Nyhetsbrev från Städbranschen Sverige 24 juni 2021 Webbversion
128 news head 17 (1)
536 sommar 21 2354658
Nu tar Städbranschen Sveriges kansli och nyhetsbrevet semester från 1 juli. 

Vi är åter igen måndag 2 augusti och första nyhetsbrevet kommer fredag den 6 augusti.
   Väntar du på någon leverans från vår webbshop? Några av våra böcker är ännu ej i lager varför vissa beställningar kan dröja. Vi levererar dem så snart vi kan.


Medan de flesta får en välbehövlig semester för att hämta energi inför hösten, pågår det en uppdatering av våra mycket populära ”NYCKELTAL”. 
   Vi jobbar på intensivt hela sommaren, för att göra de än mer tillgängliga och flexibla, för både leverantör och beställare. Exempelvis kommer man kunna ändra frekvensen i den nya versionen, samt addera periodiska moment inom golvvård.
   Planen är att vi ska kunna släppa den nya versionen under september.

Ha en skön sommar tills dess!
Matthias Lindholm och Mårten Widborg
För eventuella frågor: info@stadbranschensverige.se
189 veckans kronika
Den viktiga uppföljningen i städupphandlingar – varför blir det fel, när det går att göra rätt?
1x1 535 charles deluvio rRWiVQzLm7k
1x1

Den underbara sagan som lätt förvandlas till ”snipp, snapp snut – så var allting slut.   

En av anledningarna att man skall lägga städning på entreprenad, kan vara att det skall sparas pengar. Upphandlaren får i uppgift att se till att sänka myndighetens städkostnader med 20%, exempelvis:

”Myndigheten vill spara pengar genom att lägga ut mer än hälften av städningen på entreprenad” en inte helt ovanlig rubrik i tidningarna. ”Genom att outsourca kommer vi sänka kostnaden för städning med 20%”

Låter ju fantastiskt ur en ekonomisk synvinkel. Men det är orimligt att låta ekonomi styra över kvalitet i städning. Det är viktigt att den offentliga sektorn är ett gott föredöme i städupphandlingar. Det är inte ett gott föredöme om man låter personal som inte har avtalsenlig lön och bra arbetsvillkor att städa myndighetens lokaler...

   Läs hela krönikan här...
131 experten
Utvärderingskriterier  

FRÅGA: Vad finns det för utvärderingskriterier förutom pris i städupphandlingar? Vi känner oss ganska trötta på dålig kvalitet i städningen och dålig arbetsmiljö för de som städar.

SVAR: 
De utvärderingskriterier som brukar användas i städupphandlingar är pris och/eller kvalitet. Det är mycket tråkigt att städtjänster ofta erbjuds till ett alltför långt pris, självklart är det svårt att leverera en bra kvalitet och att städpersonal har en helt orimlig arbetssituation. Närmare 60% av Almegas medlemmar väljer att inte lämna anbud till den offentliga sektorn. Kritiken rör främst priserna och den bristande uppföljningen.
   Fler och fler använder kvalitet till 60% och pris till 40% i upphandlingar. Det måste vara tydlig angivet hur utvärderingen skall gå till...

Läs hela svaret och fler frågor och svar på ”FRÅGA EXPERTEN”
Gratis digitalt webbinar om upphandling i städbranschen
TORSDAG 9 SEPTEMBER
Städbranschen Sverige har som ett mycket viktigt mål att arbeta för en seriös bransch. Att komma till rätta med prisdumpningar i offentliga upphandlingar är ett av några stora områden som vi engagerar oss i.
1x1 530 Webbinar Upphandling 1
1x1

PROGRAMPUNKTER
Intervju med Skatteverket – Upphandlarna måste ta sitt ansvar vad gäller LOU.
   Gesa Markusson ledamot för vit bransch intervjuar Skatteverket.
   Städbranschen Sveriges kvalitetsverktyg för att säkra en kvalitetsmässigt god upphandling. Matthias Lindholm, ordförande, Christina Rösand
   Tendium har lösningen för att effektivisera offentliga upphandlingar med artificiell inteligens. Hannes Dernehl
   Made Perfect, riktar sig till privata företags upphandlingar. Styrbjörn Swensen
  Avista Time informerar om olika affärsverktyg och uppföljningssystem för upphandling. Ulf Gullstedt
   Borago – Upphandling men sen då? En föreläsning om den viktiga uppföljningen. Karl Henriksson

Anmäl ditt intresse till: info@stadbranschensverige.se
Uppskattat webbinar om hälsa, för alla i städbranschen?
Nu har flera hundra sett vårt kostnadsfria inspirationswebbinar för en friskare städpersonal.
Ni kan fortfarande se webbinaret på länken nedan!
1x1 477 Webbinar. halsapng
1x1

Ergonomi och arbetsteknik för att spara din kropp. 
Ergonomi i arbetsmiljösammanhang, hur arbetet organiseras. Rätt använda redskap och hur arbetsglädjen skall hållas vid liv. Christina Holmefalk.

