Hoppas ni alla haft en bra sommar, oavsett om den varit på jobbet, i hammocken eller på någon spännande resa. Hoppas innerligt att ni klarat er bra från pandemin och att ni fortsätter vara varsamma och försiktiga i er omgivning, det långt ifrån över ännu!
Nu drar hösten igång och alla våra utmaningar före sommaren står åter för dörren, då är det bra att ha laddat batterierna ordentligt! Städbranschen Sveriges kansli har haft stängt under sommaren, men nu är vi på plats. Nu kommer återigen våra nyhetsbrev varje fredag till era mailboxar, vår tjänst ”FRÅGA EXPERTEN” är aktiverad – du kan ställa nästan vilka frågor som helst, frågor som inom någon dag besvaras av vår kompetenta expertpanel. Såklart är också våra övriga tjänster och funktioner också aktiverade och vår webbutik är påfylld med spännande litteratur och annat!
Nu har vi fullt fokus på följande pågående projekt: Råd & Anvisningar, del 3 – Avtalet, Uppdraget, Genomförandet Handbok i Hälsa – städa dig stark och var rädd om din hälsa Nyckeltal – nya funktioner och mer innehåll Webbinarie om Upphandling i september Aktiviteter på Clean Mässan i november tillsammans med Nordiske Medier och Rent Under hösten kommer vi också jobba vidare med; Råd & Anvisningar, del 4 – Upphandling Råd & Anvisningar, del 5 – Tilläggstjänster Hemsidan, en uppdatering som verkligen behövs! Nya teman och webbinarie 2021-2022 Regionala projektledare – Norr/Väst/Öst/Syd – är du intresserad, vi behöver dig? Startpunkten för Städbranschen Sverige Auktorisation
Vi önskar er alla en riktigt bra start på hösten! Vi hoppas också att du som har idéer om bidrag till branschens utveckling hör av dig till Städbranschen Sverige. Vi vill gärna få tips på projekt, aktiviteter, vägledningar, utredningar eller annat som skulle hjälpa! Vi ägs av medlemmar och drivs av våra medlemmars behov! Enklast skickar du ett mejl till: info@stadbranschensverige.se där du beskriver dina idéer och tankar, bifoga gärna dina kontaktuppgifter så vi kan komma i kontakt med dig, vi vill att du är med och deltar i arbetet!
Hälsningar Städbranschen Sverige www.stadbranschensverige.se För ett rent och hållbart Sverige! |
|
Temat för augusti månads nyhetsbrev är kvalitet. Kvalitet är ett brett och svårdefinierat begrepp men ett så otroligt viktigt område just i städning. Jan Stegmann skriver i sin bok ”Koll på läget”: Kvalitet är som skönhet, den ligger i betraktarens öga. Det är alltså din kund/uppdragsgivare som avgör kvaliteten i städningen.Kvalitet är en färskvara – den måste värdas som en ömtålig blomma. Idag finns flera fungerande system för att objektivt granska kvaliteten, men det bästa resultatet får du om du kompletterar med egna checklistor. Har du/ni något att berätta om hur ni gör kvalitet i er städverksamhet skriv gärna några rader till vår info-mail så tar vi upp det i nästa nyhetsbrev. info@stadbranschensverige.se |
|
Kvalitetsproblem
FRÅGA: Vi har en kund som vi ständigt har kvalitetsproblem och kvalitetsdiskussioner med vad gäller städningen, hur vi än pratar hittar vi ändå ingen bra lösning. Vad kan det bero på?
SVAR: Kvalitetsproblem kan ha en mängd olika orsaker eller kombinationer av orsaker. Här är en enkel checklista att ha till hands för att komma på rätt spår:- Känner kunden till vad som avtalats/står i städinstruktionen?
- Känner lokalvårdarna till vad som står i städinstruktionen?
- Städas det på rätt tider?
- Är körschemat uppdaterat? Vet vikarien vad som ska göras?
- Finns rätt utrustning för arbetet?
- Vet lokalvårdaren vilken utrustning som ska användas?
- Används utrustningen på rätt sätt?
- Behöver avtalet/städ instruktionen ändras? Annan kvalitetsnivå? Andra frekvenser?
