blev utsedda till det prestigefyllda priset 2020. Läs mer om priset.
Viktiga datum! - 30 juni 2021 Sista datum för att nominera - 31 augusti 2021 Finalisterna kommer att offentliggöras och presenteras - 16 november 2021 final på Kistamässan i Stockholm Läs mer om ”Clean Bright Awards
|
|
|
Nyckeltal, ett häfte med tydliggörande riktlinjer vad gäller avverkningsgrader och andra nyckeltal, till häftet finns en Excel fil för att kunna göra egna beräkningar.
Hur ska städbranschen komma tillrätta med låga priser? Att i mer utsträckning använda kvalitet som utvärderingsmodell istället för pris. Betala avtalsenliga löner, satsa på utbildning för personalen och se till att städ tiderna är rimliga så att städarna hinner med att leverera en bra kvalitet. Vi har samlat inte mindre än 12 kvalitetskrav som kan ställas vid städupphandlingar samt att du får annan viktig information om nyckeltal och upphandlingar. Läs mer på butiken.stadbranschensverige.se
|
|
|
Salt på golv under vintern
FRÅGA: Ett problem med allt salt som kommer in utifrån under vintern. Frågan gäller olika typer av golv och vad man kan göra för att eliminera skador, och hålla ytor rena också under vintern. Frågeställaren har använt städmaskiner, vatten och neutrala rengöringslösningar men inte lyckats. Vad man än gör så blir det en grå hinna på golven som inte går bort.
SVAR: Salt är svårt och när det torkar blir det hårda saltkristaller och beläggningar, som kan vara väldigt svåra att få bort, det kan upplevas som kalkavlagringar på en toalett. Problemet är detsamma oavsett golvtyp – sten – plast- linoleum – textila entrézoner/textila mattor. Detta är besvärligt under vinterhalvåret och märks huvudsakligen i entrépartier eller andra primära gångstråk inomhus. Lösningen är att använda städprodukter med förmåga att lösa upp saltkristallerna och neutralisera dem. Det finns biotekniska eller mer traditionella rengöringsprodukter för rutinmässig städning att tillgå. Fråga din leverantör efter rätt produkt. Var noga med att ta reda på att produkten kan användas på just de golv ni ska rengöra. Vissa produkter kan användas i ett proaktivt syfte, genom att spreja ut produkten på områden som är mer utsatta och vid ett senare tillfälle städa golvet med maskin, t.ex entrémattor eller golvytor som är starkt trafikerade.
Läs fler frågor och svar på ”FRÅGA EXPERTEN” |
|
Branschens viktigaste mötesplats!
Mer än någonsin finns ett behov för branschen att mötas för att dela kunskap och information. Nu när hygien och rengöring är högt prioriterat i hela samhället så gynnas alla av att nyckelpersoner och branschdrivande företag kan mötas.
Den 16-17 november 2021 är det dags för Clean & Facility på Kistamässan i Stockholm. Läs mer om ”Clean & Facility 2021” |
|
Peter Rehnström, Kundpartner Syd, hoppas att 2021 blir året då kulturen att konkurrera på lägsta pris frångås.
– Branschen måste frångå kulturen att konkurrera på lägsta pris och utifrån denna kultur pressa löner, jobba med lönebidrag, med mera, som en metod för att sänka priserna. Vi behöver generellt öka kvalitén ute hos kund och ta rimligt betalt. Läs mer på ”CleanNet” |
|
|
RUT-avdrag och liknande skatterabatter ökar inte sysselsättningen i servicebranscher. De är dyra och ineffektiva metoder, visar en finländsk studie som granskar utvecklingen i Finland och Sverige.
– Våra resultat visar ganska övertygande att dessa skattesubventioner enbart ökar konsumtionen av dessa tjänster och sysselsättningen lite grand, och något minskar skatteflykt. Effekterna är mycket små i vår studie, säger Tuomas Kosonen, forskningschef vid Löntagarnas forskningsinstitut. Läs mer på ”Arbetsvärlden” |
|
|
Av alla företag som gick i konkurs i fjol misstänks så många som vart tredje vara oseriöst.
Vissa branscher sticker ut lite extra. Företag som sysslar med fastighetstjänster som exempelvis städning förekommer lika ofta som byggbranschen i UC analys av oseriösa företagare. Läs mer på ”Dagens Näringsliv” |
|
|
”Lokalvårdare är en prioriterad grupp för vaccin, då de arbetar i vårdnära miljöer.”
– Först ut är de medarbetare som arbetar närmast Covid-19 patienter, sedan följer resterande medarbetare som arbetar inom sjukhusets lokaler enligt prioriteringsordning, säger Dina Ebbeson, områdeschef Regionservice, Skaraborg. Läs mer på ”Skaraborgs Allehanda” |
|
|
Inkomstskillnaderna mellan arbetare och makteliten är större än någonsin enligt en LO-rapport.
LO:s rapportserie Maktelitens inkomster går igenom inkomsterna för de anställda som har de högsta befattningarna i näringsliv, politik, ekonomi och andra viktiga samhällsområden. Statistik finns ända sedan 1950 och årets rapport är den 21:a i ordningen. Läs mer på ”Butikstrender” |
|
|
Branschorganisationen för Sveriges serviceföretag har genom en jury utsett årets städföretag 2020. Priset har tillägnats alla Sveriges städare.
– Det betyder jättemycket! Det är dags att lokalvårdarna får sin stund irampljuset. Städarna är en enormt viktig del i arbetet med att hålla oss friska och kämpa mot pandemins spridning, så denna utmärkelse är ett finterkännande, säger Nina Järvi, VD på Fix Clean i Göteborg. Läs mer på ”Serviceföretagen” |
|
|
Johan Ahlgren har anställts som ny försäljningschef på OrboTech, leverantör av städmaskiner med fäste i Sverige och Finland.
Samtidigt tar den tidigare försäljningschefen, Anton Johansson klivet upp som operativ chef, där han i en mer övergripande roll kommer att leda företaget och dess avdelningar framåt. Läs mer på ”CleanNet” |
|
|
Kemföretaget Clemondo avslutade året med en organisk tillväxt på 55 procent.
I januari 2021 lanserade Clemondo en helt ny produktlinje, Liv Greenium, rengöringsmedel baserade på hållbara, vegetabiliska och förnyelsebara råvaror. – Produkterna stärker vår position på marknaden, kommenterar Jesper Svensson lanseringen. Läs mer på ”CleanNet” |
|
|
Som väntat har stora delar av året präglats av covid-19, även för Coor. Som en följd upplevde bolaget både en ökad och minskad efterfrågan under fjärde kvartalet 2020.
– Ökad efterfrågan ser vi främst inom lokalvård, vilket är vår enskilt största tjänst. Minskad efterfrågan ser vi inom de rörliga kontraktsvolymerna, främst inom mat och dryck, men även fastighetsrelaterade projekt. Coors abonnemangsvolymer står fortsatt starka, vilket skapar stabilitet för bolaget, säger AnnaCarin Grandin, vd och koncernchef. Läs mer på ”CleanNet” |
|
|
Hygien- och hälsobolaget Essity har ingått ett avtal med det australiensiska hygienbolaget Asaleo Care om att förvärva de återstående aktierna i bolaget.
– Efter konstruktiva diskussioner med oberoende styrelseledamöter i Asaleos styrelse är jag glad att offentliggöra det här avtalet, säger Magnus Groth, vd och koncernchef. Läs mer på ”CleanNet” |
|
|
|