Coachning och peppningstips från hälsopedagogen Helen Warg Friberg.
Förslag på mikropauser under arbetstid. Erica Österberg, hälsopedagog och coach kommer med enkla och bra övningar.
Tankens kraft påverkar din arbetsdag och fritid – det blir som du tänker Marika Krohn och Felcia Vang. Marika vann titeln som årets framtidslöftevid Clean Bright Award 2020.
 
 Här kan ni se webbinaret ”Hälsa för städare...”
1x1 538 RentUtSagt Uppslag omslag poster video
1x1
Sommar och sol med lata dagar!

En härlig tid men glöm inte att det är viktigt hålla igång både huvud och kropp, även under semester och ledighet.

Varför inte ge dina medarbetare en träningsposter och en träningsvideo som sommarpresent!
   Eller en fin sommarläsning med boken ”RENT UT SAGT – Allt du vill veta om lokalvård”.
   Fina presenter som gör att de kan känna sig uppskattade och att ni också värnar om deras hälsa, fysik och kunskap.

På Städbranschen Sveriges webbutik finns beställlningsformulär.
   Välkommen med din beställning.
 
Beställ i vår webbutik
Nominera till Clean Bright Awards
1x1 537 cba 21
1x1

Nu är det hög tid att nominera dina bästa kandidater till branschpriset Clean Bright Awards 2021. Sista datum för att nominera, förlängt till 7 juli.

För elfte året i rad arrangerar tidningen Rent Facility Nordic utmärkelsen Clean Bright Awards.
   Välkommen att vara med oss i jakten på branschens talanger och förebilder och bidra till att uppmärksamma dem som leder branschen framåt. 7 juli 2021 stängs nomineringssidan.

    Läs mer på ”CleanNet”
1x1 534 clean 19
1x1
Clean & Facility är tillbaka

I regeringens plan för att stegvis avveckla de rådande restriktionerna ingår bland annat att mässor ska regleras och få liknande regler som handelsplatser.

– Det är goda och positiva besked för hela eventbranschen och teamet bakom mässan Clean & Facility ser fram emot att välkomna branschen till Kistamässan den 16-17 november, säger projektledare Birgitta Tängnander i en kommentar.
 
Läs mer på ”CleanNet”
1x1 510 sebastian herrmann NbtIDoFKGO8 unsplash
1x1
Hur länge gäller ett anbud? 

I affärsrelationer lämnas ofta skriftliga offerter. Det handlar i regel om att leverantören erbjuder sig att sälja en produkt eller utföra en tjänst.

Enligt löftesprincipen är ett anbud bindande vilket innebär att den som lämnat anbudet är bunden sin förklaring av att ingå avtal. En relevant frågeställning är hur länge ett anbud gäller. Om ett anbud inte förenats med en giltighetstid, vilket är att rekommendera, är anbudet giltigt under en skälig tid och i det fall anbudet framställs muntligen ska det som utgångpunkt antas eller avslås omedelbart, varvid anbudet annars förfaller och bundenhet för anbudslämnaren upphör.
  Läs mer på ”CleanNet”
1x1 533 utbildning 933262
1x1
Utbildning i yrkessvenska

Ingen möjlighet till finansiering utifrån har funnits. Nu vänder sig kommunledningsförvaltningen till kommunstyrelsen för att få mer pengar till utbildning i yrkessvenska.

Projektet inledes med två pilotgrupper efter sommaren, dessa grupper är medarbetare från lokalvården och från omsorgen.

   Läs mer på ”Värnamo.nu”
1x1 532 handikappad
1x1
Färre får lönebidrag

På fem år har antalet personer som får lönebidrag minskat med fler än 10.000.

Fler personer med funktionsnedsättning är sysselsatta i dag än för några år sedan.
   Däremot har antalet som får lönebidrag minskat, från drygt 95.000 år 2016 till knappt 84 000 i fjol.
   Arbetsförmedlingen tolkar det som att fler med funktionsnedsättning klarar av en vanlig anställning.

  Läs mer på ”Arbetet”
1x1 539 elbil 4276419
1x1
Coor elektrifierar fordonsflottan

En fossilfri fordonsflotta är ett av flera viktiga initiativ för att minska verksamhetens utsläpp av CO2.

– Elektrifieringen av Coors fordonsflotta är ett viktigt steg i vår ambition att avsevärt minska utsläpp av CO2. Det är en uppriktig och seriös signal till våra kunder och medarbetare att vi menar allvar i våra ambitioner att bli hållbara på riktigt, säger Kristina Olsson, hållbarhetschef Coor i Sverige.
   Läs mer på ”News Cision”
134 veckans fundering
Semester?
”Tiden man har på sommaren till att komma ikapp i allt man struntat i att göra under året”
Click to share on Facebook
Click to share on Twitter
Click to share on LinkedIn
Click to share on Email