Frågorna hjälper dig att snabbt komma problemen på spåren och ge en lösning. Många gånger lever inte lokalvårdsorganisationen upp till kundens förväntningar. Det kan förebyggas med gemensamma kvalitetsuppföljningar där kund och leverantör pratar ihop sig och får en samsyn på vad som är ok. Kvalitetsuppföljningarna ger möjlighet att redovisa resultatet av lokalvården både enligt dagens nivå och över tiden till alla inblandade parter. [Källa: Koll på läget, Jan Stegmann]
Läs fler frågor och svar på ”FRÅGA EXPERTEN” |
|
PROGRAMPUNKTER Intervju med Skatteverket – Upphandlarna måste ta sitt ansvar vad gäller LOU. Gesa Markusson ledamot för vit bransch intervjuar Skatteverket. Städbranschen Sveriges kvalitetsverktyg för att säkra en kvalitetsmässigt god upphandling. Matthias Lindholm, ordförande, Christina Rösand Tendium har lösningen för att effektivisera offentliga upphandlingar med artificiell inteligens. Hannes Dernehl Made Perfect, riktar sig till privata företags upphandlingar. Styrbjörn Swensen Avista Time informerar om olika affärsverktyg och uppföljningssystem för upphandling. Ulf Gullstedt Borago – Upphandling men sen då? En föreläsning om den viktiga uppföljningen. Karl Henriksson
Anmäl ditt intresse till: info@stadbranschensverige.se |
|
|
Ergonomi och arbetsteknik för att spara din kropp. Ergonomi i arbetsmiljösammanhang, hur arbetet organiseras. Rätt använda redskap och hur arbetsglädjen skall hållas vid liv. Christina Holmefalk. Coachning och peppningstips från hälsopedagogen Helen Warg Friberg. Förslag på mikropauser under arbetstid. Erica Österberg, hälsopedagog och coach kommer med enkla och bra övningar. Tankens kraft påverkar din arbetsdag och fritid – det blir som du tänker Marika Krohn och Felcia Vang. Marika vann titeln som årets framtidslöftevid Clean Bright Award 2020. Här kan ni se webbinaret ”Hälsa för städare...” |
|
|
I regeringens plan för att stegvis avveckla de rådande restriktionerna ingår bland annat att mässor ska regleras och få liknande regler som handelsplatser.
– Det är goda och positiva besked för hela eventbranschen och teamet bakom mässan Clean & Facility ser fram emot att välkomna branschen till Kistamässan den 16-17 november, säger projektledare Birgitta Tängnander i en kommentar. Läs mer på ”CleanNet” |
|
|
Skanska anlitade ett företag som lät två kvinnor utan arbetstillstånd städa på Skanskas byggarbetsplats. Nu har byggjätten fällts i en uppmärksammad tingsrättsdom
Upprinnelsen till den färska domen i Södertörns tingsrätt var en stickprovskontroll, på initiativ av allmännyttiga bostadsbolaget Stockholmshem, som utfördes vid ett bygge i Årsta 2018. Läs mer på ”CleanNet” |
|
|
Förlängd dispens för skyddsutrustning men inte för desinfektionsmedel.
Kemikalieinspektionen avslutar möjligheten att tillverka och sälja desinfektionsmedel som inte finns med på artikel 95-listan. Beslutet motiveras av att det inte längre råder brist på desinfektionsmedel hos samhällsviktiga aktörer. Läs mer på ”CleanNet” |
|
|
Inspira ska sköta lokalvården för tio av Kunskapsskolans lokaler, åtta grundskolor och två gymnasieskolor.
– Kunskapsskolan har länge funnits på listan över kundföretag vi velat ha, självklart är vi väldigt glada nu när det blivit verklighet, säger Annika Jansen, Chef Affärsutveckling. Läs mer på ”CleanNet” |
|
|
Inspira har påbörjat övergången till en helt elektrifierad fordonsflotta inom tre år.
Som en effekt av arbetet har Inspira anslutit sig till Fossilfritt Sveriges initiativ Tjänstebilsutmaningen där även Sodexo och Elis Textil Services har antagits, tillsammans med cirka 180 företag, kommuner, högskolor och fastighetsbolag. Läs mer på ”CleanNet” |
|
|
|